Sunt zone de top tehnologic. Deci e mare, mare realizare să fim acolo. În următorii ani de zile, cam pe zona asta se va duce bătălia. Cum vedeți viitorul Industriei de Apărare cu capital majoritar de stat? Merită să o păstrăm? Merită să o reorganizăm? Merită să o privatizăm? Să fie o soluție mixtă? Cum credeți că ar fi mai bine?
Eu, în anul 2000, am părăsit Ministerul Apărării și m-am dus director la Compania Națională Romarm unde, în anul 2003, am făcut primul și ultimul program de restructurare. Eu și colegii mei, și cei de-atunci și cei de acum, spunem că a fost un program reușit, care a conținut și retehnologizări, și regrupări, și evitarea de paralelisme, și o dimensionare mai bună a capacităților, dar și a forței de muncă, și valorificări. Pentru că, chiar dacă mulți nu știu, au lipsit de pe la școală, sau n-au înțeles, sau sunt temători, la valorificare se încadrează și lichidarea. Pentru că nu are niciun sens să ții o capacitate care-ți înghite bani, pe pază, pe furturi, pe utilități, pe mai știu eu ce alte de-astea… cheltuieli, asigurări, când ai putea să iei o decizie curajoasă și să o lichidezi. Valorifici ce este de valorificat din ea și mergi mai departe. Suntem, totuși, o specie în evoluție, nu putem să ne cramponăm. Motiv pentru care eu, ca director executiv al Patromilului, de câte ori am fost consultat de colegi de-ai mei din zona de stat, în principal, de comisii de apărare cu care m-am văzut și mă văd, din Parlament, și alți decidenți, tot timpul am spus că trebuie făcută o restructurare. Dar prin restructurare nu trebuie să se înțeleagă neapărat trimis oameni acasă. Nu. Sub nicio formă. Dar, prin restructurare, vedem ceea ce este cu adevărat viabil și se înscrie, să spunem, în zona de interes esențial, de securitate a României… Putem să punem aici muniție de infanterie, de artilerie, anumite sisteme de arme, transportoare… nu prea mai știu ce-am mai putea să punem… Astea le regrupăm pentru a elimina duplicarea si costuri excesive Pentru că, mă uitam, pe vremea mea, la Romarm, fiecare dorea să aibă forja lui, presa lui de 500 de tone, și niciunul nu avea încărcare pentru ele. La vremea respectivă, noi am spus: va rămâne o singură forjă pe tot Holdingul Romarm. Va rămâne o singură presă… E adevărat că ai probleme când n-o ai în curte, toată lumea ar vrea să o aibă în curte, dar acum discutăm la nivel strategic al nației române și al țării. După care, iarăși… Acuma lucrurile au mai ”avansat”… de ceva vreme au început să primească bani de investiții, ăsta-i un lucru bun, dar toată lumea își cumpără CNC-uri. Stai domnule că CNC-ul, e adevărat, e mai ușor să-l umpli cu comenzi, dar ar trebui să avem niște core business pe fiecare filială, pe fiecare zonă, nu să facem duplicări și paralelisme, nu ăsta este scopul. Deci, până la urmă, cheltuim banii ineficient. Așa că ar trebui făcută, în primul și primul rând, o restructurare rapidă, eu aș da termen până în vară, să se facă un program de restructurare serios, care să cuprindă tot ce trebuie să cuprindă. Vă spuneam: grupări, retehnologizări, lichidări, privatizări. Joint ventures cu firme… aici am spus întotdeauna că ar trebuie să se dea drept de preemțiune capitalului privat, firmelor private locale din Industria de Apărare, și abia dacă acestea nu sunt interesate, să ne ducem în afară. Vă dau iarăși un exemplu, ca să se înțeleagă: Aerostar Bacău este o firmă de panoplie. Toată lumea, inclusiv ultimii ambasadori ai SUA s-au dus acolo, Raytheon s-a dus, Lockheed Martin s-a dus și toată lumea a spus: Domnule, este un partener foarte bun pentru noi! Sunt convins că așa este, având și o soliditate financiară, fiind cotată pe bursă, deci are transparență europeană, nu se lucrează pe sub masă, pe sub pământ… Mie mi s-ar părea normal, dacă vreau să fac o privatizare la Craiova, la Romaero, să întreb întâi Aerostarul, pentru că așa aș face o consolidare a Industriei Aeronautice Române, care va fi un interlocutor și un potențial partener relativ egal cu polonezul. Pentru că polonezii cam așa au făcut, ei le-au regrupat și le-au păstrat pe cele pe care le-au considerat esențiale. Deci da, personal sunt pentru restructurare rapidă, profesionistă și curajoasă, iar după restructurare sunt pentru diverse forme de asociere, de joint venture, de privatizare, de listare parțială la bursă sau de listare pachet minoritar. Sau lichidare. Pentru că vă spun, avem… îmi pare rău, dar asta este, știu despre ce e vorba, am lucrat acolo! Păi stăm cu compania de la Pirochim Victoria, tot spunem că vom face pulberi, vom face pulberi, vom face pulberi, dar acolo nu s-a mai lucrat din anul 1998. Păi stați puțin, că parcă sunt mai bine de douăzeci de ani! Și în România e greu să păzești instalațiile. Nu prea mai sunt! Așa că ne amăgim. Dăm bani degeaba acolo, plătim un director, plătim un contabil, plătim pază, plătim taxe și impozite pe teren. Nu cred că e cea mai bună idee!
Avem un ministru nou. În afară de ceea ce mi-ați spus mie și cititorilor VR, ce i-ați recomanda rapid, așa, primele măsuri pe care ar putea să le adopte în zona asta? Dacă ar vrea să asculte! Că una e să vină un sfat de la un specialist cu experiență în spate… că asta e specificul publicației noastre, luăm oameni care au dosare profesionale solide în spate… și alta e să citească prin ziare sau să asculte neapărat la nu știu ce binevoitor… Patru măsuri pe care, din punctul dvs. de vedere, ar trebui să le ia noul ministru!
Cu riscul de a pierde șansa să mă văd direct cu dl. ministru, pentru că am făcut o cerere scrisă de a mă întâlni cu dânsul, așa cum au făcut și sindicatele, dialogul social e ceva normal… Eu am făcut o adresă în care l-am felicitat pentru numire, pentru curaj și, bineînțeles, ne-am oferit să avem o întâlnire cu dânsul, ca să ne consultăm… Noi mai puțin cerem, noi în general venim cu soluții. Preferăm ca soluțiile să le dăm exact decidentului, la vârf. Deci, cu riscul de a pierde această întâlnire, întrucât va vedea propunerile mele, vi le spun dvs., pentru că m-am gândit mult la ele, pregătindu-mă să mă întâlnesc cu dl ministru… Totuși, sper să ne și vedem, pentru că într-un fel i le prezinți într-o discuție directă și altfel prin intermediari. Încep cu lucru cel mai important, cred eu, în orice domeniu: numirea unor profesioniști necontroversați în funcțiile de secretar de stat, directori generali și administratori. Primul lucru! Deci, dacă nu va face asta… Cu toate că l-am văzut în politica atât a USR-ului, cât chiar și a Guvernului… deci în mod normal ar fi ”compliant” cu ceea ce s-a declarat, dar este extem de important pentru zona noastră. Este o zonă urmărită, supravegheată, atât la nivel național, cât și la nivel internațional. O slăbiciune aici riscă să ne aducă mari prejudicii. Un alt sfat, recomandare…. Recomandare… Uniunea Europeană folosește termenul ”recomandare”…. Respectarea și implementarea măsurilor și obiectivelor din programul de guvernare. Din programul propriu! Pentru că acolo e zona Apărare și Industrie de Apărare. Deci, să se mai uite o dată pe programul de guvernare în zona de Industrie de Apărare, iar acolo un lucru foarte important este alocarea de fonduri pentru planul sectorial de cercetare-dezvoltare. Această cercetare-dezvoltare-inovare este obligatorie. Englezii spun este un ”must”. Nu ai alocat, nu vei mai rămâne în viață. Neapărat, fiindcă dânsul are în curte și oficiul de compensare pentru activități cu tehnică specială, oficiul de offset… Predecesorul dânsului, dl. ministru Virgil Popescu, mi-a spus, de față cu o audiență mare, anul trecut, în aprilie, că deja a scris textul ordonanței de urgență care să modifice Hotărârea de guvern 189/2001. Și așa este. A fost scrisă. E cea despre care v-am spus că exceptează contractele guvern la guvern de la obligațiile de offset, în schimb, prevede obligații de offset pentru firmele românești. Deci dacă Aerostarul are contract cu Forțele Aeriene Române Militare, pentru întreținerea mentenanței lui F16, întreținerea/mentenanța lui F16 se face, spunem noi, numai cu echipamente originale, OEM-uri. E lege. Aceste OEM-uri le iei din SUA. Procentul, într-un contract cadru anual de mentenanță, la avioanele F16…. vă spun pentru că eu am fost director la Romaero și am creat centrul național de mentenanță pentru C130 Hercules… Tot platforme Lockheed Martin. Deci știu bine despre ce vorbesc. Deci, procentul echipamentelor, subansamblurilor pe care le iei din exterior depășește 2,3 milioane de euro, care este limita de lege ca să faci offset. Deci, eu mă apuc și cumpăr, pentru avioanele armatei române, echipamente de la armata americană, după care, dacă am cumpărat de opt milioane, într-un contract de să zicem 15 milioane, pentru astea opt milioane, 80%, trebuie să dau comenzi în România, nu știu, să cumpăr mazăre, să cumpăr cartofi, să cumpă papuci, că n-am ce să cumpăr din România pentru F16. Numai F16 este la mine în curte, că nu mă mai ocup și de altceva. Deci nu fac furnizorii străini offset, în schimb facem noi! Este absurd! E nefuncțional! Și atunci, normal, i-aș recomanda d-lui ministru, pentru că treaba asta este valabilă și pentru IAR Brașov, care face întreținerea la elicoptere, și ele după licență… Și mi-aduc aminte, dl. Neculai Banea, fost secretar de stat, și el a încercat, era oripiliat… Dar dacă el, secretar de stat în Ministerul Economiei n-a reușit să modifice această OUG… Cred că e o problemă mare aici, iar dl. ministru, despre care spuneați că e tânăr, ar putea să „ se încălzească „ cu treaba aceasta. Iarăși, un lucru pe care l-am văzut și în politica de guvernare, și în politica, în special, a USR-ului… anume transparența. Noi avem un registru unic al operatorilor din Industria Națională de Apărare, care a fost construit conform Legii 232, la care am participat în mod direct. Am fost unul din co-părinți. Iar conform anexelor din lege, cum se constituie acest registru, vă spun acum, vă dau declarație, îmi asum, sub 5% din documentele pe care le înaintează firmele care doresc să fie trecute în registru, sunt clasificate. Iar nivelul de clasificare este ”secret de serviciu”. Cele care au una sau două anexe clasificate sunt cele cu obligații la mobilizare. Nu prea mai sunt. Să țin acum un registru, dar să nu-l pun pe site, în așa fel încât firme din străinătate să-și poată căuta parteneri aici, din Industria de Apărare, este o chestie complet fără sens! Bun, există trei anexe, cinci pagini din 50 000 de pagini, scoate-le, măi, omule, și pune-le fără paginile alea. Nu e nicio problemă să o faci. Deci, transparentizarea registrului unic. Avem, tot în Legea 232, un Consiliu Interministerial de Coordonare a Industriei Naționale de Apărare, în care participă toate instituțiile publice din FSNA. Nu întâmplător am făcut acest Consiliu, în așa fel încât să avem o viziune și niște cerințe centralizate… Dacă vrea Ministerul de Interne o sută de pistoale de 9 mm., vrea Ministerul Apărării 5000 de pistoale, vrea SRI-ul 500, ne întâlnim acolo și vedem cum facem cerințele, cum alocăm bugetul. Acest Consiliu Interministerial, care e prevăzut în legea 232, a făcut obiectul unei Hotărâri de Guvern 637/2017. Deci, această Hotărâre de Guvern datează din 2017. Ce să vă spun, Consiliul nu există. Consiliul nu există! Ministerul de resort, respectiv Ministerul Economiei este cel care se ocupă de constituirea lui conform HG-ului, președintele acestuia fiind secretarul de stat coordonator al Industriei de Apărare. Care se află la Ministerul Economiei. Deci, este o chestie simplă pentru un ministru să dea un ordin să se facă acest Consiliu prevăzut și de Legea 232 și de Hotărâre. Iar Legea 232, ca să ne înțelegem, este lege făcută și aprobată de Guvernul Cioloș. Ca să lămurim. Nu este ceva cu ”proasta moștenire”. Nu. Chiar, de câte ori a venit vorba, am mulțumit Guvernului Cioloș pentru că a fost o premieră pentru Industria Națională să avem o asemenea lege. Și… cireașa de pe tort, cu care ne va câștiga pe toți, total, să grăbească promovarea proiectului de ordonanță de urgență 114, care reglementează achizițiile publice în domeniul Apărării. Această ordonanță a fost actualizată în proiect armonizându-se cu directiva 81 europeană care, la rândul ei, a fost actualizată, deci acuma iarăși suntem puțin rămași în urmă. În mod normal, noi trebuie să actualizăm 114 din 2011, conform Directivei Europene actualizată pentru achiziții publice în domeniul apărării. Lucrul acesta s-a făcut printr-un efort de echipă anul trecut, și acum doi ani, după care s-a blocat într-un sertar. De ce este așa de importantă această ordonanță? Această ordonanță este foarte importantă pentru că impactează în mod serios și programul Piranha 5 și programul IAR 99 și programul Corvete și alte programe care sunt pe cale să fie demarate. Impactează în mod decisiv. Legislația privind achizițiile publice, Legea 98, a fost actualizată în ianuarie. Conform unei Hotărâri a Curții de la Haga! E absurd, acum, dacă părintele… părintele este Legea achizițiilor publice în general, copilul, submulțimea, este Legea achizițiilor publice în domeniul Securității și Apărării… Păi noi avem părintele actualizat și avem copilul retardat. Ar cam trebui să îi facem un tratament… și să-l vindecăm!
Vă mulțumesc mult de tot. Abia aștept reacțiile la interviu, sunt convins că vor fi. Să vedem mai departe evoluțiile și, în funcție de ce se va întâmpl, vom îndrăzni să mai apelăm din nou la dvs.
Sper, una din reacții să fie chemarea mea la dl. Ministru să dau socoteală pentru ceea ce am vorbit!
Interviu realizat de Cornel Moisă