Wesley J. Smith

Vor înlocui uterele artificiale gestația naturală? Până de curând, acest subiect era doar o plăsmuire a unor romane futuriste, precum Brave New World. Cercetările care ar putea transforma o asemenea perspectivă distopică în realitate avansează, însă, rapid. Oamenii de știință au gestat deja miei prematuri și au adus fetuși de șoarece până la jumătatea timpului de dezvoltare în utere artificiale, ceea ce înseamnă că niște cuve gestaționale asemănătoare, dar construite pentru oameni, ar putea fi operaționale în următoarele câteva decenii.

Care ar putea fi consecințele unei asemenea deveniri? Un comunicator științific pe nume Hashem Al-Ghaili a produs un videoclip ficțional care ilustrează câteva posibilități tulburătoare.

Videoclipul prezintă reclamele unei companii de utere artificiale numite EctoLife, care se angajează în gestația artificială la scară industrială a bebelușilor creați prin fertilizare in vitro, sugari modificați genetici în scopuri eugenice, cum ar fi inteligența ridicată, puterea fizică și culoarea părului. Materialul publicitar al fermei de copii industriale te îndeamnă gângurind dulce: ”Spune la revedere chinurilor facerii! EctoLife oferă o alternativă sigură, care te va ajuta să naști fără durere și fără stres. Procesul de livrare este fluid, convenabil și se poate face doar printr-o apăsare de buton.”

Dar, oare, oamenii, sunt ei cu adevărat interesați de o asemenea eventualitate dezumanizantă? Se pare că da, chiar foarte tare. Videoclipul lui Al-Ghaili a fost deja vizionat de peste 1,6 milioane de ori, pe You Tube.

Uterele artificiale pentru uz uman nu există încă. Dar genul de experimente necesare pentru a permite industrializarea afacerii cu bebeluși avansează într-un ritm vertiginos. Un cercetător chinez a modificat genetic copii în scopuri eugenice. Societatea internațională pentru cercetarea celulelor stem – care stabilește orientările etice pentru experimentele pe embrioni umani – a renunțat, în 2021, la ”regula de 14 zile”, care stabilea un termen limită de două săptămâni pentru o astfel de cercetare, ceea ce înseamnă că experimentele pe embrioni mai dezvoltați și fetuși necesari perfecționării unui uter artificial pot avansa cu mai multă rapiditate.

Cum ar trebui să ne raportăm la toate astea? E o întrebare mult prea profundă și poate că, deocamdată, ar trebui să ne concentrăm asupra felului în care uterele artificiale ar degrada sensul și importanța nașterii naturale.

Deoarece, sarcina nu depinde doar de existența unui uter. Procesul gestațional în sine este crucial pentru dezvoltarea sănătoasă a bebelușului și a legăturii cu mama sa. De exemplu, un bebeluș poate auzi vocea mamei și începe procesul de dezvoltare a limbajului încă din uter, motiv pentru care mulți experți recomandă femeilor însărcinate să-i vorbească și să-i cânte copilului nenăscut. În plus, legătura mamă-copil creată în această perioadă poate contribui la o dezvoltare post natală mai sănătoasă. Conform concluziilor unei cercetări mai recente, ”o legătură mamă-copil mai puternică contribuie la dezvoltarea armonioasă a sugarului (inclusiv a capacității sale afective), la o ameliorare a colicilor, la un profil temperamental plăcut și, în general, la o bună stare de spirit.”

Nimic din toate astea nu s-ar putea întâmpla într-un uter artificial.

Mamele și bebelușii lor se leagă și dezvoltă un atașament reciproc pe parcursul întregii sarcini”, mi-a spus Jennifer Lahl, președinte și fondator al Centrului pentru bioetică și cultură. Dezvoltarea prenatală nu poate fi externalizată într-un mediu nenatural fără consecințe semnificative pe termen scurt și lung, atât pentru mamă cât și pentru copil.

Fermele de bebeluși sunt deja aici

În ciuda obiecțiilor pe care mulți dintre noi le-ar putea avea vizavi de EctoLife, desensibilizarea noastră la valorile morale ar putea permite dezvoltarea unei asemenea industrii a nașterilor. De altfel, un asemenea comerț de multe miliarde de dolari există deja. Companiile comerciale de fertilitate percep taxe uriașe femeilor care nu pot sau refuză să rămână gravide, dar își doresc, totuși, un copil. Acest lucru se obține adesea prin fertilizarea in vitro și apoi implantarea de embrioni testați genetic – ca în videoclipul lui lui Al-Ghaili – în uterul unei mame surogat care este plătită să gesteze și să nască.

Mamele surogat primesc puțină recunoștință pentru strădaniile lor. Ele nici măcar nu sunt recunoscute drept mame, limbajul dezumanizant al industriei le desemnează drept ”purtători gestaționali”, refuzându-le orice drept de a participa la viața copilului pe care l-au purtat timp de nouă luni. Mamelor surogat li se poate interzice chiar dreptul de a-și lua în brațe copilul după naștere, ceea ce taie cu brutalitate legătura creată în timpul nașterii.

Mai mult decât atât, contractele de maternitate surogat pot preconiza avortul atunci când copilul are un defect, sau nu mai este dorit în alt mod. De altfel, cei care renunță la cumpărarea un copil nu sunt obligați în niciun fel să-și accepte propria comandă specială. De exemplu, acum câțiva ani, un cuplu australian a plătit o femeie thailandeză pentru a gesta doi copii, refuzând însă unul dintre ei pentru că avea sindrom Down.

Un articol publicat în Washington Post detaliază modalitățile de comercializare a nașterii, foarte asemănătoare cu reclama ficțională EctoLife:

Industria de miliarde de dolari a fertilității este în plină expansiune și experimentează modele de afaceri care schimbă familia americană într-un fel nou și imprevizibil. Părinții care caută donatori de ovule și spermă pot alege din listele lungi de verificare a calităților fizice și intelectuale. Clinicile oferă acum reduceri de volum.”

Un centru de fertilitate din California face pionierat în ceea ce se numește ”sistemul Costco de creare a bebelușilor”, alcătuind ”loturi” de embrioni rezultați din aceeași sursă de ovule și spermă, aceștia putând fi împărțiți între mai multe familii diferite”.

Așadar, în afară de partea cu uterul artificial și ”producția în masă”, prin ce se diferențiază din punct de vedere moral și al rezultatelor obținute, actuala industrie a maternității surogat de ”fermele” de copii, deocamdată fictive?

Fabricarea industrializată a bebelușilor ar surpa esența și semnificația maternității care până acum a fost considerată o chemare specială și aproape sacră. Dar, modelul actual de afaceri din domeniul fertilității transformă nașterea copiilor într-o industrie trivială de servicii gestaționale, cu control al calității și chiar dreptul de a refuza ”produsul”.

Nu e deloc de mirare că videoclipul lui Al-Ghaili a fost vizionat de atât de mulți oameni. Suntem deja obișnuiți cu nașterea dezumanizantă prezentată în film. Tot ce a mai rămas de făcut pentru trecerea de la mamele surogat ”ineficiente” la producția în serie a sugarilor este perfecționarea tehnologiei inteligenței artificiale.

Traducere și adaptare: Nedeea Burcă

sursa: aici

Wesley J. Smith este cercetător principal la centrul pentru Excepționalismul Uman al Discovery Institute. Este, de asemenea consultant al Consiliului pentru drepturile pacienților. Cea mai recentă dintre cărțile sale este Culture of Death: The Age of ”Do Harm” Medicine.