În articolul din 21 iulie, “DRONELE MQ-9 REAPER. TIMPUL LOR A TRECUT. VIN SKYBORGII.”, Dan Bunescu menționa faptul că intenția ministrului Ciucă de a cumpăra dronele MQ-9 Reaper, este încă una din achizițiile îndreptate către trecut și fără nici o valoare într-un potențial conflict în zona Mării Negre.

În consecință, ne-am uitat peste achizițiile pe care urmează să le realizeze armata română în acest domeniu.

Astfel, am sesizat că MApN este interesat de cumpărarea unui sistem UAS tactic-operativ clasa II.

Programul ar viza înzestrarea structurilor de informațiil militare cu șapte sisteme de aeronave fără echipaj. Aeronavele fără echipaj din clasa II au între 150 și 600 kg, pot zbura la o altitudine de până 5.500 de metri și au o rază de acțiune de până la 200 km – clasificare NATO.

Bugetul programului ar avea o valoare totală de aproximativ 276,7 milioane USD, fără TVA.

 

Având în vedere că, în domeniul aeronautic, România a colaborat în ultimii ani cu firme israeliene, cu rezultate bune pentru ambele părți, nu este exclus ca și în cazul achizițiilor de UAV-uri să fie vizate ofertele firmelor de profil, Elbit și respectiv, IAI.

În ceea ce privește firma Elbit, am urmărit un pic presa internațională care a făcut referire la produsele implicate în diferite contracte, pe care le publicăm în speranța că cei care dau banii noștri pe diverse achiziții să deschidă cât mai bine ochii….

Una dintre cele mai bine vândute drone din categoria vizată este Hermes 450, comercializată în Marea Britanie, SUA, Elveția, Mexic sau Liban.

Este adevărat că, pe măsura volumului de vânzări, apar și articolele referitoare la diferite deficiențe pe care aceste drone le-ar înregistra și, trebuie să  mărturisim, acestea ni se  par la fel de interesante ca  filmele de promovare a produselor respective.

Astfel, în decembrie 2012, presa britanică semnala pierderea a peste 11 drone de tip Hermes care, pe lângă costul de 2 milioane lire sterline fiecare, afectau punerea în funcțiune a programului Watchkeeper. Prăbușirea acestora s-ar fi datorat erorilor de pilotaj.

În iulie 2020, armata elvețiană, care a achiziționat un număr important de drone Hermes, a menționat că nu sunt rezolvate încă problemele cu senzorii aparatelor respective, existând de asemenea dubii în ceea ce privește protecția cyber a aparatelor. Armata elvețiană ar fi comandat drone Hermes, în valoare de 250 milioane franci, iar ultimul test solicitat de client s-ar fi finalizat cu prăbușirea modelului Hermes 900 în deșertul israelian, opiniile din mediu susținând că finalizarea contractului ar putea fi întârziată cu cel puțin doi ani de zile.

Vezi o parte din relatările internaționale referitoare la incidentele înregistrate cu dronele Elbit. (https://www.dailymail.co.uk/news/article-2248633/Britains-drone-air-force-decimated-pilot-error-Twelve-crashes-combat-zone-reduce-capacity-just-14–cost-30million.htmlhttps://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/191765/watchkeeper-uav-fails-to-achieve-full-operating-capability.htmlhttps://defence.nridigital.com/global_defence_technology_sep18/who_watches_the_watchkeeper_a_look_inside_the_uk_s_troubled_uav_programmehttps://www.bbc.com/news/uk-wales-49158509https://www.bbc.com/news/uk-wales-mid-wales-44907078 https://www.swissinfo.ch/eng/israeli-drone-ordered-by-swiss-army-crashes-during-test-flight/45951158https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/media-releases.msg-id-79988.htmlhttps://www.flightglobal.com/israeli-air-force-investigates-hermes-450-crash/111319.article)

În ceea ce privește firma IAI, conform site-ului  https://euro-sd.com/2020/08/news/18590/iaf-heron-upgrades/ armata israeliană a solicitat firmei, upgradarea dronelor de tip Heron – TP. În acest sens, compania respectivă, în esență o companie de inginerie aeronautică și producătoare de aparate de zbor, fapt care are implicatii directe asupra calității și capabilității înalte dezvoltate în domeniul ingineriei, se confruntă pe piața de profil cu o competiție care de multe ori se rezumă doar la integrarea unor produse existente, fără a se ocupa de design-ul, dezvoltarea și fabricarea  aparatelor de zbor.

IAI are o experiență de peste un milion și jumătate de ore de zbor în domeniul UAV și a dezvoltat în prezent cele mai avansate sisteme cu capabilitate VTOL.

Spre exemplu, proiectul realizat cu statul german nu este pur și simplu o vânzare a unor produse „de pe raft”, ci rezultatul unei colaborări îndelungate între firmă și statul respectiv – pe o perioadă de aproape 10 ani – care a condus în final la dezvoltarea unui aparat de zbor nou, în conformitate cu cerințele clientului final.

Statul israelian va dezvolta proiectul WhiteEagle, care folosește dronele HERON –TP pentru următorii 15 ani, aparatele respective urmând  să-și crească viteza de deplasare și portanța, pentru a răspunde cerințelor operaționale. Datele sunt oferite de site-ul menționat mai sus.

De aceea, la momentul achiziției unor asemenea tipuri de sisteme, trebuie avută în vedere atât calitatea maximă a livrărilor, cât și respectarea termenilor de livrare contractați. În situația unor incidente de genul celor descrise mai sus, beneficiarul se va afla nu numai în fața unor întârzieri semnificative în operaționalizarea sistemelor UAV, dar se va confrunta și cu comisii de anchetă extinse pentru determinarea cauzelor prăbușirii aparatelor de zbor. În prezența informațiilor existente deja în  piață, aceasta situație poate și trebuie evitată prin prisma interesului beneficiarului final care, și la această achiziție, va avea, cu siguranță, în vedere aspectul calității și fiabilității (spre exemplu, la fel cum achiziționează în prezent sisteme de calcul „brand name” și nu replici fără renume internațional…).

 

Trebuie menționat aspectul esențial al certificării motoarelor sistemelor UAV de catre EASA și FAA, dar și experiența orelor de zbor și cea operațională dovedită în diferite scenarii de luptă. Aceste avantaje sunt rezultatul unei structuri aeronautice îmbunătățite, produse ca urmare a experienței de zeci de ani în designul și dezvoltarea inovatoare a aparatelor de zbor.

 

Având în vedere că suntem prea săraci să cumpărăm ceva ieftin, conform proverbului românesc, poate o să luăm drone (indiferent de producător) pe care alte state chiar pun bază în procesele lor de modernizare a forțelor armate, mai ales pe termen lung și nu aparatură care o să ne țină dintr-o comisie de anchetă în alta, pentru aflarea cauzelor de eventuale pierderi a respectivelor aparate….

Începutul e promițător în binele cunoscut stil românesc. Din zona ministerului apărării s-a afirmat că se vor cumpăra și drone  MQ-9 REAPER, produse a căror fabricație a fost deja sistată în SUA, de bune ce sunt… Dar noi nu, Batman, Batman….

Poate la CSAT solicită cineva să dăm banii pe ceva verificat (repetăm, indiferent de producător) și deja utilizat de alte armate aflate în stare de război de mulți ani, deci certificate în luptă…

 

Citește și Dronele MQ-9 Reaper. Timpul Lor A Trecut. Vin Skyborgii.

 

Acest articol reprezintă o opinie