Despre minciună, în toate nuanțele

Ce mai faceți, dragilor, ce mai citiți? Eu, un pic de Ludmila Ulițkaia. Am descoperit-o cu trio-ul prins într-un singur volum – Soniecika, Înmormântare veselă, Minciunile femeilor.
De ce sunt toate textele împreună deși au fost scrise la distanță de ani? Pentru că tema comună e minciuna în multiplele ei forme.
Soniecika (1995), o bibliotecară insipidă, inodoră, incoloră, foarte citită dar plină de complexe se mărită cu primul bărbat care o cere de nevastă și în timp ajunge să admire „cu evlavie tot ce ieșea din mâinile lui”. Permanent se minunează de norocul care a dat peste ea.
Atâta doar că omul ei, chiar dacă școlit și umblat prin Occident, datorită meseriei( este pictor) e doar un bărbat care la un moment dat cedează tentației de a avea o amantă de vârstă fiicei sale. De fapt se complace în situația asta. Soniecika află dar acceptă negând realitatea. Minciună asumată și tratată ca normalitate. Un ciudat ménage à trois în care ea este și soție dar și mamă adoptivă a amantei.
Finalul îl aflați singuri de sunteți curioși că nu vreau să fac spoiler.
A doua poveste, scrisă în 1997 se construiește în jurul lui Alik, (alt pictor) care trăiește și moare în mijlocul unei micro Rusii, compactată într-un apartament din New York. O serie de personaje, fiecare cu propria poveste de viață, gravitează în jurul muribundului. Și aici minciunile se amestecă în fel și chip, de la refuzul evidentului la ascunderea deliberată a adevărului, din „ț” motive.
Al treilea text, Minciunile femeilor, scris in 2003, poate fi perceput ca un mini roman cu 6 capitole dar și ca o grupare de 6 proze scurte având ca liant personaje comune. Aici, minciunile sunt altfel. Adevăruri care nu pot fi privite în față. Și atunci personajele își inventează frați, povești de iubire inexistente, o viață respectabilă – minciuni protectoare care le ajută să facă față lumii exterioare și propriilor frici.
All in all, mi-a plăcut mult.
Atât de mult încât am mai cumpărat încă o carte – A fost doar ciumă. Despre ea, într-o postare viitoare.

Adriana Crăciunescu