Cu Ştefan Cherciu, preşedintele companiei „Casa Noastră”, nu mai discutasem faţă în faţă, de anul trecut, poate ceva mai devreme, cum mi-a atras atenţia, semn al unei bune memorii, dacă nu de invidiat. Nu e bine nici să vii mai devreme, dar nici mai târziu de ora fixată a întâlnirii, cu persoana sa, fiindcă încurci sau perturbi o agendă zilnică excesiv de riguroasă, punctualitatea fiind, aşadar, o obligaţie subînţeleasă. Şi o spun în cunoştinţă de cauză. În rest, Ştefan Cherciu e neschimbat, remontat chiar după o perioadă mai grea, mai tensionată, dar nu descumpănitoare (martie-mai), resimţită din cauza pandemiei de coronavirus. Mai degrabă a febrilităţii fără margini declanşate. Rămâne însă optimist să recupereze pierderea firească, până în luna octombrie, acesta e target-ul, pentru a încheia bine şi în acest an. În luna iunie se rulează deja 100% din capacitatea de producţie. Să reiterăm un detaliu, alminteri ştiut: Compania „Casa Noastră” -100% capital românesc- prin cei 1450 de angajaţi, din care 1200 exclusiv din Craiova, restul din împrejurimi, aduşi zi de zi cu autobuzele, este, n-ar mai trebui reamintit, un veritabil vector care menţine tonusul economiei doljene. Şi un model de management performant. Până de dată recentă principala activitate, care continuă susţinut, a fost reprezentată de producţia şi distribuţia de ferestre şi uşi termoizolante din PVC. De dată recentă a fost asimilată şi producţia de ferestre, uşi culisante –minimaliste- din aluminiu. Şi asta nu e singura noutate: în Canada, lângă Toronto, s-a deschis primul magazin Q-Fort; în Milano s-a inaugurat al doilea magazin, de 1000 mp şi acelaşi lucru s-a întâmplat la Paris. În ţară, la Iaşi şi Bucureşti, s-au deschis alte două magazine de 530 mp şi respectiv 520 mp –suprafaţa utilizabilă-, completând o reţea deja existentă de circa 60 de magazine în 45 de oraşe, lângă acestea adăugând şi 1000 de dealeri. Consecvenţi lucrului bine făcut –nu e slogan de campanie, chiar dacă sintagma a fost lustruită şi răslustruită, până n-a mai rămas mare lucru din ea-, angajaţii „Casa Noastră” au ca deviză cardinală, unanim împărtăşită, calitatea ireproşabilă şi solicitudinea faţă de clienţi. În rest, doar detalii. Ştefan Cherciu vorbeşte rar şi convingător, nepărăsit de zâmbetul discret sau seninătatea feţei. Spune lucruri fireşti, are propria filozofie, ispititoare, în pregătirea forţei de muncă de mâine şi nu trebuie să repete ceva pentru a se face înţeles. Cine prinde lungimea de undă a unei astfel de atitudini, e vorba de subalterni, n-are probleme. Cine nu, deşi cazurile sunt extrem de rare, la revedere. Uman şi înţelegător la problemele angajaţilor. Dar asta e discreţie. Nu e Moş Crăciun pentru nimeni, chiar dacă prin programul „Olimpia” Casa Noastră susţine cu consecvenţă performanţele tinerilor doljeni cu rezultate deosebite la olimpiadele şcolare. Interesant, de-a dreptul, cât iubeşte de mult lumea tânără. Poate lungi discuţia la nesfârşit pe această temă. Parteneriatul cu mai multe licee tehnologice din Craiova, e de acum consolidat: e vorba de învăţământul profesional –dual- prin care circa 120 de absolvenţi au ofertă clară de angajare, după ce în ultimul an de studii primesc o bonificaţie, din partea companiei, de 12 mil. lei vechi lunar. „Facem totul pentru a-i califica la un nivel cât mai performant. Facem totul pentru a rămâne în ţară”, ne spune între altele. La 17-18 ani un tânăr poate, aşadar, câştiga 500 euro pe lună. Având conştiinţa propriei valori de manager, fiindcă a izbutit, Ştefan Cherciu nu epatează. Rămâne cu picioarele pe pământ. Îi place să creadă că e un om normal. Paradoxal, pentru a fi convingător face o destăinuire: şi-a adus propriul copil, Rareş, în vârstă de 16 ani, să lucreze la început ca „manipulator”. Acesta a mai adus doi prieteni. Să simtă dacă vreţi transpiraţia muncii. Să simtă respiraţia angajaţilor. Q-Fort este neîndoielnic un brand. Mai sunt şi altele.  Chiar şi sub-branduri. Figurează în topul exportatorilor români. Q-Fort este şi o şcoală a muncii. Deunăzi, s-a scris deja în cotidianul nostru, Ford a primit comandă pentru 100 de SVV-uri Puma în vederea schimbării parcului de maşini, atingându-se astfel şi ţinta susţinerii producţiei auto locale. La „Casa Noastră” se munceşte, cu abnegaţie, responsabilitate imensă, dar şi pe bani frumoşi, ceea ce nu e un secret. Reţeaua existentă a partenerilor trece de borna de 2000. Nu ştiu acum dacă dintr-o discuţie firească poate fi divulgat chiar totul, dar Ştefan Cherciu e un oltean get-beget care a reuşit, pe forţe proprii, iradiind o empatie de bun gust, pentru lumea doljeană. Mediul de afaceri şi tot ce vreţi. Nimic nu îi rămâne indiferent. Asta însemnând că se bucură firesc şi la reuşitele altora, ştiind ce presupune asta. Văzând mai departe. Nu doar atât. Fiindcă citatul zilei de ieri pentru, un credicios, precum Ştefan Cherciu, a fost „Strădaniile omului ar fi nimic fără ajutorul lui Dumnezeu. Nu omul face, ci Dumnezeu prin el (Sf. Nicolae Velinirovici)”.

 

Un articol de Mircea Canțăr