Pentru a nu cădea pradă tocmai păcatului pe care-l descrie, arăt că ”cineva” din familia Roosevelt spunea ceva de genul ”Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people” și mă las inspirat de acest dicton în care se evită foarte elegant atribuirea unor persoane acțiunea ”discutării”, aruncând-o către mințile acestora, și nu dau curs tentației de a discuta despre persoane care au făcut sau nu lucruri.

 

Voi arăta câte ceva din situația în care se află sectorul 3, fără a face aprecieri la adresa persoanelor care au contribuit la acest rezultat.

 

În primul rând, Sectorul 3 poate fi socotit ca al doilea cel mai mare oraș din țară, după București, cu 470.000 de locuitori. Ca densitate este chiar primul oraș din țară, cu 13.500 de locuitori/km2. De aceea, administrarea S3 trebuie gândită într-un sistem integrat cu toate serviciile pentru ca rezidenții lui să aibă cu adevărat o viață de calitate.

 

Veștile însă nu sunt dintre cele mai bune, întrucât în ultimii 8 ani au fost angajate cheltuieli de 2 miliarde de EUR, fără a fi de fapt finalizat niciun proiect cu adevărat notabil. Datoria și capitalul sunt grevate până în 2036. Dobânzile vor fi recuperate prin taxe și impozite plătite de rezidenții sectorului 3.

 

Iată un exemplu interesant: taxa zero la gunoi – o afacere de milioane.

 

Falsa economie reprezintă de fapt câțiva lei pe lună. În sectorul 3 s-a ajuns la renunțarea la serviciile unui operator privat specializat, acestea fiind înlocuite de o companie a primăriei.

 

Decizia a dus la scăderea calității serviciului nu numai pentru că nu s-a stăpânit domeniul, dar și din cauza lipsei de personal. Primăria aduce zilnic muncitori cu autocarul și de la 60 de kilometri distanță.

 

Trebuie să știți că, în paralel cu Direcția de Salubritate există și societatea de salubritate și deszăpezire S3, care achiziționează nu doar utilaje, dar și terenuri.

Acestea ipotetic ar fi dedicate unor stații de sortare a deșeurilor, însă între timp primăria a rezolvat această problema amenajând o groapă ilegală de gunoi pe malul Dâmboviței, sub pretextul că este o groapă de transfer.

 

Iar pentru toate aceste “inovații” administrative se cheltuie bani de promovare.

Primăria sectorului 3 investește masiv în promovare, evident, tot prin companiile sale. A încheiat anul trecut două contracte de publicitate cu Smart City Invest S3 de 6,5 milioane lei și de 5,6 milioane lei (aprox. 3 milioane de euro). Banii au vizat campanii despre creșterea numărului de spații verzi, despre sistemul de parcări, despre păstrarea curățeniei. Un milion de euro a costat zicala “fii cu noi, nu fii gunoi”, bani cu care chiar se putea face curățenie în sector.

 

Companiile municipale au fost înființate pentru a ține captiv un bazin electoral și pentru a sifona banii: primăria achiziționează produse/servicii/lucrări de la aceste companii, care subcontractează ”la liber”, nu după legea achizițiilor publice.

Așa se face că parcarea de pe bd. Decebal a costat 120.000.000 lei (cam 24 milioane EUR) – prețul unui loc de parcare ajungând astfel comparabil cu prețul unei garsoniere…

 

Cam așa despre bani. Despre utilitatea cheltuirii lor? Să fim puțin atenți la drumul nou dat în folosință care face legătura între sect. 4 și sect. 3, traversând Dâmbovița, între Spitalul Sf. Ioan către bd. Nicolae Grigorescu. O parte din poveste este faptul că podul peste Dâmbovița a fost proiectat greșit, inducând dublarea prețului. Timp de câțiva ani nu a putut fi folosit până când Transelectrica nu a mutat liniile de înaltă tensiune. Apoi, în mod absolut nejustificat au fost montate parapete separatoare de sens tip ”New Jersey” din beton, la fel ca cele utilizate pe autostradă, având rolul de a împiedica pătrunderea pe contrasens inclusiv a camioanelor de 40 de tone la 130 km/h. Investiția este inutilă, regimul de viteză al drumului fiind de 50km/h. În plus, parapetele împiedică vizibilitatea și pun în pericol viața pietonilor. Așa cum și la Primăria S4 sunt utilizate ca separatoare de sens niște garduri din cablu de macara montate pe niște stâlpi metalici. Un motociclist sau biciclist nu ar avea nicio șansă în cazul unui impact cu ele.

Deci, să nu ne lăsăm înșelați de faptul că există niște borduri vopsite frumos, pentru că în spatele lor se află credite până în 2036.

 

Atunci când o primărie este condusă în mod discreționar există o șansă ca lucrurile să fie ținute sub control de un for cu dublă utilizare – reglementare și operaționalizare. Aici fiind vorba de corpul consilierilor.

 

În ce privește atribuțiile consilierilor locali, acestea sunt în legătură cu decizia asupra celor mai importante lucruri de interes public dintr-un sector/localitate, aceștia iau măsuri pentru dezvoltarea economică, socială și de mediu a localității;

  • Decid asupra domeniului public și privat al entității (vânzare, concesionare, donație etc.);
  • Iau deciziile cheie privind administrarea serviciilor furnizate către cetăţeni (apă, alimentare cu gaze, iluminat public, salubritate);
  • Decid asupra cooperării dintre localitatea lor și alte instituţii din afara ei (primării din alte orașe, orașe înfrăţite, rețele de cooperare, asociații ale comunelor sau orașelor, ONG-uri).
  • Stabilesc cum să fie organizată autoritatea executivă de la nivel local – ei votează organizarea și funcţionarea departamentelor din cadrul primăriei, instituţiilor și serviciilor publice de interes local (ex Poliţie Locală, Protecţie și asistenţă socială) și a societăţilor comerciale și regiilor autonome de interes local (ex.: regia de apă, de transport public etc.);

 

 

În plus față de toate acestea, consilierul trebuie să aibă ”prezență scenică” și ”să dea bine pe sticlă”, căci înainte de a își exercita atribuțiile de mai sus, el trebuie să convingă oamenii că POATE.

 

De aceea uneori devine secundar numărul exact de semnături – electronice sau olografe, atât timp cât omul are cu adevărat acest potențial de a polariza atenția asupra sa. De fapt, acesta este adevăratul examen. Consilier ești sau nu. Nu poți deveni. Este o meserie vocațională.

 

 

Am văzut propuneri ale candidaților la funcția de consilier care privesc integrarea în sistem a unor platforme fiabile pentru învățământ și sănătate. Se pornește de la ipoteza că nivelul ridicat al actului medical de la clinicile din Austria este asigurat de condițiile de ”cazare” și de dotări. Acestea atrag personal competent. La fel și în cazul învățământului.

 

Sectorul 3 are capacitatea de a atrage un turism de sănătate și elevi performanți în școli cu adevărat dotate, nu cu garduri vopsite.

 

Sunt în pregătire aplicații pentru management inteligent al parcărilor (inclusiv platformă de tip park-and-ride pentru zonele preorășenești, la care vor fi stații de încărcare a vehiculelor electrice de la panouri fotovoltaice), fluidizarea traficului și monitorizarea clădirilor la seism.

 

Cheltuiala va veni pe fonduri europene, fără contribuția rezidenților. Sunt ceva șanse ca următorul pas să fie unul către dezvoltare durabilă.

 

N.R. – Candidatul Gabriel Ionescu poate fi contactat la adresa de mail consultpedia@gmail.com

 

Ziarul nostru rămâne deschis promovării opiniilor reprezentanților tuturor partidelor politice!

Putem fi contactați la adresa de e-mail: redactia@vocearomanului.ro