Sâmbătă 8 iulie 2023, ora 12,  a avut loc lansarea cărții „Elemente  stilistice bizantine în picturia occidentală ” a domnului Ioan Cezar Corâci, la Ateneul Român.

Președintele „Institutului de studii avansate pentru civilizația Levantului”, Emil Constantinescu a spus în cuvântul dânsului:

„Publicarea unei teze realizată în cadrul programului de masterat „Artă sacră în contemporaneitate” de la facultatea de Teologie a Universității București, în anul de grație 2023, de către Ioan Cezar Corâci, conferențiar doctor la Universitatea Politehnica din București ilustrează, dincolo de o excelentă tratare a temei „Elemente stilistice bizantine în pictura occidentală din secolele XIII-XX” metamorfozele unui destin personal.

Autorul, la capătul unei cariere didactice și științifice prestigioase în domeniul informaticii, implicat în acțiunea civică, activitatea politico-parlamentară și în mediul de afaceri se hotărăște să se dedice studiului artei sacre revenind la pasiunea pentru pictură pe care o materializează în numeroase expoziții publice.”

Autorul, alături de președintele Emil Constantinescu și de directorul artistic al Filarmonicii ”George Enescu”, Doru Marin

„Investigația autorului asupra elementelor stilistice preluate din pictura bizantină pleacă de la influența exercitată de pictorul cretan El Greco în mod direct asupra picturii prerenascentiste în timpul șederii sale în Italia și apoi asupra picturii spaniole în a doua parte a vieții sale petrecută în Spania.

Autorul nu se oprește aici și continuă demersul său urmărind ecoul picturilor lui El Greco asupra artei occidentale moderne de la expresionismul german la Matisse, Chagal, Munch până la Picasso care se declară fascinat de arta celui care a fost denumit „pictorul lui Dumnezeu.

Reproducerea în condiții grafice excepționale a capodoperelor artei sacre sporește farmecul cărții, iar selecția lor mărturisește despre gustul artistic al autorului format prin frecventarea marilor muzee ale lumii.

Dincolo de o interesantă abordare a evoluției artei sacre de-a lungul timpului cartea readuce în discuție relația dintre științele exacte, filozofie și religie ca modalități diferite de a aborda realitatea unică a lumii, care poate fi conflictuală sau complementară.”

„Cercetător în matematici superioare, artist, scriitor universitar, activist civic, politician, lider al unei asociații patronale Cezar Corâci este un personaj al Renașterii. A unei Renașteri vechi de secole care a fost și poate va mai fi.”

Cu ocazia lansări lucrării am încercat să explic auditoriului și dumneavoastră cum am construit lucrarea…

Acum doi ani, am inceput o calatorie în lumea artei bizantine la studiile masterale intitulate: ”Arta Sacră în Contemporaneitate” de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, a Universității București. Trăisem zeci de ani în lumea artei , citisem sute de cărți despre pictură și pictori, petrecusem în fața șevaletului mii și mii de ore, realizasem multe expoziții personale, participasem la multe expoziții de grup, vizitasem zeci de muzee în toată lumea, dar arta bizantină imi era aproape necunoscută. Când am spus la colocviul de admitere la masterat că aș dori să fac o teză de dizertație referitoare la modul în care din pictura bizantină s-a născut pictura modernă, mi s-a spus că așa ceva nu poate fi abordat într-o teză de dizertație la masterat, pentru că este un domeniu vast de cercetare. Fiind o persoană perseverentă și muncitoare, m-am aplecat cu conștiinciozitate asupra subiectului meu .Cursurile universiare audiate, multe dintre acestea de mare valoare știițifică, care au constituit o istorie în imagini a artei, plecând de la artiștii din Grecia antică și până în lumea bizantină, a capodoperelor de artă sacră din mănăstirile de la Muntele Athos, din România, din Italia, din Kosovo, reintâlnirea cu Andrei Rubliov, pe care îl cunoscusem acum aproape 40 de ani, dar și studiul a zeci de cărți și mai ales zecile de albume din biblioteca personală m-au făcut să cred că trebuie să încerc. Și am încercat…În primul rând a trebuit să vșd cum a evoluat imaginea, de la picturile din catacombele Romei la puritatea , frumusețea și precizia lui Andrei Rubliov, de exemplu, pentru că l-am pomenit anterior și am început să mă întreb ce îi unește pe acești artiști…Erminia picturii bizantine ? …comandiatrul care era Biserica Ortodoxă, …epocile în care au trăit, diferite, dar străbătute de același filon al ortodoxiei ? Mărturisesc că nu a fost ușor să găsesc un răspuns la aceasta întrebare și dacă nu puteam să dau un răspuns, care era logica unei lucrșri cu acest subiect…o înșiruire de nume și de imagini ?! Unul din profesorii mei mi-a atras atenția că masteratul se referă la « Arta Sacră în contemporaneitate » și să mă refer și la pictura « modernă», cea a secolelor XIX și XX care îmi era familiară și despre care scrisesem mult. Bun, dar care era legătura ? Am avut inspirația să mă aplec asupra unui subiect « Pieta » …Coborârea de pe Cruce este un subiect clasic al iconografiei, dar străbătea toată istoria artei până în secolul XX : Leonardo da Vinci, Michelangelo apoi modernii : Delacroix, VanGogh, Chagall, Roualt…Regulile erminiei bizantine încep să dispară…Renașterea descoperă perspectiva și culoarea, expresionismul păstrează numai simbolistica…Am crezut la început că legătura o constituie creștinismul care a animat pe toși acești mari artiști. Am simțit însă că un asemenea răspuns lămurește numai o parte a problemei și anume perenitatea subiectului, dar am simțit că este mai mult decât atât…Mi-am adus aminte ce spunea Picasso despre arta sa : „Am fost întrebat adesea cum a evoluat pictura mea. Pentru mine nu există trecut sau viitor în artă. Dacă o operă de artă nu trăiește veșnic, nu este operă de artă. Arta vechilor greci, a egiptenilor, a marilor pictori care au trăit de mult, nu este arta trecutului, poate este mai vie azi decât a fost vreodată.” Și am început să înțeleg…Cred că am găsit răspunsul…Dumneavoastră ,cititorii mei, care mă urmăriți de trei ani în articolele din Vocea Românului și cărora Vă mulțumesc pentru aprecierile pe care mi le trimiteți, pentru că înțeleg din acestea că împărțim aceeași pasiune pentru artă, veți aprecia dacă am găsit sau nu răspunsul în cele 300 de pagini ale cărții care cuprinde peste 200 de reproduceri și peste 100 de nume de artiști. Răspunsul , ca în toate subiectele importante, era foarte simplu…Toți acești artiști erau uniți de : Bucuria Picturii !

 

Cu ocazia lansării am realizat și o expoziție de pictură intitulată : „Reflexe de lumină pe apă”, pe care v-o prezint în cele ce urmează….

  Profesorul universitar Mircea Cosea a spus, cu ocazia lansării unuia din volumele din seria „Convorbiri despre Artă cu Cezar Coraci”:

„Doamnelor și domnilor, așa se zice. E onoare să fiu aici. E o mare oportunitate să prezint o carte. Sunt cuvinte care se repetă întotdeauna însă eu am să vă spun în mod direct că sunt aici pentru că am găsit ceva în viața noastră, a mea și a lui Cezar, care ne unește, și am găsit-o târziu. Dumneavoastră poate, unii dintre dumneavoastră mă cunosc ca economist, ca profesor în macroeconomie, dar să știți că eu sunt pictor. Sunt pictor din toată viața. Am pictat, am trăit din pictură o anumită perioadă, am făcut studii de pictură și în România și în străinătate.”

Am simțit atunci că este cineva care cunoaște ce spune, simte și simte și datoria de a spune altora ceea ce înseamnă să înțelegi arta, în principal arta plastică. Să o înțelegi nu ca nume, ca istorie, ci ca simțire. Pentru că în momentul de față ceea ce se întâmplă în țara noastră este o lipsă totală de simțire. Cei mai mulți dintre noi nu mai simțim viața. Ne temem de ea, ne temem de ziua de mâine, suntem stresați, ne amăgim singuri spunând că n-avem timp de așa ceva, n-avem timp de așa ceva, sunt prea multe de făcut. Ei, asta e ceea ce lipsește acum și ceea ce trebuie făcut acum. I-am telefonat și i-am spus: „Dumneata faci un lucru extraordinar”. Și, spre onoarea mea, mi-a propus să fac o mică prefață la această carte în care am încercat să arăt un singur lucru important: că în anumite momente e nevoie ca să vezi viața așa cum este ea dintotdeauna. Ori viața nu înseamnă numai materialitate, nu înseamnă numai politică, nu înseamnă numai frică, nu înseamnă numai angoasă, înseamnă și plăcerea de a înțelege ceea ce îți place. Am avut ocazia să mă întâlnesc cu un artist extraordinar pe care eu îl iubesc și ca artist și ca om.”

„Sper că vom mai avea ocazia, sau cine va mai apuca ziua să vadă ceea ce face acest pictor care are o calitate în plus, aceea de a…. talentul de a picta, talentul de a promova ideea de artă și de spiritualitatea. Mulțumesc, Cezar, mulțumesc că ai scris, că ești și mult succes!”

 

Evenimentul care s-a bucurat de o largă audiență, peste 60 de participanți, a fost mediatizat de Televiziunea Română, postul TVR Cultural, luni 10 iulie , ora 21:00.

https://drive.google.com/file/d/1PWGkdlPauDQRWuuQ9hoTneL_afqew0fP/view?usp=sharing

Stimați cititori, vreau să mulțumesc atât celor care au fost alături de mine la lansarea cărții mele Elemente  stilistice bizantine în pictura occidentală” cât și tuturor acelora care urmăresc articolele mele, despre artă din ziarul „Vocea Românului”.

 

 

Rubrică realizată de Cezar Corâci