Am vorbit de mai multe ori despre fovi si fovism. Multi critici considera ca fovi valorifica revolutia artistica de la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. Principalele elemente care constituie punctul de pornire sunt :

  • Impresionismul. Fovii se regasesc in descompunerile cromatice, folosirea culorilor pure si a raporturilor de complementaritate: dar parasesc impresionismul prin refuzul fata de caracterul sau esential senzorial, deplasarea interesului de la impresie la expresia culorii (existand paralelisme cu expresionistii, mai ales cu membrii grupului Die Brucke) si refuzul de pulverizare a formei sau excesiva divizare a tusei care destrama structura lumii vizibile.
  • Neoimpresionismul. Fovii se regasesc in divizarea stiintifica a tuselor, dar Matisse care este pana la un punct adeptul pointilismului, le reproseaza micsorarea tusei (punctului), practicand pastilele si pata de culoare pentru a mari capacitatea tusei de a modela forma.
  • Gauguin. Punctele de pornire se regasesc in exotismul, decorativismul si arabescul linear specific.
  • Van Gogh. Punctele de pornire se regasesc in expresivitatea culorii.

 

Fovismul este cu adevarat prima revolutie artistica din secolul XX. Ea determina o mutatie radicala in domeniul limbajului plastic, presupune o schimbare fundamentala a intelegerii relatiei arta-realitate si eliberarea totala a temperamentului si instinctului artistic.

In opinia mea Derain a fost unul din principalii reprezentanti ai acestui current artistic, dar ati vazut saptamna trecuta cum au evoluat si datorita influentei pictorilor cu care a lucrat stilul si formele sale de expresie.

Totul insa in pictura incepe cu desenul. Inainte de a vedea personalitatea fova a lui Derain sa analizam evolutia tehnica si stilistica. Sa vedem ce mare desenator si portretist a fost Derain…

 UN MARE DESENATOR SI PORTRETIST

 

 

Portrait of Alice Derain              Portrait of Lucien Gilbert

 

Madame Dearain in Green        Portrait of a Woman

NUDURI

                                

The female nude in front og green hangin            The nude female near the cat

The beautiful model

Bathers I

Bathers II

 

EPOCA FOVA – MATURITATEA

 

Am putea enumera pe scurtbcateva caracteristici ale fovismului :

  • Legatura cu lumea realului, este data prin ceea ce simte artistul in fata realitatii si nu printr-o descriere, o redare a ceea ce se vede.
  • Culoarea are rolul principal in structurarea viziunii si constructia formei, de aceea i se atribuie rolul de a soca privitorul prin suprafete (pete) mari de culori pure (cu dominanta rosu), in raporturi violente, de complementaritate si in tonuri stralucitoare. Derain spunea: ” Culorile erau pentru noi cartuse de dinamita”.
  • Eliminarea totala a clar-obscurului si a modelarii prin nuante si pasaje de culoare.
  • Accentuarea decorativismului si bidimensionalitatii. Forma este delimitata in spatiu printr-o linie de contur. Ea este excesiv simplificata, redusa doar la suprafete si este lipsita de consistenta si volum. Uneori datorita vibrarii suprafetei tabloului prin pete mari de culoare violent asezate, se ajunge la dispersarea obiectelor si la eliminarea relatiei fond-forma (dispare impresia de spatialitate, de tridimensional).

Iata cum au evoluat portretele in epoca fova…

 

The Dancer                            

 

Portrait of Matisse

 

 

Dar masura talentului exceptional de colorist se vede in peisajele sale…

Le sechage des voiles

The bridge at Le Pecq

Landscape near Chatou I

Landscape near Chatou II

Estaque

The Palace of Westminster II

Fishing Boats, Collioure

The Palace of Westminster I

The Bridge, view on the river

Boats at Collioure

The Palace of Westminster I

The Palace of Westminster II

Westminster

Regent Street, Londra

 

Tot in stil fov si natura statica…

 

Still life on the red table

Still Life on the table

 

Derain a fost un artist complet. A facut si sculptura….

                                                                               Nud

A abordat deasemenea si subiecte religioase. Iata cateva…

 

The Last Supper of Jesus

The Road to Calvary

 

Prețuit încă din timpul vieții, a fost mai târziu criticat pentru a faptul de a fi revenit la formele considerate „tradiționale”. Intreaga sa opera prin amploare, prin varietatea formelor de exprimare artistica, in opinia mea prin ceea ce a creat in perioada fova este unul din cei mai mari pictori din arta universala.

 

 

Rubrica realizata de Cezar Coraci