Fețele primăverii

 

Dragi cititori ai ziarului „Vocea românului”, oameni buni, a venit primăvara!

 

O primăvară surprinzătoare, cu vânt, ploi, soare, frunze, flori. Cu bucurie, tristețe, nostalgie. Cu o mie de întrebări. Primăvara înflorește pentru toți.

Portretele doamnei Adriana Crăciunescu (acuarela și tuș) sunt ipostaze ale primăverii. Culorile înseamnă bucurie, viață, speranță. Ideea-pivot a demersului său artistic este  forța, supraviețuirea (fizică, morală, spirituală).

Am ales pentru dumneavoastră figuri feminine realizate în diverse tehnici, de la clasic, la modern.

Din perspectiva spectatorului dornic de frumos, intenționam o analiză a fiecărui tablou în parte. E greu, pentru că lucrările se grupează independent de dorința noastră. Se completează. Își găsesc locul într-o galerie atipică, în care cuvintele se văd dincolo de imaginea creată.

 

Mi-au atras atenția acuarelele pe hârtie de carte. Ele îmbină imagini și cuvinte. O simbolistică aparte, intimă, ca un dialog interior, greu de definit. Imaginile sunt grăitoare: șapte portrete, ca zilele săptămânii. Nu seamănă între ele.

Serie paradoxală la prima vedere, are conținut emoțional complex, de intensități diferite: tristețe, nostalgie, bucurie reținută, curaj și timiditate. Lumini și umbre.  Cele șapte portrete au ochii bine definiți. Expresivi.

Când ai în față un tablou semnat Adriana Crăciunescu, primul lucru care îți atrage atenția este privirea. Lucrările nu seamănă între ele dar sunt o „galerie” bine alcătuită. Privind ochii și părul, de exemplu, aflăm câte ceva despre fiecare subiect și ajungem la concluzia că frumusețea nu are vârstă sau grade de comparație.

Zilele săptămânii, fețele săptămânii, ochii săptămânii. Sentimentele pe fiecare zi, reunite în această serie, emoționează prin simplitate și culoare.

 

Ne-a atras atenția alt tip de portret. În tuș. O grafică impecabilă, în care absența culorii este „suplinită” de elemente decorative cu tentă exotică. De altfel, aceste „detalii” (gândite, alese, elaborate) conferă unicitate, stil. Lucrările Adrianei Crăciunescu sunt recognoscibile. Aceste două portrete impresionează prin abundența elementelor florale, prin interferarea mediilor  – pământ, apă, aer, (teran, subteran, suprateran), prin aducerea laolaltă a elementelor materiale, cu extensie în imaterial: casă, copac, rădăcină, păsări, pești și oameni. Componenta fizionomică (ochii, gura, nasul), definesc ființa universală.

 

 

Prima lucrare pune accent pe universul exterior (interferența micro-macrocosmos).

 

Cea de-a doua interiorizează. Podoabele și oricare alt element de decor fizionomic sunt surclasate de forma gândurilor: figuri geometrice plasate în zona gâtului (cuvinte, comunicare) și lateral, deasupra urechii stângi (idei). Umbrele de sub ochiul stâng par urme de lacrimi. Partea dreapta a feței e „decorată”, semn că accentul migrează către afectiv. Către gândurile inimii.

 

Adriana Crăciunescu are în portofoliu multe portrete feminine. Unele au devenit coperți, altele ilustrează conținutul cărților publicate de diverși autori.

 

Ne bucuram de fiecare  în parte. La momentul potrivit, vor deveni pagini de album.

Succes Adriana! Mulțumim

Mariana David