Domnule Cazacu, dvs. ca analist militar, care credeți că sunt soluțiile care ar  putea combate opinia conform căreia refacerea industriei românești de apărare este doar o iluzie  promovată de niște ”așa ziși specialiști”? Cum am  putea dezvolta comercial ceea ce mai avem în momentul de față?

 

Chiar dacă, din păcate, s-a distrus industria siderurgică, metalurgică, industria de mașini grele, industria constructoare de mașini, industria  ușoară, industria de mecanică fină, totuși, în industria de apărare, un nucleu, a mai rămas. Acest  nucleu poate să  fie baza de repornire. Dar, pe lângă partea tehnică despre care am amintit, trebuie să luăm în calcul și dezvoltarea comercială. Deci, în momentul în care mă apuc să gândesc că pot produce și am ce vinde, eu deja trebuie să demarez din start dotarea tehnică și proiectele tehnice, trebuie să demarez și prospectarea pieței și să pun la cale o piață, să fac o bază de piață de desfacere. Pentru că este foarte important. În continuare, România  are încă  posibilități mari de desfacere, piețe există, în țări care ar dori să colaboreze cu noi și întrebarea acestora este: De ce România nu vrea să producă? Este un lucru foarte important. Există acum  o luptă între cele două companii, una a Ministerului Apărării, ROMTEHNICA, și una a Ministerului Economiei, ROMARM. Din punctul meu de vedere, este vorba de a avea  o politică comună și unitară de export. Pot fi două, trei, câte companii vreți. Plus că trebuie folosite aici și elementele de natură privată,  firme foarte bune  pe domeniul ăsta și cu deschideri, cum este AEROSTAR-ul, cum sunt alte firme care au de export, MBT-ul și așa mai departe. Problema este ca  prin politica de export a României, pentru îmbunătățirea nivelului de trai, care este cheia și țelul acestui popor, trebuie cineva la nivelul guvernului să coordoneze acest lucru. Ceea ce se  întâmplă și în SUA, și în Anglia, și în Franța și în Germania și peste tot. Angela Merkel când pleacă, oriunde se duce, că e China, că e Thailanda, că e Nigeria, că e Peru, că e Argentina, își ia cu ea oameni de afaceri și președințiI de asociații de afaceri.

 

O întrebare. Această coordonare nu ar elimina și concurența neloială pe care și-o fac între ele cele două case de comerț, ROMARM și ROMTEHNICA?

 

Ba da, ar elimina-o. De altfel, eu cred că această concurență neloială este întreținută de factori externi care au interesul ca noi să nu vindem. Neexportând, noi de fapt ne facem un  rău. Sunt două aspecte care trebuiesc subliniate: primul este că armata trebuie să se doteze cu echipamente first class, care să corespundă normelor NATO și să se integreze în activitățile operaționale ale României, prin responsabilitățile care vin din NATO, și al doilea aspect este că ROMARM-ul  trebuie să contribuie la  producerea acestor echipamente. ROMARM-ul trebuie să producă  ceea ce  poate să  vândă în exterior, iar după un timp, prin asimilarea unor produse noi, cu destinație NATO, să îmbunătățim produsele românești, sau să fabricăm produse sub licență  europeană și din țările NATO, America și Canada ca să exportăm, să facem profit, pentru că altfel nu putem. Exportul este încă posibil, tehnicienii  noștri sunt buni, uzinele, atât cele de stat, ale ROMARM-ului, cât și celelalte  uzine, private, au tehnicieni și au capacități de producție care trebuie să producă. De asemenea, este posibilă și necesară realizarea și crearea de noi uzine. La acest aspect, de exemplu, vreau să vă subliniez: armata are acum un contract foarte interesant cu firma IVECO, prin care să se doteze cu camioane. Este un  exemplu, și poate fi un model teribil de interesant în acest moment…  Spuneam cândva că dacă domnul președinte ar avea grijă ca în doi-trei ani de zile să realizăm cele patru corvete ar rămâne în istorie, ca o mână forte și un om care a adus plusvaloare României. La fel și cu partea de IVECO. În acest  moment, consider că ar fi o greșeală ca, pe partea de offset, firma care a câștigat acest contract cu Ministerul Apărării, și anume IVECO, să încerce să facă în diferite locuri din țară, producție în zone private, sau să facă un greenfield … care ar însemna costuri. Din  păcate, s-ar putea ca peste un an-doi, Curtea de Conturi să vină și să spună că aceste costuri se regăsesc în cheltuielile armatei, ceea ce nu  e normal. Din moment ce noi avem în cadrul unei  companii de stat…

 

deja capabilitățile necesare.

 

Fabrica are  în istorie producție de camioane și de autovehicule militare, și această uzină este Automecanica Moreni, care  poate să facă, are spații, are nucleul de specialiști care se   poate dezvolta  imediat, și are un management care poate să facă față și poate să preia  și să integreze o producție de camioane. Nu poți astăzi să hotărăști să produci camioane, și peste o lună să scoți primul camion… poate după șase luni, poate după un an, fiindcă pentru asta trebuie pregătire. Dacă noi  vom produce, așa cum  spunea dl. ministru  al Apărării, începând cu  cel de-al 301-lea camion să-l producem în  țară, păi  înseamnă că trebuie să mă apuc de acum și să intru în contact cu furnizorul, oficiul de responsabilități de cooperare, de offset, să vină și să se apuce. Eu pot să vă spun că în ultimii trei-patru ani această uzină de la Moreni  a fost vizitată de toți miniștrii economiei care au fost… A încercat să facă transportoare blindate cu firma Rheinmettall din Germania. Acum, pe lângă reparația de transportoare blindate pe care le-a  produs, repară și transportoarele blindate, MLI-urile, care sunt pe șenile, a identificat furnizori,  a descoperit că se poate și poate oricând, în marile spații de  producție pe care le are, să  amenajeze linii de asamblare pentru camioane militare. Și să nu uităm, sunt șapte-opt-zece tipuri de camioane,  nu  e vorba de  un  singur camion. Pe lângă, după ce fac acest camion, pot să-l  export pe piețele mele tradiționale, apoi eu pot să  produc acolo camioane care la bază sunt camioane militare, dar foarte  ușor pot să le  produc cu destinație civilă. Camioane de care țara asta are nevoie. Pentru infrastructură, pentru zona  privată. Oamenii  de afaceri privați  au nevoie de camioane să care marfă, să  facă  diferite activități și așa mai departe…

 

Și înțeleg că până acum nu au fost contactați pentru a se implica…

 

Din câte știu eu nu au fost contactați, este un pic de derută, lumea vine și întreabă  ce  intenții are. Eu cred că e supărare și la nivel foarte înalt,  pentru că mie mi  se  pare foarte ciudat ca dl. ministru al Apărării să spună în presă  că e o problemă a Ministerului Economiei, când normal ar fi să nu  apară această informație  în presă, iar cei  doi ministri, Apărare cu Economie, să se întâlnească, să se  numească un  responsabil și cât se  poate de repede să se demareze acest  proiect.  Pentru că uzina de la Moreni este  pregătită, poate și de mâine să se implice în acest  proiect. Și  este  păcat să  se facă în altă parte, unde nu sunt specialiști, unde nu  au aprobările respective, pentru că, vrei nu  vrei, într-o altă  zonă trebuie să-ți obții aprobări

 

De mediu…

 

de mediu dar si … pentru un camion militar trebuie să-ți iei inclusiv ORNISS.

 

Definiți ORNISS pentru cititorii noștri

 

Este avizul dat de Oficiu (Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat), în urma căruia ai acces la documente secrete și poți să manipulezi documente secrete. Sunt fabrici în țara asta așa cum este AEROSTAR Bacău care are, sunt fabrici private mai mici, unde oamenii au acces la documente, pe domeniul respectiv… îți iei ORNISS și ai acces, pentru că ai nevoie să  primești  specificația  militară. Pentru că, după cum știm, există o specificație civilă care poate să apară… că, așa, mașina  o vezi  la  o expoziție… dar întrebuințarea în luptă  are elemente specifice, care se regăsesc în  partea tehnică a unui produs  militar, pe care însă nu-l știu decât producătorul și destinatarul. Nu trebuie să știe oricine de ce apare  un  anumit element pe o mașină.

 

Asta este partea cu IVECO. Altă zonă comercială. Am înțeles că  e nevoie, avem capabilitatea și e  păcat să nu o utilizăm la Automecanica Moreni. Există specialisti, există capacități, există  avize.

 

Există poligon, există experiență și așa mai departe, lucru care este foarte  bun și pentru armata română și pentru crearea de  plusvaloare. Pe  urmă, dânșii sunt recunoscuți și  au încă relații în piață pe partea de  industrie orizontală, pentru că e foarte  important să intre în contact și  să  identifice potențiali furnizori pe  industria orizontală de componente. Atât din România, cât și din  afară.

 

Au și relaționarea în piețele externe…

 

Sunt cunoscuți, pentru că ROMARM-ul, vrem nu  vrem, încă este cunoscut  pe piețele externe. Orice firmă din România care ar ieși și ar spune: fac autocamioane militare, este dificil să fie recunoscută… După cum vedem, piețele tradiționale românești…  delegații, când vin, se duc către zona de stat. Vrem  nu  vrem, zona de stat este foarte  importantă.  De asemenea, acest contract are avantajul că la prima întrebare pe care o pun străinii: dar armata voastră a cumpărat?, răspunsul  este da, și  a cumpărat în cantități mari, ceea ce este  un lucru foarte pozitiv. Automat este  o garanție a calității și a performanțelor acelor  produse. Pentru că o țară care nu  e în NATO, cumpără un produs dintr-o țară NATO,  care a fost cumpărat și de armata acelei țări, care este membră NATO. Are niște standarde, nici nu mai  e nevoie să  faci demonstrații. Corespunde standardelor NATO, or asta e o mare garanție și un lucru foarte, foarte bun.

 

Altă zonă comercială care ar trebui dezvoltată?

 

Cele două companii, ROMTEHNICA și ROMARM, trebuie să   facă  o politică comună pe zona de export.  Zona lor de activitate, care se poate extinde atât  pe zona de   muniție – muniție mică, muniție mare, plecând de la muniția de arme și pistoale până la muniția mare, care poate să definească artileria de pe rachete, artileria de pe avioane și așa mai departe… Cele două trebuie să se unească, pentru că avem acest avantaj,  în acest moment, prin dezvoltarea pe care o avem, prin noile achiziții de F16, prin ceea ce vrem să facem pe partea navală, cu corvetele, pe partea de muniție modernă… La fel, aceeași întrebare: dar armata voastră a cumpărat? Da, armata noastră a cumpărat, sau are în plan să cumpere, pentru că vom crea capabilități noi, ceea ce este un lucru foarte bun. Părerea mea este că trebuie acționat la nivelul guvernului, și  cele două companii  trebuie să se unească, în niciun caz să nu mai existe competitivitate pe piețele externe între cele două, să nu mai participe fiecare de capul ei, ci coordonat, pe piețele externe, să se ducă și să mărim nivelul de export….  Este  inadmisibil ca vecinii noștri să exporte de peste un miliard și noi să venim cu puțin peste 100 de milioane.

 

Probabil de asta spun unii că este o iluzie, având  în vedere că  nu  suntem  în  stare să  demonstrăm…

 

Trebuie să  arătăm din ce în ce mai mult că, de fapt, nu  suntem cu nimic  mai  prejos decât  bulgarii, decât sârbii, decât polonezii, cehii și așa mai departe, nu mai vorbesc de ucrainieni…

 

Deci, ca să trag o concluzie, industria de apărare reprezintă clar un pol de profit pentru orice economie din jurul nostru, doar la noi, ca urmare a  ”bunei guvernări”, nu am reușit să valorificăm acest potențial…

 

Și trebuie să înțelegem că cheltuirea banilor publici pentru dotarea armatei nu este o cheltuială în van. Acești bani se pot întoarce multiplicați ca volum și ca valoare a sumei investite și care să se regăsească sub forma de taxe și impozite în bugetul României care, în felul acesta, să ajute mai mult decât dacă ar fi alocat această sumă pentru dezvoltarea sistemului de sănătate, sistemului de invațământ, a culturii, a transporturilor și așa mai departe. Este foarte  important acest  lucru.

 

Deci cheltuirea acestui 2% pentru armată ar  putea reprezenta un profit reîntors la bugetul de stat pentru celelalte componente.

 

Și în același timp, pe lângă partea financiară, avem grijă și să creem o nouă  generație de specialiști care se educă, dăm de lucru unei pături mari de muncitori și  tehnicieni, aflați în diferite zone din țară unde sunt situate aceste uzine, este o nouă întoarcere și o regăsire… de ce specialiștii români să plece în afară să  muncească și să nu muncească în România și să ajute mult mai  mult?

 

Plecarea din  țară reprezintă o mare  problemă…

 

Să ne uităm acum ce se întâmplă cu  acest val mare de  imigranți, pentru că sunt mari, mari probleme. Eu consider că  în Europa sunt mari probleme datorită acestui lucru și trebuie să  avem mare grijă. Repet, industria de apărare poate fi  un element de sprijin al reîntoarcerii banilor investiți în dotarea armatei, industria de apărare poate crea o  nouă  generație de specialiști și de manageri pentru viitor, care își pot găsi oricând de lucru în celelalte categorii de industrie.

 

Aveți vreo explicație de ce nu se aplică prevederea legală referitoare la numirea pe baze corporatiste a conducerii ROMARM-ului? Pentru că este o lege care spune că în toate companiile gestionate de către stat este obligatoriu a fi numită o echipă stabilită pe baza unui concurs de selecție a celor mai buni manageri?

 

Eu cred că este o   decizie de natură politică și aici cei care, ca politicieni, gândesc că a  numi un director care, de fapt, nu vine din domeniu, și nu știe ce-i acolo, de-abia aceasta  este o iluzie – ideea că acești directori pot crea plus-valoare către partid. Partidul poate să  câștige numai dacă acolo se formează o  echipă de manageri care știu, care cunosc acest domeniu și pot să  pună în practică o politică economică vizbilă, prin care să creezi plusvaloare…  În primul rând să dotezi ministerul apărării și celelalte instituții ca să apere România și  apoi, automat, în  paralel cu acest lucru, să creezi plus-valoare prin export, și în felul acesta să  demonstrezi cu adevărat ceva. Deci, așa cum spuneam, chiar dacă sunt uzine de stat, managementul trebuie să  se afle  pe principii private. Sunt două meserii distincte: una e să fii proprietar, și alta e să fii manager. Sunt două lucruri total diferite.

 

Aici vorbeam de câștigul pentru partide din punct de vedere al imaginii.

 

Trebuie să spunem foarte limpede că niciun partid politic nu se ține cu bani de la buget. Se ține cu bani legali. Partidele se țin cu bani legali! De exemplu eu, Aurel Cazacu, pot să spun, normal ar fi… cum am spus mai devreme despre d-na Merkel că ia oameni de afaceri, așa ar fi ca și primul ministru, care este  liberal, să ia 20 de oameni de afaceri liberali și nu numai, care au fabrici în conformitate cu legea, se  implică în a intra în industria orizontală, pentru a se realiza transportoare, avioane, arme, sau în problemele din domeniul cibernetic, și care sunt membri ai partidului, participând legal la bunăstarea acelui partid.

 

Din ceea ce susțineți până în prezent, cineva v-ar putea acuza de naționalism.

 

Da, sunt naționalist, pentru că dacă nu fac nimic, nu pot să am profit. Trebuie să creez  plusvaloare, altminteri mă voi distruge  în timp. Degeaba vând minereu, dar  nu vând fier. De ce să cumpăr aceste bunuri din afară, când pot și eu să le fac? Am mai avut o industrie de mobilă, am avut o industrie de apărare….  Nu pot să mă apăr cu  gloanțe de la altul, pentru că în caz de ceva, ăla nu mai poate din exterior să-mi trimită  mie gloanțe, trebuie să produc și eu aici un minim de care am nevoie  ca să  mă apăr… A!, și dacă produc ca să scot la un cost bun, produc și pentru export,   și atâta timp cât este atmosfera asta în lumea asta, vând și export și creez  plusvaloare. Pentru că altfel degeaba vreau să cumpăr, nu am cu ce. Nu este păcat că un  tânăr – pe  care  pot să  îl  educ aici, într-o  uzină, și să aibă acces  la cea mai înaltă tehnologie, să producem ceva aici și  să exportăm – să plece în străinătate? De ce  să se ducă în străinătate, să muncească pe rupte, să primească un salariu pe jumătate pe cât primește o persoană din țara respectivă și să trimită puțin și în România? Dacă  trimite la părinți 1000 de euro, să zicem, pe lună, dar dacă ar sta  în țară  și ar munci, plusvaloarea care s-ar întoarce ar fi de două-trei ori mai mare. Pentru că acolo, un român, oricât ar fi de bun, nu va fi plătit la fel ca un cetățean autohton, care e plătit la un cu totul alt nivel. Deci, da, țin cu această țară, pentru că dacă ai mei copii ar pleca în străinătate, acolo abia la a doua, la a treia generație ar fi asimilați cu populația autohtonă. În rest, toți sunt considerați străini. Pe când aici suntem acasă, așa ne-a lăsat Dumnezeu. Avem țară bogată, și frumoasă, cu oameni… și totuși noi ne aflăm pe locul doi la emigrări în Europa. Este incredibil! Nu-i război, nu-i nimic la noi. Doar război intern, între partide…

 

Care sunt perspectivele?

 

Perspective nu sunt, fiindcă, poate mă repet, dar din toate direcțiile, când cineva a vrut să vină în România, toată lumea a vrut să ia ceva. Vă aduceți aminte că au fost conducători care nu știau cu cine să se alieze, că toată lumea, de fapt, dorea să  vină să ia ceva de aici… Nimeni nu avea vreun interes să se alieze cu noi ca să ne ajute. Și acum e la fel. Da, sunt naționalist. Țin cu această țară! Culmea e că eu pot demonstra   oricând că putem face, și mi-ar  plăcea tare mult să stăm de vorbă cu unii dintre aceia care se dau foarte știutori de carte dar, cum zic eu, se  uită pe gaura țevii cum vine glonțul, pentru că ei n-au văzut o armă în viața lor, în schimb se dau specialiști în domeniul armamentului.

 

Dacă s-ar organiza conducerea societății ROMARM  pe baze corporatiste ați fi dispus să participați cu o echipă, la concurs?

 

Ați spus un lucru  bun. Numai în cadrul unei echipe. Să nu uităm că este un  holding. Vorbim despre managementul unui holding care  produce  o diversitate de produse… Este vorba despre a produce pistoale, muniție, armament, blindate și alte  lucruri, a face cercetare, a avea acele capacități prin care poți să te extinzi, plus asimilare de  produse noi, plus că și ROMARM-ul trebuie să privească în viitor …Să ne uităm care va fi viitorul echipamentelor militare… și vorbim aici de realizarea de drone, de realizarea de armament pentru drone, care este altceva, de dirijarea dronelor, de  partea electronică, de sisteme de comunicații… și așa mai departe. Aș participa și    mi-ar  place să mă integrez într-o  echipă de manageri tineri care să refacă ceea ce a fost România cândva. Și consider că nu vorbesc prostii când spun asta. Pentru că de ce bulgarul poate, sârbul poate, polonezul poate, ucrainianul poate, toată lumea  poate, numai România nu poate? Deci nu  e o chestiune că noi am fi singurii și primii. Nu, noi suntem ultimii, rămași pierduți…

 

Nu avem oamenii potriviți în locurile potrivite, probabil.

 

Da, nouă ne trebuie și o nouă  generație de conducători. Nu avem conducători care să  fie urmați și care să  inspire atât respect  cât  și teamă… Nici pe plan intern, nici pe plan extern. Pentru că așa cum  spuneam cândva într-un articol despre agenții unei puteri de la Răsărit, ei sunt supărați că trimit aici 100 de agenți, dar ce au de rezolvat, rezolvă cu 20. Și e supărare, că restul nu au de lucru. Ceea ce  nu-i  normal, că ar trebui să lucreze mai mult… dar rezolvă foarte simplu. Și credeți-mă că știu ce spun…

 

… nici aici nu mai reprezentăm o piață de desfacere…

 

Mulțumesc mult pentru interviu

 

Citește și Aurel Cazacu: Am putea redeveni placa turnantă dintre Europa și țările în care noi am avut cândva o mare influență. Dacă ne-am pune în gând să recâștigăm acea influență, am avea numai de câștigat din punct de vedere economic.