Albrecht Dürer (14711528 ) a fost un pictor german, creator de gravuri și teoretician al artei, una din personalitățile de seamă ale istoriei universale a artei. Opera sa impregnată de ideile Renașterii, Umanismului și Reformei a exercitat o deosebită influență în special asupra artiștilor germani și olandezi de mai târziu. Cu cele cca. 350 de gravuri în lemn și 100 gravuri în cupru a contribuit în mod hotărâtor la dezvoltarea gravurii ca formă de artă de sine stătătoare. Personalitate multilaterală a epocii, s-a ocupat nu numai de artele grafice, ci și de matematică, mecanică și literatură.

Adorarea Magilor (1504 )

 

 

Carlo Dolci (1616–1686) a fost un pictor italian din perioada barocului, din Florența, cunoscut pentru tablourile religioase foarte elaborate, repetate adesea în mai multe versiuni.

Adorarea Magilor

 

 

Domenico Ghirlandaio (14481494) a fost un pictor italian renascentist, reprezentant al Școlii florentine (a aparținut celei de-a treia generații a acestei școli). A fost contemporan cu Botticelli, Verrocchio și Filippino Lippi și a avut ca discipol pe Michelangelo.

Adorarea Magilor (1488 )

 

Bernardino di Betto Betti, zis Pinturicchio (1435 – 1513) a fost un pictor renascentist italian. Porecla „Pinturicchio” vine de la statura sa scundă („pictorul cel mic”, diminutivul de la pintor).

 

Adorarea copilului

 

 

  

Peter Paul Rubens (15771640 ), a fost și el preocupat de subiect. Între cele aproape 1.400 de tablouri a pictat si scena Adorării Magilor .

 

Adorarea Magilor (1619)

 

  

Giorgio Barbarelli Zorzo da Castelfranco, cunoscut ca Giorgione (14771510) a fost un pictor italian venețian, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai Renașterii venețiene. Giorgione este cel mai enigmatic pictor al Renașterii. Nu dispunem decât de puține documente despre viața acestui artist, care, deși a murit timpuriu, la vârsta de abia treizeci și trei de ani, s-a bucurat de mare popularitate încă în timpul vieții

 

Adorarea Magilor

Detaliu – Adorarea Magilor

 

 

 

Pieter Bruegel cel Bătrân (15251569), numit și Bruegel al Țăranilor, este cel mai de seamă pictor flamand al secolului al XVI-lea. Grație originalității și unicității operei sale, ocupă un loc excepțional în istoria picturii. Artistul renunță la tradițiile și tiparele Renașterii, dar profită la maximum de experiențele predecesorilor săi flamanzi și italieni pentru a-și dezvolta propriul stil.

Adorarea Magilor

 

 

Antonio Allegri numit și Correggio (14891534) a fost un pictor italian din perioada Renașterii, aparținând „școlii din Parma”. Picturile sale, constituie o punte între operele lui Andrea Mantegna din Mantova și arta Barocului. Creația lui servește ca inspirație multor artiști, de la reprezentanții manierismului până la stilul rococo din secolul al XVIII-lea.

Adorarea Magilor

 

 

 

Sandro Botticelli – de fapt Alessandro di Mariano Filipepi – (14451510) a fost un pictor italian, unul din cei mai mari reprezentanți ai Renașterii italiene.

Frumusețea și grația figurilor create de el, precizia liniilor și redarea mișcării fac din lucrările sale o operă ce simbolizează pictura epocii. Caracteristic artei lui Botticelli este și faptul că figurile pictate de el exprimă profunde sentimente umane. Personajele sale cu chipuri ușor melancolice au, în general, o expresie visătoare, Botticelli ne apare ca un cercetător atent al sufletului omenesc. Operele sale, inspirate de teoriile neoplatonice ale lui Marsilio Ficino, animator al „Academiei Florentine”, atestă sensibilitatea deosebită și bogata viață lăuntrică a artistului.

Adorarea Magilor. (1475)

 

  

Artemisia Gentileschi (15931653) a fost o pictoriță italiană aparținând curentului baroc timpuriu, în zilele noastre fiind considerată una dintre pictorițele cele mai valoroase din generația următoare lui Caravaggio. Într-o epocă în care pictorițele nu erau acceptate ușor de către comunitatea artistică sau de patroni, ea a fost prima femeie care a devenit membră a Accademia di Arte del Disegno din Florența. Considerată astăzi ca fiind printre primii pictori ai stilului baroc, s-a impus prin arta sa într-o epocă când femeile pictor erau o raritate. Este, de asemenea, prima femeie care a pictat teme istorice și religioase într-o epocă când acestea erau socotite ca fiind străine spiritului feminin.

Adorarea Magilor (1637)

 

Rafael Sanzio, cunoscut și ca Rafael (1483-1520) a fost un pictor și arhitect de seamă al Renașterii italiene, unul din cei mai mari artiști ai tuturor timpurilor, iar moartea sa prematură a pus capăt unei cariere excepționale.

Adorarea Magilor. Fresca din Rafael Loggia a Palatului Pontifului din Vatican (1519)

 

Am fi putut continua cu multe alte picturi de excepție ale unor mari pictori; aproape că nu a existat pictor în perioada secolelor XIV-XVI care să nu fi abordat acest subiect… în Italia, în nordul Europei, în Spania… Am fi putut face o istorie a Renașterii în pictură numai folosind tema „Adorării Magilor”… Am căutat să văd dacă exista vreun pictor cunoscut din perioada amintită care să nu fi pictat „Adorarea Magilor”. Eu nu am găsit…

 

Chiar dacă regulile erminiei bizantine nu s-au păstrat în pictura vest-europeană, subiectele și spiritualitatea creștină sunt prezente mereu!

 

În loc de epilog

„Arta modernă” nu a ignorat subiectul…Iată un foarte frumos exemplu…

Marc Chagall (1887–1985) este un artist ruso-francez. Modernist timpuriu, a fost asociat cu mai multe stiluri artistice majore și a creat lucrări într-o gamă largă de formate artistice, inclusiv pictură, desene, ilustrații de cărți, vitralii, decoruri, ceramică, tapiserii și imprimeuri artistice. Născut în Belarusul de astăzi, pe atunci parte a Imperiului Rus, el era de origine evreiască. Înainte de Primul Război Mondial, a călătorit la Sankt Petersburg, Paris și Berlin. În această perioadă și-a creat propriul amestec și stil de artă modernă, bazat pe ideea sa despre cultura din Europa de Est și cultura populară evreiască. Criticul de artă Robert Hughes s-a referit la Chagall drept „artistul evreu prin excelență al secolului al XX-lea” Chagall și-a văzut opera „nu visul unui popor, ci al întregii umanități”. Potrivit istoricului de artă Michael J. Lewis, Chagall a fost considerat a fi „ultimul supraviețuitor al primei generații de moderniști europeni”. Timp de zeci de ani, el „a fost, de asemenea, respectat ca artist evreu preeminent al lumii”. Folosind mediul vitraliului, el a produs ferestre pentru catedralele din Reims și Metz, ferestre pentru ONU și Institutul de Artă din Chicago și ferestrele din Ierusalim, în Israel. De asemenea, a realizat picturi la scară largă, inclusiv o parte din tavanul Operei din Paris. Preocupat de religie este probabil cel mai important pictor modern al Vechiului Testament, dar a abordat și teme din Noul Testament. Este considerat unul din cei mai mari coloriști ai secolului trecut.

Sursa : Dizertație Master “Artă Sacră in Contemporaneitate” – Cezar Corâci

 

Ascultați un cuvânt scurt și documentat în care aflăm lucrurile esențiale despre magii de la răsărit care au venit și s-au închinat Pruncului Iisus.

 

Istoria magilor de la răsărit

 

 

Ziarul nostru Vă urează un “Crăciun fericit alături de cei dragi !”,  și Vă oferă un colind din repertoriul universal:

 

https://youtu.be/6slQwfyaEkk

 

 

Rubrică realizată de Cezar Corâci