Continuam sa discutam despre “legatura artistica” intre Lautrec si Picasso

 

Stanga: Henri de Toulouse-Lautrec, À Batignolles ; Dreapta : Pablo Picasso, Desnudo sentado

Stanga : Henri de Toulouse-Lautrec,  La Rousse într-o bluză albă ; Dreapta : Pablo Picasso, Woman with Bangs

 

Lumea interlopa

Lautrec a fost unul dintre primii artiști care s-a desprins de vechile ierarhii și a deschis un drum către un nou limbaj artistic care a încorporat aspecte ale culturii de masă. Prolificul artist francez a lăsat un repertoriu de neegalat de imagini ale unui mediu marginal și boem în picturile sale și afișele commerciale colorate. Woman in a Café (1886) este un exemplu emoționant al reprezentărilor sale magistrale ale femeilor solitare din cafenele; altele precum At the Café: The Customer and the Anemic Cashier (1898) și Într-o sufragerie privată (la Rat Mort) (c. 1899) sunt portrete caustice ale scenelor de bar din Montmartre. Lautrec a mai pictat celebrele vedete ale spectacolelor de noapte, cântăreții Aristide Bruant și Yvette Guilbert, precum și artiștele de cabaret La Goulue și Jane Avril; acesta din urmă a fost un mare prieten al lui Lautrec,

La fel ca Lautrec, Picasso a dezvoltat o curiozitate nesățioasă pentru excesele vieții de noapte pariziene. În Moulin Rouge (1901), el exagerează siluetele, accentuând aspectul caricatural al figurilor și viziunea sa satirică asupra relațiilor sexuale în camerele private din cafenele. El adoptă o abordare similară în The Wait (Margot), o reprezentare a unei curtezane stând într-o cafenea executată cu tuse libere, expresive și culori strălucitoare care exagerează machiajul ei, și The Diners, ambele datate 1901.

Henri de Toulouse-Lautrec, At the Café: The Client and The Anemic Cashier 

Pablo Picasso, Diners 

Henri de Toulouse-Lautrec,  Într-o sufragerie privată 

Pablo Picasso,  The Wait ( Margot )

 

Aceeasi asemanare in afise, in grafica..

Henri de Toulouse-Lautrec, Troupe de Mlle Églantine 

Pablo Picasso, Jardin de Paris  (Design for a Poster)

Picturile erotice

Picturile erotice erau în mod tradițional limitate la încăperi rezervate, iar această practică a ascunderii a continuat până în secolul al XX-lea. În 1884, Lautrec a pictat La Grosse Maria, Venus de la Montmartre, un nud puternic care sfidează toate canoanele anterioare. Modelul a fost identificat drept Marie-Clémentine, o acrobată de la circul Molier care mai târziu a devenit Suzanne Valadon, pictorița autodidactă din Montmartre. Influențat de nudurile pe care Degas le-a arătat la ultima expoziție a impresioniștilor din 1886, Lautrec a pictat mai multe lucrări pe același subiect, dar cu conotații erotice mai simbolice și mai delicate, precum Nud cu capul roșu ghemuit (1897) și Pat (1898), una dintre ultimele sale picturi despre prostituție.

Henri de Toulouse-Lautrec, Pelirroja (La toilette)

Picasso a avut o abordare erotică mai pământeană și uneori violentă a temelor sexuale în nudurile timpurii precum Jeanne (Femeia culcată) și Pipo, mai pornografice, ambele executate în 1901, precum și în ultimele pe care le-a produs, Femeie nudă mincinoasă (1965), Venus. și Cupidon (1968) și The Couple (1969), în care formele sunt excesive și desfigurate. Spre sfârșitul vieții a revenit la tema curvei cu același erotism agresiv al Les Demoiselles d´Avignon, care este prezent în desenele pregătitoare ale Cahier nr. 7 și tapiseria tabloului, executată în 1958.

Pablo Picasso, Estudio para “Les Demoiselles d’Avignon”

 Sa privim si alte tablouri…

Henri de Toulouse-Lautrec, Desnudo de pelirroja agachada 

Pablo Picasso, Jeanne ( Mujer tumbada )

Henri de Toulouse-Lautrec, Bed 

Pablo Picasso,  Femeie nudă întinsă (Nud cu picioarele încrucișate)

 

Sa ne reamintim…

Moștenirea artistică a lui Toulouse-Lautrec

Henri de Toulouse-Lautrec a lăsat în urmă peste 700 de tablouri, 350 de amprente și postere și 5.000 de desene. Cea mai mare colecție de opere de artă de Toulouse-Lautrec se află în Muzeul Toulouse-Lautrec din Albi, orașul său de naștere. Orașul Albi este incredibil de mândru de „fiul” lor și a găzduit muzeul într-un frumos fost palat. Colecția muzeului cuprinde 31 de afișe, 219 de picturi, 563 de desene și 183 de litografii. Lucrările sunt din toate perioadele vieții sale. Muzeul D’Orsay din Paris este renumit pentru că are cele mai mari colecții de impresionism și postimpresionism din lume. Aici veți găsi peste 150 de picturi, schițe, litografii și postere ale lui Toulouse-Lautrec.

 

Moștenirea artistică a lui Picasso. Picasso și-a transformat viața în legendă. După anii petrecuți printer boemii din Montmartre, a devenit – grație geniului și spiritului său inovator, dar totodată și prieteniilor celebre și aventurilor sale amoroase – cel mai renumit pictor al secolului al XX-lea scrie Wikipedia….

Realist, Cubist, Suprarealist, Pablo Picasso un mare desenator, un mare colorist, un inventator de tehnici noi în pictură se confundă cu istoria picturii din secolul XX!

 

Infratiti in creatie ei raman la fel si in istoria artei…doi mari titani !

 

 

Rubrica realizata de Cezar Coraci