Aaron Keriaty

OMS și-a anunțat recent intențiile referitoare la tratatul internațional privind pandemiile, legându-l de pașaportul digital și sistemele de identificare digitală.

Reunită pentru a doua oară de la momentul înființării sale, în 1948, OMS a adoptat o singură decizie intitulată The World Together și intenționează să finalizeze tratatul până în 2024.

Acesta va avea drept scop transferul, pe durata unei pandemii, a autorității de guvernare rezervate până acum statelor suverane, care vor fi obligate  prin lege să urmeze regulamentele internaționale de sănătate instituite de către OMS.

În ianuarie 2022, SUA au prezentat propuneri de amendamente la Regulamentul Internațional de Sănătate din 2005, pe care directorul general al OMS le-a acceptat și transmis celorlalte state. Spre deosebire de amendamentele la constituția SUA, acestea nu vor necesita votul a două treimi din Senatul american, ci o majoritate simplă.

Majoritatea populației nu cunoaște în totalitate modificările, care vor avea un impact major asupra suveranității naționale.

Astfel, OMS nu va mai trebui să se consulte cu statul în care se presupune că are loc un eveniment de îngrijorare raportat (de exemplu, un nou focar), sau să încerce o verificare a informațiilor înainte de a lua măsuri pe baza unor asemenea raportări. (Articolul 9.1).

Pe lângă autoritatea de a determina o urgență de sănătate publică de interes internațional în temeiul articolului 12, OMS va căpăta competențe suplimentare pentru a determina atât o urgență de sănătate publică de interes regional, cât și ceea ce ei au numit o ”alertă de sănătate intermediară”.

Statul respectiv nu mai trebuie să fie de acord cu decizia directorului general al OMS, conform căreia un eveniment constituie o urgență de sănătate publică de interes internațional.

La OMS va fi constituit un Comitet de Urgență, pe care directorul general îl va consulta în locul statului pe al cărui teritoriu s-a produs urgența de sănătate publică de interes internațional, pentru a declara situația de urgență încheiată.

De asemenea, modificările vor acorda autoritatea legală de a declara o urgență de sănătate publică de interes regional directorilor regionali din cadrul OMS, mai degrabă decât reprezentanților aleși ai statelor relevante.

Atunci când un eveniment nu îndeplinește criteriile pentru o urgență de sănătate publică de interes internațional, dar directorul general al OMS stabilește că necesită o conștientizare sporită și o potențială reacție internațională, acesta poate decide în orice moment să emită o ”alertă intermediară de sănătate publică”, elaborând, în acest sens, doar niște simple decrete: ”Directorul general a stabilit că este necesară o conștientizare internațională sporită și o reacție internațională de sănătate publică”.

Prin aceste modificări, OMS, cu sprijinul SUA, pare să răspundă blocajelor rutiere efectuate de China în primele zile ale pandemiei de covid 19. Aceasta este o preocupare legitimă. Numai că efectul net al amendamentelor propuse este un transfer de putere de la statele suverane către birocrații nealeși de la OMS. Sensul fiecăreia dintre aceste schimbări fiind acordarea unor puteri sporite și centralizate OMS-ului, în detrimentul statelor membre.

Leslyn Lewis, membră al parlamentului canadian și avocat cu experiență internațională, a avertizat că tratatul va permite OMS să determine în mod unilateral ce anume este o pandemie și să declare când anume se declanșează aceasta. Se va ajunge la o abordare universală,  ne-a informat ea. Confrom planului propus de OMS, pandemiile nu trebuie să se limiteze la boli infecțioase și ar putea include, de exemplu, o criză declarată de obezitate.

Ca parte a acestui plan, OMS a contractat filiala germană a Telekom T-Systems pentru a dezvolta un sistem global de pașapoarte pentru vaccinuri, în ideea de a lega fiecare persoană de pe planetă la un ID digital cu cod QR. ”Certificatele de vaccinare care sunt inviolabile și verificabile digital creează încredere. Prin urmare, OMS sprijină statele membre în construirea rețelelor naționale și regionale de încredere și a tehnologiei de verificare”, a explicat Garret Mehl, șeful Departamentului de Sănătate Digitală și Inovare al OMS. ”Serviciul gateway al OMS servește și ca o punte între sistemele regionale, putând  fi folosit și ca parte a viitoarelor campanii de vaccinare și a înregistrărilor la domiciliu”.

Acest sistem universal, obligatoriu și transnațional va fi operat de aceiași birocrați nealeși ai unui ONG capturat, care a dat-o deja atât de puternic în bară cu pandemia de covid 19.

Traducere și adaptare: Nedeea Burcă

sursa: aici

Aaron Keriaty, fost profesor de psihiatrie și director al programului de etică medicală al Universității din California, Școala de medicină Irvine, este în prezent cercetător principal al Institutului Bownstone.

 

Accesul la ziarul nostru este liber, dar dacă ți-a plăcut articolul, poți să faci cinste cu o cafea