Maturitatea

Îndemânarea lui Tițian ca colorist este exemplificată de Danaë , una dintrenumeroasele picturi mitologice, saupoesie” („poezii”), așa cum le-a numitpictorulAcest tablou a fost realizat pentru Alessandro Farnese, dar o variantăulterioară a fost produsă pentru Filip al II-lea, pentru care Tițian a pictat multedintre cele mai importante picturi mitologice ale sale. Deși Michelangelo a considerat această piesă deficitară din punct de vedere al desenului, Tițian șiatelierul său au produs mai multe versiuni pentru alți patroni.

                                                     Danae

Un alt tablou celebru este Bacchus și Ariadna , care îl înfățișează pe Tezeu , a cărui navă este arătată în depărtare și care tocmai a părăsit Ariadna la Naxos, cândBacchus sosește, sărind din carul său, tras de doi gheparzi și îndrăgostindu-se imediat de AriadnaBacchus a ridicat-o la ceruriConstelația ei este arătată pecerPictura aparține unei serii comandate lui Bellini, Titian și Dosso Dossi, pentru Camerino d’Alabastro (Camera de Alabastru) din Palatul Ducal, Ferrara , al lui Alfonso I d’Este, Ducele de Ferrara .

 Bacchus și Ariadna , c. 1520–1523. National Gallery, Londra.

În perioada următoare (1530–1550), Tițian a dezvoltat stilul introdus în dramaticasa lucrare Moartea Sfântului Mucenic Petru, pe care ați văzut-o acum douasaptămâniÎn 1538, guvernul venețian, nemulțumit de neglijarea de către Tițian a lucrării sale pentru palatul ducal, i-a ordonat restituie banii pe care i-a primit, iar în locul lui a fost instalat Il Pordenone, rivalul său din ultimii ani. Cu toate acestea, la sfârșitul unui an, Pordenone a murit, iar Tițian, s-a aplecat cu sârguință pictării Bătăliei de la Cadore și a fost repus în drepturi.

Această scenă majoră de luptă a fost pierdută – ca multe alte lucrări majore ale artiștilor venețieniîn incendiul din 1577 care a distrus toate tablourile vechi din marile camere ale Palatului Dogilor. A descris în mărime naturală momentul încare generalul venețian d’Alviano a atacat inamicul, cu cai și oameni prăbușindu-se într-un pârâuA fost cea mai importantă încercare a lui Tițian de a picta o scenătumultuoasă și eroică pentru a rivaliza cu Bătălia de la Constantin a lui Rafael, cu Bătălia de la Cascina a lui Michelangelo și cu Bătălia de la Anghiari a lui Leonardo da Vinci (aceste ultime două neterminate). Rămâne doar o copie săracă, incompletă la Uffizi și o gravură mediocră de Fontana. 

Discursul marchizului del Vasto (Madrid, 1541) a fost, de asemenea, parțial distrusde incendiu. Dar această perioadă a operei maestrului este încă reprezentatăde Prezentarea Sfintei Fecioare (Veneția, 1539), una dintre cele mai populare pânzeale sale și de Ecce Homo ( Viena , 1541). 

          Ecce Homo

Mai puțin succes au avut pandantivele cupolei de la Santa Maria dellaSalute ( Moartea lui Abel , Sacrificiul lui AvraamDavid și Goliat ). Aceste sceneprivite în perspectivă de jos au fost prin însăși compozitia lor în situațiinefavorabile. Au fost totuși foarte admirațe și imitațe, Rubens, printre alții, aplicând acest sistem pe cele patruzeci de tavane ale sale (au ramas doar schițele) ale bisericii iezuite din Anvers.

 Altar pesaro,  Santa Maria Gloriosa dei Frari, Veneția

In timpul vizitei sale la Roma , artistul a început o serie de picturi cu Venus înclinate: Venus lui Urbino de la Uffizi, Venus și Dragoste la același muzeu, Venus și Instrumentul de orgă , Madrid, care arată influența cu sculptura antică. Giorgione tratase deja subiectul în tabloul său de la Dresda, terminat de Tițian, dar aici o draperie violetă substituită unui fundal peisagistic a schimbat, prin colorarea saarmonioasă, întregul sens al scenei.

De la începutul carierei sale, Tițian a fost un portretist-magistral, în lucrăriprecum La Bella (Eleanora de Gonzaga, ducesa de Urbino, la Palatul Pitti ). A pictat portrete cu prinți, sau Dogi, cardinali sau călugări și artiști sauscriitori. „…nici un alt pictor nu a reușit atât de mult extragă din fiecarefizionomie atâtea trăsături deodată caracteristice și frumoase”.  Printre portretiști Tițian este comparat cu Rembrandt și Velázquez , cu viața interioară a primuluiși claritatea, certitudinea și evidentitatea celui din urmă.

 

La Bella  Palazzo Pitti , Florența

Portretul lui Federico II Gonzaga

 

Aceste calități se arată în Portretul Papei Paul al III-lea din Napoli , sau schițaaceluiași Papă Paul al III-lea și a nepoților săi , Portretul lui Pietro Aretino de la Palatul PittiPortretul Isabelei a Portugaliei (Madrid) și seria de Împăratul Carol al V-lea al aceluiași muzeuCarol al V-lea cu ogar (1533), și mai ales Portretulecvestru al lui Carol al V-lea (1548), un tablou ecvestru într-o simfonie de rosuri

Portretul ecvestru al lui Carol al V-lea ,  Museo del Prado

Acest portret de stat al lui Carol al V-lea (1548) la bătălia de la Mühlberg a stabilit un nou gen, cel al marelui portret ecvestru. Compoziția este cufundată atât în ​​tradiția romană a sculpturii ecvestre, cât și în reprezentările medievale ale unui cavaler creștin ideal, dar figura și chipul obosit au o subtilitate cum puține astfel de reprezentări încearcă. În 1532, după ce a pictat un portret al împăratului Carol al V-lea la Bologna, a fost numit conte palatin și cavaler al Pintenului de Aur . Copiii săi au fost făcuți și nobili ai Imperiului, ceea ce pentru un pictor era o onoare excepțională. 

Succesul profesional și social, poziția sa din această perioadă este considerată ca fiind egală doar cu cea a lui RafaelMichelangelo și, la o dată ulterioară, a lui Rubens. În 1540 a primit o pensie de la d’Avalos, marchizul del Vasto și o anuitate de 200 de coroane (care a fost ulterior dublată) de la Carol al V-lea de la trezoreria de la Milano .

             Sfânta Familie cu un păstor

   Diana și Actaeon Galeriile Naționale ale Scoției , Edinburgh

     Diana și Callisto

A vizitat Roma în 1546 și a obținut medalia orașuluipredecesorul său înaceastă onoare fiind Michelangelo în 1537. În același timp, i-ar fi putut succedapictorului Sebastiano del Piombo în funcție ca deținător al sigiliului papal și era pregătit ia Ordinele Sfinte în acest scop; dar proiectul a încetat prin faptul a fost chemat departe de Veneția în 1547 pentru a-l picta pe Carol al V-lea și pe alțiila Augsburg . A fost din nou acolo în 1550 și a executat portretul lui Filip al II-lea, care a fost trimis în Anglia pentru a cere mâna reginei Maria .

Ultimii ani. În ultimii douăzeci și șase de ani ai vieții sale (1550–1576), Tițian a lucrat în principal pentru Filip al II-lea și ca portretist. A devenit mai autocritic, păstrând câteva poze în atelierul său timp de zece ani — revenind la ele șiretușându-le, adăugând constant noi expresii în același timp mai rafinate, concise șisubtile. De asemenea, a terminat multe copii pe care elevii săi le-au făcut din lucrările sale anterioareAcest lucru a cauzat probleme de atribuire între versiunilelucrărilor sale – care au fost, de asemenea, copiate pe scară largă și falsificate înafara atelierului său în timpul vieții sale și după aceea.

Venus, organist și câine  Museo del Prado , Madrid

Pentru Filip al II-lea, el a pictat o serie de picturi mitologice mari cunoscute sub numele de „poezii”, în mare parte din Ovidiu , pe care oamenii de știință le consideră printre cele mai mari lucrări ale sale.  Succesorii lui Filip, au dat, maitârziu , în mare parte ca dar aceste lucrari și doar doua au rămas în Prado. Tițianproducea lucrări religioase pentru Filip în același timp, dintre care unelecele din interiorul Palatului Ribeira – se știe au fost distruse în timpul cutremurului de la Lisabona din 1755Seria „poezie” conținea următoarele lucrări:

Danaë, trimisă lui Philip în 1553, acum în colecția Wellington, cu versiunianterioare și ulterioare
Venus și Adonis, dintre care cea mai veche versiune supraviețuitoare, livrată în1554, se află în Prado, dar există mai multe versiuni
Perseus și Andromeda ( Colecția Wallace, acum deteriorată)
Diana și Actaeon , deținute în comun de National Gallery din Londrași National Gallery of Scotland din Edinburgh
Diana și Callisto, au fost expediate în 1559, deținute în comun de GaleriaNațională și Galeria Națională a Scoției.
Rapul Europei (Boston, Isabella Stewart Gardner Museum ), livrat în 1562
Moartea lui Actaeon, aflată acum în Galeria Națională din Londra, a început în 1559, dar a lucrat mulți ani și nu a fost niciodată finalizată sau livrată.

Ciclul ”Poezia, cu excepția „Moartii lui Actaeon”, a fost reunită pentru prima dată dupa 500 de ani într-o expoziție în 2020 și 2021, care a călătorit de la National Gallery din Londra, la Museo del Prado din Madrid, la Isabella Stewart Gardner, Muzeul din Boston, pana pe 2 ianuarie 2022. 

Un alt tablou care se pare că a rămas în atelierul său la moartea sa și a fost mult mai puțin cunoscut până în ultimele decenii, este Jupuirea lui Marsyas ( Kroměříž , Republica Cehă ). O altă capodoperă este Tarquin și Lucreția ( CambridgeFitzwilliam Museum ).

 

  Răpirea Europei  Isabella Stewart Gardner Museum 

Răpirea Europei este o compoziție diagonală îndrăzneață pe care Rubens a admirat-o și a copiat-o. Spre deosebire de claritatea lucrărilor timpurii ale lui Tizian, stilul este aproape baroc în liniile încețoșate, culorile învolburate și pensulele vibrante.

Pentru fiecare compozitie,Titian a furnizat o formulă nouă și mai perfectă. Nu a mai egalat niciodată emoția și tragedia din Încoronarea cu spini (Luvru); înexpresia misteriosului şi divinului nu a egalat niciodată poezia Pelerinilor din Emaus ; în timp ce, într-o strălucire superbă și eroică, nu a mai executat niciodatăceva mai măreț decât Doge Grimani care adora credința (Veneția, Palatul Dogilor),sau Trinitatea din Madrid. 

                                                                     Incoronarea cu spini

Pe de altă parte, din punct de vedere al nuanțelor de carne, cele mai emoționante imagini ale sale sunt cele ale bătrâneții sale, precum poezia și Antiopa de la Luvru. A încercat chiar probleme de clarobscur în efecte fantastice de noapte(Martiriul Sfântului Laurențiu, Biserica Iezuiților, Veneția; Sf. Ieronim ,LuvruRăstignire , Biserica San Domenico, Ancona).

                  Pelerinii din Emaus

În jurul anului 1560,  Tițian a pictat uleiul pe pânză Madona cu Pruncul cu SfințiiLuca și Ecaterina din Alexandria, un derivat al motivului Madonei cu Pruncul . Se sugerează membrii atelierului lui Tițian din Veneția au pictat probabil perdeauași Luca, din cauza calității inferioare a acelor părți

A continuat accepte comenzi până la sfârșitul viețiiCa multe dintre lucrărilesale târzii, ultimul tablou al lui TizianPietà, este o scenă dramatică, nocturnă. Se pare l-a pictat pentru propria sa capelă. El a ales, ca loc de înmormântare, capela Crucifixului din Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari, biserica OrdinuluiFranciscanCa plată pentru mormânt, el le-a oferit franciscanilor o compozitie Pieta care îi reprezenta pe sine și pe fiul său Orazio, în fațaMântuitoruluiAproape a terminat această lucrare, dar au apărut diferențe înprivința ei și s-a hotărât fie înmormântat în Pieve, localitatea sa natală.

Pietate ultimul său tablouGallerie dell’Accademia , Veneția.

Materiale de pictură. Tițian a folosit o gamă largă de pigmenți și se poate spune a folosit practic toți pigmenții disponibili din timpul său.  Pe ​​lângă pigmențiiobișnuiți din perioada Renașterii, cum ar fi ultramarinulvermilionulgalbenul de plumb-staniuocre și azurit, el a folosit și pigmenții rari realgar și orpiment . 

Moartea. În timp ce ciuma a făcut ravagii la Veneția, Tițian a murit la 27 august 1576. În funcție de data sa de naștere care nu era bine cunoscuta, el avea probabiloptzeci sau chiar aproape de 100. Tizian a fost înmormântat în Frari (Basilicadi Santa Maria Gloriosa dei Frari ), așa cum a intenționat la început, iar Pietatea sa a fost terminată de Palma il Giovane . El se află lângă propria sa picturăfaimoasăMadonna di Ca’ PesaroNiciun memorial nu i-a marcat mormântulMultmai târziu, conducătorii austrieci de la Veneția l-au însărcinat pe Antonio Canova  sculpteze marele monument aflat încă în

Destin postum

Estimările contemporane îi atribuie lui Tițian aproximativ 400 de lucrări, dintre care aproximativ 300 au supraviețuit Două dintre lucrările lui Tițianaflate în mâini private au fost scoase la vânzare în 2008. Una dintre acesteaDiana și Actaeon, a fost achiziționată de National Gallery din Londra și National Galleries of Scotland la 2 februarie 2009 pentru 50 de milioane de lire sterline Galeriile au avut timp până la 31 decembrie 2008 facă achiziția, înainte ca lucrarea fie oferită colecționarilor privați, dar termenul a fostprelungitVânzarea a creat controverse cu politicienii care au susținut banii ar fi putut fi cheltuiți mai înțelept în timpul unei recesiuni care se adânceșteGuvernul scoțian a oferit 12,5 milioane de lire sterline și 10 milioane de lire sterline au venit de la Fondul Memorial al Patrimoniului Naţional . Restul banilor au venit de la Galeria Națională și din donații private.  CelălalttablouDiana și Callisto, a fost de vânzare pentru aceeași sumă până în 2012, înainte de a fi oferit colecționarilor privați.

 

Rubrica realizata de Cezar Coraci