Călărețul albastru (Blaue Reiter) este un nume dat lui Wassily Kandinsky și Franz Marc pentru activitățile lor expoziționale și publicitare. Ambii artiști au fost editori unici în almanahul cu același nume, care a fost publicat pentru prima dată la mijlocul lunii mai 1912.   Echipa editorială a organizat două expoziții la München în 1911 și 1912 pentru a-și demonstra ideile teoretice despre artă folosind operele de artă expuse.  Au urmat expoziții itinerante în orașe germane și europene. Blaue Reiter s-a desființat la începutul Primului Război Mondial în 1914.

Franz Marc: Calul albastru I , 1911

 

Artiștii care au lucrat în jurul Blaue Reiter au fost pionieri ai artei moderne în secolul al XX-lea; Au format o rețea liberă de relații, dar nu un grup de artiști în sens restrâns precum Podul din DresdaOpera artiștilor afiliați este clasificată ca expresionism german .

 

 

Paul Klee (18791940) este un pictor, desenator și teoretician al artei elvețiene, de naționalitate germană. A fost membru al grupărilor avangardiste germane, profesor la Bauhaus, îmbinând tendințele moderne în artă într–un desen sintetic, cu linii cromatice îndrăznețe.

 

 

Scurtă biografie. Paul Klee își petrece copilăria la Berna. Ezită între o carieră de violonist și una de pictor. În 1900 se înscrie la Academia de Arte Frumoase München pentru scurtă vreme. În următorii ani călătorește în Italia. Revenind la Berna, cântă în orchestra municipală pentru a se întreține. Paralel, creează îndeosebi acuarele, desene și gravuri.

Între 1905-1906 vizitează Berlinul și expozițiile lui de artă contemporană. La Paris explorează Luvrul, apoi se instalează cu soția, pianistă, la München.

 

Iată o serie de autoportrete, în tehnici variate.

 

Prima sa expoziție la muzeul din Berna este un succes. În 1911 Klee îi întâlnește pe membrii grupării  Blaue Reiter și descoperă cubismul. Realizează acuarelele „În carieră” și „Câmp de luptă”. Călătoria în Tunisia din aprilie 1914 îi revelează culoarea: „Motiv din Hammamet”.

Hammamet 1

 

La izbucnirea războiului este mobilizat și separat astfel de prietenii săi. Demobilizat în 1918, redactează un eseu despre elementele artei grafice, pictează acuarele și desenează. În 1920 publică scrierile teoretice; îi sunt consacrate monografii, iar Galeria Goltz din München îi expune operele, printre care „Cacademoniaque”, „Îngeri colorați”, „Sub steaua neagră”. În noiembrie 1920 Gropius îl invită să predea la Bauhaus; Klee se instalează la Weimar.

Lucrează plecând de la motive liniare trasate cu rigla: „Înlănțuire”, „Grație și cristal”, „Castel în Spania”, „Eros” – unde menține neregularitatea liniei trasate cu mâna nesprijinită ca în „Peisaj cu copil”.

Grădina templului

 

Tânăra doamnă

 

După o călătorie în Sicilia, în 1924, imbină pedagogia și activitatea creatoare. Între 1926 și 1931 călătorește în Europa și Egipt. În 1931 acceptă o catedră de tehnică picturală la Academia din Düsseldorf.

 

Klee suferă de sclerodermie, crizele devenind tot mai frecvente. Angoasa îi cuprinde operele, ca în „Teama”. Al doilea război mondial și apropierea morții îi inspiră: „Explozie de teamă III”, „Înger încă feminin” și „Moartea și focul”.

 

Sursa biografiei : Wikipedia

 

Despre stil. Subiectele lui Klee acoperă o plajă vastă, mergând de la motive figurative (personaje, peisaje terestre, acvatice și celeste) la forme geometrice sobre și polimorfe (săgeți, cruci, stele, puncte) și la semne grafice (pictogramehieroglife).

Operele sale, acuarele sau guașe, au un format adesea limitat la dimensiunea unei foi de scris.

Stafia unui geniu

Hammamet – 1914

Hammamet cu moschee

Gradina plăcerilor orientale

 

 

Grădina tunisiană

 

Uleiurile și pastelurile, pe pânză sau pe hârtie de ziar, sunt de dimensiuni medii și mari.

 

Originalitatea și extrema diversitate a limbajului tematic, varietatea surselor de inspirație, bogăția desenului și formelor, singularitatea expresiei cromatice, reflecțiile asupra formatului, nenumăratele tehnici mixte și de material arată un patrimoniu artistic prolific.

Destin postum

Fundația P. Klee, creată în 1946, a expus operele artistului la Centrul Paul Klee din Berna în 1952.

Centrul „Paul Klee”, Berna

 

Deși, îl putem considera un pictor contemporan, lucrările sale ating deja prețuri impresionante…

Peisaj cu spânzurători

 

 

Tabloul intitulat : “ Peisaj cu spânzurători”s-a vândut la licitație la Galeria Sothebys pentru 2.349.000 euro.

 

 

Rubrică realizată de Cezar Corâci