Pentru Romaero principalii parteneri ar fi… Boeing, SABCA?

 

Da, așa cum am menționat anterior, Boeing, SABCA, Spirit Aerosystem, Novae Aerospace, AERO Vodochody, ST Engineering etc., cu ei lucrăm tot pentru Boeing și Airbus.

 

Asta e  o recunoaștere implicită a societății, că are recunoaștere în această zonă specializată.

 

Sper să ne menținem. Toate activitățile astea nu se fac numai pentru că ai voință și capabilitate. Toate activitățile în domeniul aviației se fac într-un sistem controlat, și trebuie să ai autorizările necesare.

 

Certificările

 

Certificările necesare  pentru a fabrica componente de aeronave și a întreține aeronave sunt acordate de organisme de certificare internaționale EASA pentru Europa și FAA pentru SUA.

 

Certificările respective, autorizările, necesită și niște investiții și aici aș vrea să trec la partea cu proprietarul societății, sau acționarul majoritar. Ce-ar  putea să facă ministerul mai mult pentru sprijinirea societății?

 

Am discutat până acum activitatea pentru avioane civile. O pondere importantă o are activitatea de întreținere și reparații aeronave de transport militare. Romaero este desemnată ca centru de mentenanță pentru aeronavele de transport C130 Hercules, C27 J Spartan și AN 26/30 din dotarea Forțelor Aeriene Române. Partea de activitate militară nu are aceeași  caracteristică de ciclicitate ca în aviația civilă, ci este mai uniform distribuită pe parcursului anului. Pe linia asta am  dezvoltat relația, în ultimii ani, cu Ministerul  Apărării, cu Statul Major al Forțelor Aeriene. Chiar a crescut serios cifra de afaceri pe activitatea asta, fapt care a dus să putem fi susținuți și de către acționarul majoritar Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, cu suport de investiții. În ultimii trei-patru ani a fost o creștere substanțială de fonduri alocate pentru investiții. E drept, nu s-a putut face decât pe linie militară, dar s-au făcut.

 

Se  poate da o cifră? Dacă se poate spune…

 

Nu am acum  exact în minte, dar e in jur de 30 de milioane de lei.

 

Deci Ministerul Economiei a sprijinit investiția pentru realizarea activității pentru transportul militar.

 

Aici, acum e parte a  planului, e clar că activitatea militară va fi un pilon serios în ce avem de făcut în continuare. Menționam la început activitatea de cercetare-dezvoltare. Acum avem în derulare mai multe proiecte cu fonduri europene, dintre care se evidențiază prin amploare proiectul RACER,  împreună cu INCAS.

 

E implicat și INCAS?

 

Da. Un proiect cu  fonduri  europene, de dezvoltare a unui nou concept de elicopter, noi având partea noastră de execuție a structurii fuselajului. Ceilalți parteneri se ocupă de celelalte zone de structură și cu celelalte echipamente.

 

Ar fi  concepție proprie?

 

Nu, nu este a noastră..

 

INCAS, probabil.

 

Da, INCAS, cu  Airbus Elicopters.  INCAS se ocupă de partea de concepție și proiectare a fuzelajului, proiectele pe care  le-am primit noi spre execuție. Noi suntem în faza finală în care trebuie sa executăm fuzelajul. E un produs unicat, un demonstrator, dar care poate deveni interesant pentru dezvoltarea comercială și producție de serie.

 

Elicopter de transport? Sau poate îndeplini mai multe misiuni?

 

Acum este gândit pentru aplicații civile, după aceea urmând să se dezvolte funcție de solicitări, și atunci va putea fi dezvoltată și varianta militară, dar plecând tot de la demonstrator, de la prototip.

Acesta este al doilea proiect pe care îl realizăm împreună cu INCAS-ul. Am mai lucrat împreună în anii 2012, până în 2016 când a fost livrarea, tot într-un proiect european, numit BLADE. Era  un proiect de studiu de curgere pe un alt tip de profil de aripă, aplicat la Airbus 330. Acela a fost iarăși un proiect de succes, noi reușind să executăm porțiunile de aripă care au fost montate pe avion.

 

 

 

Asta ar  putea fi un pol de atragere a fondurilor europene  foarte puternic pentru ROMAERO, centrul  de cercetare-dezvoltare, cred…

 

Da. Încercăm să menținem și să dezvoltăm această activitate. De exemplu proiectul RACER ne aduce avantajul că am reușit să ne dezvoltăm și să ne specializăm în realizarea de repere din materiale compozite. Viitorul este de utilizare în măsură cât mai mare de materiale compozite în realizarea structurilor de avioane și elicoptere.

 

Și aveți șansa să mențineți specialiștii ROMAERO aici, să puteți să-i păstrați…

 

Asta e speranța. E greu, dar asta e speranța. Pentru că dinamica pe linia de personal e fantastică. Trebuie să ai metode să reușești să menții personalul cu experiență. Îi atragi, se specializează și sunt atrași apoi de alte firme…

 

Pleacă în exterior pentru firmele mari…

 

Asta e la toți… n-am găsit soluții, dar încercăm să strângem legăturile cu instituțiile de învățământ, liceul  pe care îl  avem  aici lângă noi, și facultatea de Aeronave.

 

Cam câți elevi aduceți? Câți are liceul? Vin la dvs. în practică?  Ca număr e important, totuși…

 

Cred că vin pe serii, 30-60, sunt pe clase, funcție de specialități. Avem un program de cointeresare, cu burse, pentru grupul școlar.

 

Cam cât e bursa pe care le-o oferiți?

 

Cam două sute de lei. Mai mult nu putem. E un început, oricum, pentru un elev, e ceva.

 

Deci, pe linia asta.  Acum, că ați întrebat despre suținerea…

 

Susținerea ministerului…

 

În anul acesta incercăm să valorificăm și să punem în aplicare un program, un plan făcut de restructurare a datoriilor fiscale, în baza Ordonanței 6 /2019 și ordonanța 69/ 2020. Care-ți impune într-o anumită perioadă de timp să reușești să plătești, urmând să te scutească de accesoriile la datorii, deci dobânzi și penalități.

 

De reeșalonare a datoriilor,  da.

 

Când a fost să aprobăm programul ăsta, de la Minister, au zis că programul nu are viitor dacă nu faci și dezvoltare, investiții. Și  atunci programul s-a cuplat cu un plan de investiții, gândit pe o perioadă de șase ani, multianual, pe o idee pe care o aveam de mai mult timp, dar încercăm acum, poate reușim să o punem în aplicație, de a ne optimiza infrastructura  și structura  pe activitățile  pe care  le avem.

 

A zburat.

 

Acum suntem cu secțiile de producție împrăștiate, și cu utilaje vechi de 30-40 ani.

 

Sunt disipate, da

 

Asta creează probleme mari și în fluxul normal de producție. Ideea este de reorganizare a fabricii cu gândirea fluxului normal care trebuie să fie într-o zonă cu acces la pistă, dar restrânsă. Asta înseamnă să reabilităm niște clădiri, niște hale pe care le avem, în care să putem muta zonele de lucru și să le dotăm cu utilaje noi moderne  pentru a asigura toată  actuala producție, dar și cu posibilitatea să ne dezvolam. Deci nu numai pentru ce  avem acum, ci să putem asimila și programe ample de viitor. În planul ăsta multianual asta am prins, o amenajare a noilor zone de producție și  dotarea cu utilaje care sunt din 2020.

 

Știți, aici în permanență a existat o presiune foarte  mare pentru  terenul pe care  îl  deține ROMAERO. Odată cu eliberarea părții de care n-o să mai aveți  nevoie, nu vă e teamă că va urma o decizie de dezmembrare a societății și partea eliberată o să fie preluată de dezvoltatorii imobiliari care apoi o să blocheze accesul la pistă, ceea ce ar însemna automat închiderea fabricii?

 

Tocmai de asta… deci ce discutăm noi acum, nu vreau să-i zic relocare, e mai degrabă o regândire a fluxului, și obligatoriu rămânem cu partea activa a fabricii și cu acces la pista aeroportului.

 

Da, dar restul? Restul de teren care se eliberează?

 

Restul care se eliberează sunt tot în planul ăsta de dezvoltare, sunt variante… sunt  instituții ale statului interesate să preia, dacă vor fi la stradă. Noi avem și în afara fabricii, mai avem niște active care pot fi valorificate. Dorim să le valorificăm, ca să putem investi în reabilitarea spațiilor de producție și retehnologizare. Planul de restructurare a datoriilor fiscale, și cu partea de valorificări active care nu sunt interesante pentru fabrică, și cu planul de dezvoltare și investiții, toate astea trebuie să meargă legat unul de altul, pentru ca  într-un termen de șapte ani să putem să punem pe picioare ce dorim și prin asta să  devenim practic altă fabrică, să ne dezvoltăm. Avem promisiuni din partea  ministerului că vom fi susținuți. Să vedem… Dacă se finalizează vom putea să începem noi colaborări și să le dezvoltăm pe cele existente.

Colaborarea cu compania americană Sykorsky pentru mentenanța elicopterului Black Hawke cu care s-a semnat ultimul memorandum, este un exemplu de program viito care trebuie pus în practică. Asta e problema cu memorandumurile, ca în matematică, este necesar, dar nu suficient. De acum înainte sunt deciziile politice. Noi în momentul ăsta avem partea necesară să putem merge înainte cu programul.

 

Structura vă permite? Vă permite pentru dezvoltarea programului?

 

Da, am studiat, avem locație unde se poate face foarte bine.

 

Reprezintă o concurență pentru elicopterul de la Brașov…  E piață liberă…

 

Noi nu avem cum  să influențăm asta, noi putem  doar să  fim pregătiți, dacă este pe varianta asta. Este un produs actual, care are viitor. La produse de genul acesta, pe lângă mentenanța curentă, în timp apare  și necesitatea  modernizării. Vor fi situații în care sigur va trebui să colaborăm cu celelalte unități de specialitate din România. Va fi de lucru pentru toată lumea.

 

Evoluează…

 

Practic și  dvs.  va trebui să țineți pasul cu  dotarea tehnologică pentru a putea face  modernizarea, odată cu evoluția aparatelor.

 

Exact.

 

Și, atunci, ultima  întrebare, cum v-a afectat pandemia, dacă au fost sincope, pentru că este un efect pe întreaga piață, în orice domeniu…

 

Am avut, pe linia de aerostructuri,  contracte la care au  apărut solicitări de eșalonare, de distribuție a livrărilor. Automat, și încasările sunt afectate

 

Și acum aveți creanțe la ei.

 

Insistăm pentru recuperare. E perioada verii, perioadă în general grea, iar  scăderea activității din cauza pandemiei o resimțim…

 

Câți salariați mai are fabrica în momentul de față?

 

Nouă sute,  nouă sute zece.

 

Un număr important,  totuși.

 

Da, este. Încercăm să păstrăm regulile impuse pentru limitarea pandemiei. De asta avem și grijă, încercăm lunile astea pe cât posibil să luăm toate măsurile de prevenire a unor îmbolnăviri…

 

Ați avut cazuri?

 

Am avut cazuri, și parcă în ultimele două sau trei săptămâni s-au mai înmulțit. A ieșit lumea în concedii.

 

Nu am avut cazuri  de  infectați  din interior, ci doar cazuri din  exterior, aici am luat imediat măsuri, am stabilit cu cine anume au luat legătura, i-am trimis să  se testeze, i-am trimis acasă, în izolare, pentru că nu ne  permitem nicio sincopă..

 

Să sperăm că nu o să fie  probleme!

 

Da,  cred că o  să rezistam cu toate masurile pe care le luam.

 

Vă mulțumesc mult de tot pentru interviu.

 

Multumesc și eu pentru ocazia oferita de a vă povesti despre Romaero.

 

 

Citește și VASILE BOICU, director general ROMAERO – Orice Airbus A 380 care zboară în lume are aceste învelișuri executate în Romaero.