Stimați cititori,

Cu ocazia Sărbătorii Nașterii Domnului am dorit să Vă ofer picturile cu teme religioase ale unuia dintre cei mai importanți reprezentanți ai barocului italian… Guido Reni.

 

Guido Reni ( 1575 –1642) este un pictor baroc italian. Deși lucrările sale au arătat o manieră clasică, similară cu Simon Vouet , Nicolas Poussin și Philippe de Champaigne acesta este considerat un reprezentant de seamă al barocului. A pictat în primul rând lucrări religioase, dar și subiecte mitologice și alegorice. Activ la Roma, Napoli și Bologna natală , el a devenit figura dominantă în școala bologneză care a apărut sub influența lui Carracci .

Autoportret

 

Viața și Opera. Născut la Bologna într-o familie de muzicieni, Guido Reni a fost singurul copil al lui Daniele Reni și Ginevra Pozzi. Ucenic la vârsta de nouă ani la studioul bolognez al lui Denis Calvaert . La vârstă de douăzeci de ani, Reni a migrat la studioul rival în creștere, numit Accademia degli Incamminati (Academia progresiștilor), condus de Ludovico Carracci . A făcut parte din nucleul unei școli prolifice și de succes de pictori bolognezi care l-au urmat pe vărul lui Ludovico, Annibale Carracci , la Roma. Reni a finalizat contracte pentru primele sale retabluri în timpul cât era la academiei Carracci. A părăsit academia în 1598, după o ceartă cu Ludovico Carracci din cauza muncii neremunerate. În această perioadă a realizat primele sale tipărituri, o serie de comemorare a vizitei Papei Clement al VIII-lea la Bologna în 1598. 

La sfârșitul anului 1601, Reni și Albani s-au mutat la Roma pentru a lucra cu echipele conduse de Annibale Carracci în decorarea în frescă a Palatului Farnese . Prin 1604–05 a primit un contract independent pentru un altar al Răstignirii Sfântului Petru . La Roma a devenit unul dintre cei mai importanți pictori în timpul papalității Papei Paul al V-lea ( Borghese ) fiind unul dintre pictorii cei mai importanți ai familiei Borghese.

L’Aurora

 

În Casino dell’ Aurora, pe terenul Palazzo Pallavicini-Rospigliosi , este capodopera lui Reni, L’Aurora . Clădirea a fost inițial un pavilion comandat de cardinalul Scipione Borghese ; partea din spate are vedere la Piazza Montecavallo şi Palazzo del Quirinale . Fresca masivă este încadrată în quadri riportati și îl înfățișează pe Apollo în Carul său precedat de Zori (Aurora) aducând lumină lumii . În această pictură, Reni se aliază mai mult cu „Școala” de pictură mito-istorică Cavaliere d’Arpino , Lanfranco și Albani , și mai puțin cu frescele mai aglomerate caracteristice lui Pietro da Cortona . Stilul viu colorat este antitetic clarobscurului adepților lui Caravaggio .

 

Arhanghelul Sf. Mihail 

 

La Santa Maria della Concezione dei Cappuccini din Roma, Guido Reni l-a pictat  pe Arhanghelul Mihail călcându-l pe Satana . Acesta poartă o mantie și o cămașă militară romană târzie.

În 1630, familia Barberini a Papei Urban al VIII-lea i-a comandat lui Reni un tablou cu Arhanghelul Mihail pentru biserica Santa Maria della Concezione dei Cappuccini . Pictura, finalizată în 1636, a dat naștere unei vechi legende conform căreia Reni l-a reprezentat pe Satana – zdrobit sub piciorul Sfântului Mihail – cu trăsăturile feței cardinalului Giovanni Battista Pamphilj ca răzbunare pentru diferende anterioare.

 

Reni a făcut frescele Capelei Paoline din Santa Maria Maggiore din Roma, precum și aripile Aldobrandini ale Vaticanului. Capela pontificală din Montecavallo (Capela Bunei Vestiri) i-a fost comandată lui Reni, dar pentru că se simțea prost plătit de miniștrii papali, artistul a părăsit Roma . S-a întors la Bologna, lăsând locul artistului la modă de la Roma, Domenichino.

Iată și câteva picturi din acea perioadă…

Iosif și soția lui Potifar

Sfântul Iosif și Pruncul Hristos

 

Atalanta și Hippomenes

David și Goliath

 

Revenit la Bologna după 1614, Reni a înființat un atelier de succes . A fost însărcinat să decoreze cupola capelei Sfântului Dominic din Bazilica San Domenico din Bologna între 1613 și 1615, rezultând fresca strălucitoare Sfântul Dominic în Glorie , o capodopera care poate fi comparată cu minunata Arca di San Domenico de sub ea.

Sfântul Dominic în Glorie

 

 

A contribuit la decorarea Capelei Rozariului din aceeași biserică cu o Înviere ; iar în 1611 pictase deja pentru San Domenico  Masacrul inocenților (acum în Pinacoteca Nazionale di Bologna) care a devenit o referință importantă pentru stilul neoclasic francez , precum și un model pentru detalii în Guernica lui Picasso .

Masacrul Inocenților

 

În jurul anului 1615, în Bologna, Reni a creat una dintre cele mai reproduse lucrări ale sale, Sfântul Sebastian . Se crede că pictura a fost o comandă pentru un membru al curții papale din cauza prezenței lapislazuliului în albastrul cerului, un material scump furnizat de obicei de clienți. Reni l-a pictat pe Sfântul Sebastian de șase ori, deși interpretarea din 1615 este probabil cea mai recunoscută. Pictura a fost adorată de Oscar Wilde și de alți artiști gay de-a lungul istoriei.

Sfântul Sebastian

 

Parasind pentru scurt timp Bologna, in 1618, Reni a calatorit la Napoli pentru a finaliza un contract pentru pictarea unui tavan intr-o capela a catedralei San Gennaro. Succesul său a făcut ca la Napoli, pictori locali proeminenți, printre care Corenzio , Caracciolo și Ribera , potrivit zvonurilor, au conspirat să-l otrăvească sau să-l rănească pe Reni . Asistentul lui Reni a fost atât de grav rănit încât s-a întors la Roma. Reni, care avea o mare teamă de a fi otrăvit, a ales să plece.

După ce a părăsit Roma, Reni a pictat alternativ în diferite stiluri, dar a afișat gusturi mai puțin eclectice decât mulți dintre elevii lui Carracci. De exemplu, retablul său pentru Samson Victorious formulează ipostaze stilizate, precum cele caracteristice manierismului .

Samson victorios

 

În 1625, prințul Władysław Sigismund Vasa al Poloniei a vizitat atelierul artistului din Bologna în timpul vizitei sale în Europa de Vest și i-a cumpărat mai multe picturi și desene.

În 1630, în timpul ciumei din Bologna, Reni a pictat Pallion del Voto cu imagini ale Sfinților Ignatie de Loyola și Francisc Xavier

Jucător de noroc împătimit, Reni a fost adesea în dificultate financiară, în ciuda cererii constante pentru picturile sale. Potrivit biografului său, Carlo Cesare Malvasia , nevoia lui Reni de a recupera pierderile din jocurile de noroc a dus la o execuție grăbită a unor picturi și la multe copii ale lucrărilor sale produse de atelierul său.

Reni a murit la Bologna în 1642. A fost înmormântat acolo în Capela Rozariului din Bazilica San Domenico .

 

Sursa datelor biografice : Wikipedia

 

Destin postum

 

Reni a fost cel mai faimos artist italian al generației sale.  Temele lui Reni sunt în mare parte biblice și mitologice. A pictat puține portrete; cele ale lui Sixtus al V-lea și ale cardinalului Bernardino Spada sunt printre cele mai demne de remarcat, alături de unul dintre mamele sale (în Pinacoteca Nazionale di Bologna) și câteva autoportrete .

Autoportret , c. 1635

 

Răstignirea  și Atlanta și Hipomenes prin efectele luminii și al umbrei arată influența barocă a lui Caravaggio . Masacrul inocenților (Pinacoteca, Bologna) este pictat într-o manieră care amintește de Rafael .

În anii 1630, stilul de pictură al lui Reni a devenit mai liber, dominat de culori mai deschise, lăsând în urmă clarobscurul lui Caravaggio.

 

Reni a dominat epoca sa, multe picturi fiind atribuite lui, chiar dacă nu sunt dovezi în acest sens. Așa-numita „Beatrice Cenci”, atribuită lui Reni și lăudată de generații de admiratori, este acum privită ca o atribuție îndoielnică. Beatrice Cenci a fost executată la Roma înainte ca Reni să locuiască acolo și, prin urmare, nu ar fi putut să pozeze pentru portret.

Multe gravuri sunt atribuite lui Guido Reni, unele după propriile picturi și altele după alți maeștri. Tehnica lui Reni, a fost folosită de școala bologneză, și a devenit standardul pentru tipografii italieni ai epocii sale.

Prin numeroșii săi elevi, el a avut o influență largă asupra barocului de mai târziu. În centrul orașului Bologna, a înființat două studiouri, pline de aproape 200 de elevi. Cel mai distins elev al său a fost Simone Cantarini , pe nume Il Pesarese , care a pictat portretul maestrului său aflat acum în Galeria Bolognese.

 

Influența lui Reni a fost importantă în stilul multor artiști ai barocului spaniol, precum Jusepe de Ribera și Murillo .

 

Opera sa a fost deosebit de apreciată în Franța. Stendhal credea că Reni trebuie să fi avut „un suflet francez” și a influențat generații de artiști francezi precum  Le Brun, Greuze, precum și pictorii neoclasici francezi de mai târziu .

 

Deși etern în Basilica Santa Maria Maggiore din Roma, precum și aripile Aldobrandini ale Vaticanului, în secolul al XIX-lea, reputația lui Reni a scăzut . John Ruskin a catalogat opera artistului ca fiind sentimentală și falsă.  O renaștere a interesului pentru opera lui Guido Reni a avut loc începând din 1954, când a fost organizată la Bologna o importantă expoziție retrospectivă a operei sale.  Personal l-am admirat mereu pe Guido Reni pe care îl consider o culme a Barocului Italian.

 

 

În încheiere vreau să Vă urez, în numele ziarului Vocea Românului și al meu Un Craciun Fericit, alături de toți cei dragi !

 

 

Rubrică realizată de Cezar Corâci