Obiceiul vechi de la C.F.R., ca și de la C.N.A.I.R., să dea contracte importante firmelor care păgubesc mai consistent banul public a rămas de actualitate și afectează atât Bugetul de Stat, dar și interesele naționale. Interese pe care, mulți le plimbă în gură ca pe un os de ros (politic), dar pe care, aproape toți se feresc cu ”grație” să le apere în fapt…

Cu ”grazie” de la italieni, iar pe stil nou, cu teşekkürlerde la turci…Firmele românești nu au loc în ”dansul titanilor”, deși au și muncitori și dotări și ar avea și experiență și, probabil, ar ști să spună la fel de frumos ”mulțumesc”!Direcția Națională Anticorupție, aflată în moarte clinică, habar n-are de șpăgile de la transporturi, iar când află de ele întâmplător, nu știe cum să îngroape mai adânc dosarele, așa cum își îngroapă cățeii osul favorit…

            Astfel, inițial, o firmă din Turcia câștigase contractul de modernizare a 28 de kilometri de cale ferată între localitățile Apața și Cața (județul Brașov) deși oferta lor a fost cu aproximativ 27 milioane euro mai scumpă decât cea clasată pe locul I, a firmei franceze Alstom. Ofertele participanților la licitație au fost depuse aproape cu un an în urmă, în aprilie 2018.

Surse din domeniu afirmau că asocierea condusă de firma franceză Alstom a fost descalificată deoarece nu a declarat subcontractantul lucrărilor de sudură, deși valorea însumată a acestora era sub 1% din valoarea contractului, acesta fiind pragul valoric peste care trebuie declarați subcontractorii…

C.F.R. – S.A. atribuise asocierii Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș. contractul de reabilitare a subsectiunii Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, cu suma de 2,85 miliarde lei (aproximativ 600 milioane de euro), informează clubferoviar.ro.

La licitaţia din aprilie 2018, pentru modernizarea subsectiunii Apața – Cața, au fost depuse şase oferte

– Asocierea Rail Works

– Asocierea Pizzarotti Spa, Pizzarotti SA, IC Içtaș Inșaat Sanayi ve Ticaret A.Ș.

– Asocierea FCC Construcction S.A., Astaldi S.p.A., Activ Group Management SRL

– Asocierea SAIPEM S.P.A. , Dogus Insaat ve Ticaret AŞ

– Asocierea Strabag AG- Strabag SRL

– Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș.

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană, în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

Deși inițial plecasem și noi pe fenta francezilor, făcută din gleznă ca cea a lui Zizou, ulterior am înțeles că novicii turci, erau doar iepuri în cursa cu final cunoscut la nivelul CFR.

De ce spunem asta?

Pentru că deși au dat contractul inițial asocierii turce, cei din CFR i-au eliminat la mișto pe francezi, pe o ”greșeală” inventată care nu avea cum să țină, juridic, în nicio instanță, dar noi nu uităm că francezii sunt clienți vechi și ”generoși” ai celor din CFR și MT. Cu toate că oferta cea mai mică a aparţinut tot consorţiului RailWorks (la fel ca şi în cazul contractului de reabilitare al subsectiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara), oferta turcilor pentru Apața – Cața, mai scumpă cu 27 milioane euro, fusese desemnată câştigătoare. În cazul acestor secțiuni oferta Alstom, cumulată, a fost cu peste 40 de milioane de euro mai ”ieftină”, dar asta dacă nu punem la socoteală claim-urile la care ”francejii” sunt ”iecperți” și care vor duce oferta acestora spre culmi nebănuite de procurori sau de cetățenii cotizanți la bunăstarea acestora.

Nu suntem fanii ”francezilor”  de la ALSTOM, care țin și prizonieri METROREX-ul într-un alt contract de mentenanță păgubos, prelungit cu cântec în mandatul altui ”zburător” aflat întâmplător și efemer în scaunul de ministru al transporturilor, dar nici ai turcilor, care beneficiază de niște ajutoare de stat agresive, netransparente și mari din partea statului turc, nu sunt nici în U.E. și nici nu au în țara lor experiența unor linii de mare viteză construite prin podișul Anatoliei…

De altfel, la experiența noastră, nu ne îndoim că, pe principiul din fizică în care nimic nu se pierde, totul se transformă, diferența de zeci de milioane de euro ce vor fi plătite ÎN PLUS francezilor se va regăsi în vilele unor fericiți, din diverse colțuri exotice ale planetei, în excursiile exclusiviste sau în bijuteriile demențiale, demne de prințese sau capete încoronate, pentru amantele sau soțiile LOR…