Este de necrezut nivelul actualei clase politice de la noi din țară, care gândește totul doar în raport de numărul de voturi pe care îl poate obține în urma promovării unor astfel de documente, precum cea a legii menționată în titlu.

Nu contează că unele dintre categoriile vizate vor fi practic impozitate de două ori, cum este cazul pensiilor militare.

Nu contează că, în cazul unor categorii profesionale, sumele obținute prin această impozitare sunt extrem de mici și nu au cum să îndestuleze deficitul bugetar.

Dar, în  cel mai înalt grad,  este deranjantă  învrăjbirea între clasele  și  categoriile sociale.  Cel mai slab plătit, dar, de cele  mai multe ori,  și cel mai  slab pregătit, se va bucura  întotdeauna  de tăierea veniturilor celui de deasupra lui,  fără  să  se  întrebe dacă nu  cumva tocmai  slaba lui pregătire a făcut ca el să nu  fie capabil să obțină  un  salariu  sau o pensie  mai  bună.

Oare nu  cumva, în  vreme ce învinuitul  de azi studia și  se  pregătea suplimentar,  cel  care acum  solicită partidelor tăierea otova a tuturor pensiilor ocupaționale se distra sau, pur și  simplu, nu putea  mai mult?

Oare cei care invidiază aceste salarii  sau pensii așa zise „nesimțite” știu  că accesul în cadrul unor categorii profesionale se face doar în funcție de teste psihologice  și  de  inteligență cu un grad ridicat de complexitate? Și  dacă da, de ce  nu și-au încercat  și  dânșii puterile? Iar dacă nu și-au  dorit, de ce se simt acum ofensați? Până la  urmă viața îți oferă ceea ce ai  curajul  să îi  ceri…

Pot să recunosc valoarea socială a fiecărei persoane acordând salarizarea corectă. Portarul unui bloc nu  aduce societății  aceeași plus valoare ca un pilot militar, sau un neurochirurg, sau un cercetător de top în domeniul fizicii nucleare… Ceea ce  nu înseamnă  că nu există o sumedenie de  portari  de bloc care s-ar bucura ca acestora să le fie tăiate pensiile sau  salariile.

 

Sigur că în această categorie apar și pilele, și nepotismul, dar oare unde nu apar ele? Și oare cine le  întreține, nu cumva tot factorul politic?

Pe de altă parte,  de când am început să legiferăm în funcție de barometre sociale? Pe  o asemenea logică, unii ar  putea susține (și  chiar o fac),  până și  desființarea Parlamentului!

În Olanda, peste 50 % din populație a absolvit studii superioare și, chiar dacă mulți  olandezi sunt obligați să practice meserii sub calificarea lor, statul este totuși  mulțumit că reușește să-și instruiască populația care, astfel, este capabilă să  înțeleagă mult mai bine dezideratele de dezvoltare ale țării. Cum te poate ajuta să te dezvolți o masă amorfă  de analfabeți funcționali, fără un orizont al cunoașterii la un nivel cât de cât acceptabil. Sau, nu  cumva, poate tocmai asta e ideea?….

Parlamentul este o selecție a poporului și, iată, chiar și  aici se poate vedea o involuție clară. Înainte aveam parlamentari cu meserii bine definite, stăpâni pe cunoștințele lor profesionale, care reușeau să-și impună o părere pe baza argumentelor și nu pe baza sondajelor de opinie. Grație  profesiei și a reputației dobândite, atât  în mediul parlamentar,  cât și în afara acestuia, aceștia izbuteau să-și păstreze dreaptă  coloana vertebrală în  fața șefilor de  partid, în vreme ce  acum, calitățile  lor de bază  par a fi  obediența și  slugărnicia.

 

Pe acest fond, prezentăm câteva aspecte rezultate în urma unei dicuții cu colonelul (r) Mircea Dogaru, președintele Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD), idei pe care le vom dezvolta în cadrul unui interviu ulterior.

Referitor la actuala lege privitoare la impozitarea tuturor pensiilor speciale, inclusiv cele militare, aprobată de Parlamentul României, aceasta ar fi neconstituțională din mai multe motive.

Astfel, în continuare nu se face clar diferențierea între cele două sisteme, cel civil și militar. Dacă în sistemul civil există contract de muncă de 8 ore, în sistemul militar există contract de activitate, care presupune dispunerea de personalul angajat timp de 24 de ore din 24. De asemenea, dacă un civil greșește, acesta este concediat, în timp ce pentru militari se prevede arest sau, în caz de război,  chiar  mai  rău.

Deci practic trebuie să acceptăm ideea că există două moduri, de viață, de salarizare, de pensii. Exact cum e și în țările civilizate cu care încercăm să ne comparăm.

În prezent, mai sunt doar 160.000 de pensionari militari, gradul de mortalitate lunară fiind foarte mare și ca urmare a acestui tip de hărțuire continuă, banii acestora fiind plătiți din cadrul bugetului casei sectoriale și nu de la bugetul statului, acolo de unde sunt plătite indemnizațiile pentru primari și viceprimari, rentele viagere, indemnizațiile parlamentarilor, ceea ce arată că sumele obținute din impozitare nu vor putea fi luate din bugetul dedicat, acesta trebuind să fie la nivelul de 2%, conform angajamentelor țării noastre.

Mai mult, gândiți-vă cât va dura recalcularea milioanelor de pensii așa zis speciale, mai ales că militarii nu au contribuit cu suma întreagă, tot ca urmare a respectării a unei legi a statului român….

Practic, promovarea acestei legi este un gest populist, cu puține șanse de reușită în cazul sesizării Curții Constituționale. Dar e un bun exercițiu pentru ceea ce va urma și în cazul pensiilor civile.

SCMD a acționat în instanță guvernul pentru apariția OUG75/2020, act normativ ce nu are norme de aplicare și menține discriminarea între militarii pensionați la date diferite.

De asemenea, în afară de faptul că, militarii nu au putut beneficia de participarea la Pilonul II, actualul proiect de lege ar conduce practic  la impozitarea de două ori a pensiilor militare (după aplicarea OUG 59/2017) și prin procentele impuse ar conduce în câțiva ani la egalizarea pensiilor între sergenți majori și generali, conducând din nou la înregistrarea de discriminări între generațiile de rezerviști militari.

În opinia colonelului (r) Mircea Dogaru singura soluție pentru restabilirea legalității în acest domeniu este aplicarea integrală a prevederilor Legii 223/2015 – privind pensiile militare de stat -, fapt ce ar îndepărta discriminarea din cadrul sistemului de pensii militare.

 

 

Și acum să ne întoarcem la esență. Totul se reduce în mintea parlamentarilor la tăieri, reduceri populiste, coroborate cu pomeni electorale și proiecte fanteziste fără identificarea surselor de finanțare. Nu contează învrăjbirea claselor sociale între ele, deși la cum arată performanța întregii clase politice sigur va urma o reducere și a aparatului bugetar și chiar o nouă impozitare și pentru pensiile civile, chiar dacă se vor mări cu câteva procente ce vor fi repede anulate de inflație și evoluția cursului de schimb.

Deci privați contra bugetari, militari contra civili, tineri contra bătrâni, divide et impera. Nu știm să construim proiecte astfel încât să avem de unde plăti angajamentele luate, știm doar să tăiem.

Ne îndoim de faptul că sumele care vor fi strânse în urma acestei impozitări vor crea servicii mai bune pentru privați, creșteri reale pentru pensionarii civili sau pentru alocațiile copiilor.

Parlamentarii spun că a fost o presiune publică pentru acest act normativ, da, populația poate fi manipulată, dar de ce nu se vorbește de impozitarea salariilor din companiile statului, cele de peste 60.000 lei, sau a veniturilor. Sunt mulți parlamentari cu multe venituri din închirieri, mai ieri auzeam de cineva care și-ar fi cumpărat un apartament în străinătate cu 250000 de euro, deci ar fi ceva de impozitat. Aici nu se face o campanie de manipulare pentru a stimula populația să ceară și acest lucru….