Domnule Vilt, vă mulțumim pentru acordarea acestui interviu si pentru o mai buna structurare a subiectului trebuie sa spunem cititorilor ca am preferat adresarea a 7 întrebări care sa permită o înțelegere mai buna a evenimentelor actuale de pe piața energiei.
1. Domnule Vilt, actuala criză energetică, din România, a sosit pe neașteptate? 

Evident ca nu a venit pe neașteptate. Este rezultatul a peste 23 de ani de măsuri eronate adoptate în reorganizarea restructurarea și dereglementarea Energiei în România.

 

2. In opinia dumneavoastra care ar fi ponderea cauzelor interne( deci, în principiu, controlabile corectiv) în raport cu cele externe, având în vedere și manifestarea globală…sau cel puțin zonală a unei crize energetice? 

Cel putin 90% sunt cauze interne. Daca acestea erau gestionate cel putin la nivelul altor tari eram departe. Directiva 92/1996 a fost eronat formulata și toate tarile au contestat-o mai putin Romania care s-a grabit sa o aplice cand nimeni nu a mișcat nici macar un deget. Directiva a fost corectata la circa un an de la desfiintarea CONEL, adica mult prea tarziu.

 

3. Credeți că in măsura în care au mai existat fenomene de criza energetică în zone dezvoltate din punct de vedere tehnologic  ..și deci economic și social au lăsat ele lecții utile și utilizate pentru prevenirea repetării lor?

Nu a existat o preocupare pentru a se efectua analize cu ce se intampla in alte tari. La nivel politic nu au fost interesați de ce se întâmplă in alte tari. Cand economia României era in cadere libera în 1997-98 s-a înțeles ca Energia este o industrie autosustenabila care traieste din ce plătesc foarte bine consumatorii casnici și industriali. A fost restructurat haotic domeniul, s-au implantat oameni politici la butoane in locul specialiștilor. Sistemul a fost mărunțit in zeci de societăți care au fost populate de CA-uri cu multe personaje politice care au  „racordat” la contracte societățile comerciale ale clientelei de partid. Acestea au escaladat costurile contractelor de investiții/mentenanță/combustibili fara nici un control de eficienta energetica și/sau economica. RENEL era condus de un DG_Presedinte care era retribuit cu clasa 47-48 din CCM, iar cei 10 membri neexecutivi ai CA erau retribuiți cu 10% din salariul DG. Azi avem cca 1600 de reprezentanți executivi și CA, CS reprribuiti cu cea 12 respectiv 24x salariul mediu pe ramura adică DG din componenta fixa și variabila la cca 250-280.000 RON /luna adică salarii comparabile cu cele ale societăților de mare calibru din vest, dar cu performante mult mai proaste decât cele din RENEL. Pe lângă acești cca 1600 de reprezentanți politici cu contracte de mandat au fost aduși asa ziși specialiști in toate functiile cheie din societăți care controleaza toate procesele de achiziții, mentenanța, investiții, combustibili, etc. In energie în toate tarile exista momente de crize ciclice legate de evoluțiile la burse ale combustibililor. Aceste ciclicitati sunt date in general de ciclurile inundații/seceta hidrologice dar nu numai și ele variaza intre 7-17-18 ani. Mixtul energetic al fiecărei tari defineste aceste cicluri. Observam ca mixtul Franței dominat de cca ’70% nuclear este intre cele mai stabile și performante. Mixtul Poloniei cu cca ’70% din cărbune (de putere calorifica mai buna decât al RO) da o stabilitate de preț care chiar daca este ridicat acum in criza este in PZU la maxim 50% din prețul nostru. Spania care are un mixt similar de echilibrat cu al nostru, dar cu costuri de productie mai mari este la 25% din prețul nostru. Germania a subvenționat din 2000 dezvoltarea prosumatorilor, iar de cca 7-8 ani au adăugat și sitemele de stocare cu baterii (la cca 35% din prosumatori) depășind 23 milioane de prosumatori. In Romania toate aceste disfuncționalități la care s-a adăugat goana dupa profit cu neglijarea siguranței SEN a investițiilor și/sau mentenanței au dezorganizat profund SEN ( Sistemul Energetic Național )

4. Care credeți că vor fi zonele cel mai puțin afectate de criză și/ sau care vor ieși, probabil, cel mai rapid din ea? Ce ar avea în plus față de noi, din punct de vedere energetic?

Toti consumatorii care au investit in eficienta energetică și în generare  pentru consum propriu au o minima sansa de supraviețuire.. Crizele multiple si suprapuse au afectat toate lanturile economice dezechilibrand balanțele economice ale tuturor.

5. Cum este pregatită România să se adapteze evoluțiilor economico  tehnologice din domeniul energetic. Care ar fi prioritățile de urmat?

Romania s-a indepartat de tehnologiile moderne in loc sa se apropie. Nu exista o strategie coerenta de dezvoltare a SEN. Lipsa investițiilor a ajuns sa devină o mare problema de siguranță națională. Prin reorganizarea Ministerului Economiei și aparitia in 2015 a Ministerului Energiei ministrul sau nu a devenit metru al CSAT , fara a mai discuta ca avem și Transelectrica și Transgaz la SGG care nici el nu este reprezentat in CSAT. Suntem singura tara a UE cu doua ministere cu atribuții in domeniul energiei și avem un conflict juridic între Normativele de exploatare a SEN și organizarea deciziilor statului in doua ministere. Un vechi proverb spune ca energia și calea ferata sunt a doua armata a oricărei tari și azi in condiții de razboi vedem ca energia se afla in cea mai gravă și profunda criza din istoria moderna a Romaniei. Am promovat Ordinul ministrului economiei 2081/15.11.2010 privind implementarea in Romania a conceptului de Retele Inteligente-Smart Grids dupa modelul Energy Security Act legea aprobata de Congresul SUA in 2007 pentru a se evita repetarea unei avarii de sistem de genul celei din august 2001. Băieții deștepți au fost primii care au sesizat ca digitalizarea energiei va împiedică actele de corupție și va facilita eficienta economica a energiei. Au fost primii care au sabotat implementarea acestui concept care era in folosul consumatorilor. UE a stabilit prin directiva 72/2009 ca pana in 2035 sa fim 100% digitali și SEN sa fie condus obiectiv de un singur sistem informatic. Extrapolând nerealizarile din 2010 pana azi și restul de realizat pana in 2035 este limpede ca vvom mai adauga un infringement.

6. Nu cu mulți ani în urmă, România se prezenta..și poate era considerată cu o situație energetică favorabilă dezvoltării..întrucât se spunea că nu ar fi fost major dependentă de exterior și ar fi avut dezvoltate diverse tipuri de producători energetici, în ponderi echilibrate pentru alimentare constantă și în siguranță a consumatorilor. Mai este valabilă situația astăzi?

Avem un mixt energetic deosebit de echilibrat cu un grad scazut de dependenta de resursele externe.  In pofida faptului ca in 32 de ani consumul de energie a scazut de la 84 TWh la cea 60 TWh azi (a fost și mai jos la cea 41 TWh in 1999) cu aproximativ aceeași putere instalata, dar cu o alta structura de mixt energetic mult mai bine echilibrat, dar la fel de incapabil sa acopere consumul importând aproximativ aceleasi puteri instantanee ca și in iarna 1988-89 cu toate ca se functioneaza la o putere medie cu cel putin 40% mai jos. In iarna 1988-89 vârful de consum a fost de cca 13000 MW cu functionare la cca 47 Hz cu programe de deconectare manuale sau prin DAS și import de cca 2000 MW adica daca am fi funcționat la 50 Hz fara import ar fi fost nevoie de o generare de cca 17,500 MW la o putere instalata de cca 18300 MW. In iarna trecută am atins cca 9000 MW cu import de cca 2000MW la o putere instalata de cca 18.500 MW. Se ridica întrebarea de ce nu putem asigura generarea la nevoile de consum când acesta a scăzut dramatic? Este cert ca alura curbelor de sarcina ale SEN s-a schimbat fundamental in regimurile iarna-vara și diurn, dar acestea nu explica incapacitatea de asigurare din surse interne a consumului. Cert organizarea pe surse de combustibil cu codul comercial și softul PowerSym dau distorsiuni in piata en-gros cu valori de pana la 25-30% mai sus decât in conditiile altor tari.Lipsa unor acțiuni corective ale masurilor eronate de reorganizare/restructurare genereaza pagube economice mai mari care adâncesc crizele. Am asistat la insolvente și falimente ae unor centrale.

7. Pare că suntem la o răspântie, încotro ne ducem? Multitudinea de strategii energetice stufoase, aprobate și modificate frecvent a generat efecte pozitive?

Numai clasa politica poate sa raspunda la acesta întrebare. Toate opiniile specialiștilor au fost ignorate și s-au luat decizii nefundamentate sau insuficient fndamentate. Ultima strategia aprobata a fost cea din HG 1069/2007 și ulterior am avut cca 19 redactari, dar niciuna aprobată. Am propus ca aprobarea sa fie luată la nivelul Parlamentului pentru a asigura mai multa stabilitate și predictibilitate industriei energetice scoase de sub influenta unuia sau altuia din partidele de guvernare.. Investitiile din energie se realizeaza în 7-10 ani depășind ciclurile electorale, deci ele trebuie sa nu fie major afectate de decidenți nici in interiorul unui ciclu electoral nici de la unul sau altul sa nu se poata bloca unele investiții aflate în execuție. Singurul efect pozitiv nevalorificat ar putea fi arderea unor etape și salturi tehnologice mai rapide, dar ele nu se produc.

Domnule Vilt, mulțumim mult pentru interviu.
Călin Radu Vilt deține, de asemenea, și următoarele funcții:

1. Consilier Stiintific Onorific la CNRCME
2. Expert pentru OD 7 Energie in Consiliul Consultativ pentru Dezvoltare Durabilă de la Guvernul României.
3 Expert in Comitetele Tehnice pentru Comunități sustenabile la ASRO (CT 397), CEN-CENELEC (CT 465) și IEEE.
4. Vicepresedinte Cluster Smart City of Romania-SCOR.