Liderii Uniunii Europene au ajuns săptămâna aceasta la un acord pentru a interzice majoritatea importurilor de țiței și produse petroliere din Rusia, dar națiunile evitau deja petrolul țării, modificând fluxurile globale pentru mărfurile care alimentează lumea.

Exporturile rusești de petrol au fost deja afectate de unii membri ai UE care acționau preventiv în așteptarea unor potențiale măsuri, pe lângă interdicțiile din țări precum Statele Unite, potrivit companiei de date despre mărfuri Kpler.

Cantitatea de țiței rusesc care se află „pe apă” a crescut la aproape 80 de milioane de barili în această lună, a menționat compania, în creștere de la mai puțin de 30 de milioane de barili înainte de invazia Ucrainei.

Creșterea volumului de țiței pe apă se datorează faptului că mai mulți barili se îndreaptă mai departe, în special în India și China”, a declarat Matt Smith, analist principal de petrol pentru America, de la Kpler.

„Înainte de invazia Ucrainei, mult mai mult țiței rusesc se deplasa către destinații apropiate din nord-vestul Europei”, a adăugat el.

Invazia Ucrainei de către Rusia la sfârșitul lunii februarie a provocat zbuciumul piețelor energetice. Rusia este cel mai mare exportator de petrol și produse din lume, iar Europa este dependentă în special de combustibilul rusesc.

Liderii UE au dezbătut de câteva săptămâni o a șasea rundă de sancțiuni, dar un posibil embargo petrolier a devenit un punct de conflict. Ungaria a fost printre națiunile care nu au fost de acord cu o interdicție generală. Premierul Viktor Orban, un aliat al președintelui rus Vladimir Putin, a declarat că interzicerea energiei rusești ar fi o „bombă atomică” pentru economia Ungariei.

Acordul de luni dintre liderii blocului vizează țițeiul rusesc transportat pe mare, lăsând loc țărilor, inclusiv Ungariei, să continue să importe provizii prin conductă.

În martie, prețurile petrolului au crescut la cel mai înalt nivel din 2008, deoarece cumpărătorii s-au îngrijorat de disponibilitatea energiei, având în vedere condițiile deja strâmte ale pieței. Cererea a revenit în urma pandemiei, în timp ce producătorii au ținut sub control producția, ceea ce înseamnă că prețurile creșteau deja înainte de invazie.

„Invazia Ucrainei de către Rusia a declanșat o dezvăluire a modului în care piața globală a obținut din punct de vedere istoric butoaiele”, a declarat RBC marți într-o notă adresată clienților.

Agenția Internațională pentru Energie a declarat în martie că 3 milioane de barili pe zi de producție de petrol rusesc sunt în pericol. Aceste estimări au fost revizuite mai puțin de atunci, dar datele colectate înainte ca UE să accepte interzicerea petrolului rusesc arată că exporturile de combustibil rusesc în nord-vestul Europei au căzut deja de foarte sus.

Dar petrolul rusesc încă își găsește un cumpărător, cel puțin deocamdată, deoarece țițeiul Ural al țării se tranzacționează cu o reducere față de țițeiul Brent de referință internațional.

Mai mult petrol decât oricând se îndreaptă spre India și China, potrivit datelor de la Kpler.

Importurile indiene de petrol rusesc sunt de nouă ori mai mari decât în ​​urmă cu 12 luni

Wolfe Research a făcut credibil acest punct de vedere, spunând că, în timp ce producția de petrol rusă a scăzut de la începutul războiului, exporturile au rămas „surprinzător de rezistente”.

Firma a spus că Rusia a redirecționat exporturile către alte locuri, inclusiv India, conform traficului de nave prin Canalul Suez. Analiştii conduşi de Sam Margolin au remarcat că traficul prin aceasta cale navigabilă cheie a crescut cu 47% în mai, comparativ cu aceeasi  perioadă a anului trecut.

„Redirecționarea tancurilor petroliere de la Marea Neagră în josul Suezului spre deosebire de Europa este o rută mai lungă și, prin urmare, inflaționistă pentru prețul petrolului, iar aceste modele comerciale „de ultimă soluție” pot prevesti probleme mai mari de aprovizionare în viitor, deoarece piața este în mod clar la ultimele opțiuni de compensare. ”, a spus firma.

 

Sursa aici