Am vorbit săptămâna trecută despre Marea Școală din San Rocco. Dintre picturile lui Tintoretto care pot fi văzute acolo sunt :

În Sala Terrena: Buna Vestire , Adorarea Magilor , Fuga în Egipt , Masacrul Nevinovaților , Circumcizia , Adormirea Maicii Domnului . Lângă ferestrele de la capătul încăperii, cei doi Sfinți: Santa Maria Egiziaca și Santa Maddalena .
În Sala Capitolare: Moise face să țâșnească apa din stâncă ; Miracolul șarpelui de bronz ; Căderea manei ; Botezul ; Bazin probatic , Înviere și Înălțare ; Cina cea de taină ; Înmulțirea pâinilor și a peștilor . Pe tavan, povestea Vechiului Testament are loc în 21 de panouri cu Adam și Eva ; Moise a salvat din ape ; Cei trei copii în cuptor ; Eternul i se apare lui Moise ; Moise face să ţâşnească apă din stâncă ; Stâlpul de foc ;Samson trage apa din falca unui magar ; Iona iese din burta balenei ; Samuel și Saul ; Viziunea lui Ezechiel ; Miracolul șarpelui de bronz ; Scara lui Iacov ; Viziunea lui Ieremia ; Jertfa lui Isaac ; Ilie pe carul de foc ; Elisei înmulţeşte pâinile ; Căderea manei ; Ilie hrănit de înger ; Avraam și Melchisedec ; Paștele evreilor ; Daniel salvat de înger. 
În Sala dell’Albergo: San Rocco în glorie , Alegoriile marilor școli din San Giovanni Evangelista , San Marco , San Teodoro , Caritate și mila ; Hristos înaintea lui Pilat , Ecce homo , Urcușul la Calvar și Răstignirea . 

Un artist absolut prolific ! Dar să vorbim despre acesta….Iată cum este acesta prezentat de Wikipedia :

Jacopo Comin zis Tintoretto (15191594) a fost unul dintre cei mai mari reprezentanți ai școlii venețiene de pictură, marcând trecerea spre curentul manierist apărut în perioada de maturitate a Renașterii. În tinerețe a fost numit Jacopo Robusti, pentru că tatăl său, Giovanni Battista Robusti apărase cu multă îndârjire (in modo robusto) porțile orașului Padova împotriva armatelor imperiale. Adevăratul său nume de familie, Comin, familie originară din Brescia, a fost de curând descoperit de Miguel Falomir, curator al muzeului Prado din Madrid și făcut cunoscut publicului cu ocazia retrospectivei Tintoretto din 29 ianuarie 2007.

Tintoretto – Autoportret

Porecla care l-a făcut celebru, Tintoretto, o datorează tatălui său care se ocupa cu vopsitul de mătăsuri aduse din Orientul Îndepărtat („boiangiu” = tintore). Încă din acea perioadă viitorul pictor a început să studieze culorile, menținându-și această preocupare și mai târziu de-a lungul activității sale artistice. E posibil ca artistul să fi moștenit de la tatăl său extraordinarul simț al culorilor, stilul dinamic și ferm.

Pentru energia sa fenomenală demonstrată în execuția picturilor a fost supranumit și Il Furioso, iar folosirea dramatică a perspectivei și a jocului luminii cu umbra a făcut din el un precursor al stilului baroc. Tintoretto și-a dedicat artei toată energia și tot entuziasmul, lăsând posterității o operă de o forță dramatică unică.

Scurtă biografie. Tintoretto s-a născut la 29 septembrie 1518 în Veneția, petrecându-și copilăria între vasele cu vopsele ale tatălui său. Nu se știe unde și-a făcut ucenicia artistică. În 1539 era deja un pictor independent, cum reiese dintr-un act elaborat de un notar public, în care regăsim numele lui Tintoretto. Acesta avea pe atunci 20 de ani și locuia în Campo San Cassiano, în apropierea podului care duce spre biserica Santa Maria Mater Domini. În 1550 se căsătorește cu Faustina de Vescovi, fiica comandantului gărzii de la Scuola Grande di San Marco.

Cu doi ani mai înainte executase pentru această instituție compoziția Minunea Sfântului Marcu sau Sfântul Marcu .

De-a lungul vieții sale, Tintoretto lucrează pentru diferite scoli venețiene, care își pierduseră cu timpul caracterul religios, transformându-se în instituții laice de binefacere cu mari resurse financiare, ca urmare a donațiilor provenite din partea membrilor și a altor persoane caritabile. Calitatea de membru într-o asemenea instituție era o chestiune de prestigiu, fiind o dovadă a înaltului nivel social și financiar al unui cetățean al Veneției, și se obținea după o triere foarte severă.

În 1564Scuola Grande di San Rocco decide să fie aduse modificări ornamentelor de pe tavanul sălii de ședințe a comisiei de supraveghere din Albergo. Se instituie un concurs în vederea executării lucrării. Înainte ca alți pictori să-și fi depus propunerile, Tintoretto prezintă o pictură ovală elaborată într-un timp foarte scurt și obține comanda. În 1565, o dată cu finisarea primei părți a acestei comenzi, Tintoretto devine membru în Scuola Grande di San Rocco, contribuția lui constând în decorarea sediului acestei instituții. Până în anul 1587 realizează 58 de picturi pentru cele două nivele ale clădirii.

Pe data de 30 martie 1594, Tintoretto își redactează testamentul în care își desemnează soția ca fiind principalul său moștenitor. Câteva luni mai târziu se îmbolnăvește în cursul epidemiei de ciumă și moare la 31 mai 1594 în Veneția, în vârstă de 75 de ani. Este înmormântat în biserica Madonna dell’Orto.

Sursa biografiei : Wikipedia

Opera. Primele sale lucrări sunt apropiate de manierismul lui Parmigianino (15031540) sau de stilul lui Andrea Schiavone (15101563). Tintoretto și-a format propriul stil, îndeosebi exersând cu perseverență desenul, studiind sculpturile, desenele și gravurile colecțiilor venețiene. În 1548 executa pentru Scuola di San Rocco compoziția Minunea Sfântului Marcu despre care am mai vorbit. Această operă, elaborată la vârsta de 30 de ani, entuziasmează pe contemporani; cantitatea și calitatea, culoarea și forma sunt introduse în scenă în mod alternativ, corelate în mod remarcabil cu concepția structurală a tabloului. 

Minunea Sfântului Marcu 

Scuola refuză totuși această operă, considerându-o prea originală. Nu au lipsit și alte critici. Astfel scriitorul Pietro Aretino (14921556) îi impută graba cu care lucrează („fa presto”) și – din această cauză – înclinația spre neglijență, care va dispărea o dată cu vârsta maturității.

Am vazut deja două din cele 58 de picturi ale lui Tintoretto pentru Scuola Grande di San Rocco saptămâna trecută. Iată și alte lucrări memorabile …

Drumul Golgotei

Iisus inaintea lui Pilat

Închinarea pastorilor

Botezul domnului

În Ecce Homo, ca și în alte creații târzii, Tintoretto acordă o atenție tot mai sporită surprinderii într-o lumină precisă a detaliilor, se străduiește să dea ritm viziunii sale, reprezentând relieful blocului prin accentuarea distribuirii umbrelor profunde și prin indicarea luminii în anumite părți ale arhitecturii. Tintoretto așază culorile constructiv, pictând spațiile și formele prin trăsături de penel îndrăznețe și lungi.

Ecce Homo

Răstignirea poate fi admirat și acesta în Scuola di San Rocco, în locul lui orginal, pe zidul opus intrării principale. În această adevărată dramă a luminii și a umbrei, Tintoretto îsi modifică stilul în favoarea construcției bogate în detalii, care se deosebește de structura teatrală și geometrică a unor opere anterioare; ne invită să participăm la evenimentele înfățișate în lucrare.

Răstignirea

Se spune ca această pictură a avut un efect covârșitor asupra pictorilor flamanzi Rubens și VanDyck.

Tintoretto a condus un atelier de creație, unde, alături de alți ucenici, i-a inițiat în arta picturii și pe proprii copii. Dintre aceștia, trei devin pictori: Marietta, Domenico și Marco. Situația lui financiară se îmbunătățește și își permite să cumpere o casă pe malul lui dei Mori, în preajma bisericii Madonna dell’Orto, pentru care realizează câteva picturi. În toamna anului 1579 Tintoretto primește o comandă din partea prințului Gonzaga de Mantova pentru pictarea a patru tablouri. După terminarea acestor lucrări este invitat la curtea din Mantua pentru a supraveghea personal amplasarea pânzelor. Probabil aceasta este singura lui călătorie în afara Veneției. Unii istorici de artă presupun că în tinerețe ar fi vizitat și Roma, lucru sugerat de influența evidentă exercitată de sculpturile lui Michelangelo asupra creației sale.

Sursa biografiei : Wikipedia

Să mai vedem încă câteva picturi de la San Rocco.

San Rocco in gloria

Adorarea Magilor

Înălțarea

Vizita

Tintoretto are și multe compoziții alegorice și pe teme laice

Femei făcând muzică

Calea Lactee

Suzana și bătrânii

Adam și Eva

 

Opera lui Tintoretto este prodigioasă. Puțini pictori pe lume au fost mai fertili decât dânsul, poate nici chiar Rubens, cu atât mai mult cu cât ajutorul primit de la elevi n-a atins niciodatș proporția celui primit de marele flamand, de la cei din atelierul său.

 

Rubrica realizata de Cezar Coraci