Umbria și Renașterea

Una dintre zonele cele mai prolifice din punct de vedere artistic din Italia secolului al XV – lea a fost Umbria . Rolul principal i-a revenit orașului Perugia ,care până la sfârșitul secolului al XIV-lea se transformase deja dintr-o municipalitate într-o domnie : guvernarea orașului a fost asigurata de diferitefamilii locale puternice (Michelotti, Fortebraccis, Baglioni, cu întrerupere in perioada în care orașul a trecut sub stăpânirea milanezului Gian GaleazzoVisconti), dar în cele din urmă au fost Baglioni cei care s-au impusAcestia din urmă au obținut stăpânirea orașului în 1424 prin Malatesta Baglioni, și i-au condus soarta timp de peste o sută de ani.

Stăpânirea lui Baglioni a garantat orașului o perioadă de îndelungată prosperitatecare a dat un impuls notabil școlii artistice locale: astfel Umbria, după mai bine de o sută de ani de la șantierul din Assisi , revine în centrul miscarii artistice ale peninsulei, datorită patronajului Baglioni, care nu a atins culmile celorlalte curțiitaliene, dar a avut totuși meritul de a aduce la Perugia artiști care au adus noutateși schimbareÎn primul rând Domenico Veneziano , care a lucrat la Perugia pentruBaglioni și a ajutat la dezvoltarea gustului artiștilor locali pentru atmosfere delicate și rafinateOrașul Perugia a înregistrat și prezența lui Piero della Francesca. Alțidoi artisti interesanți ai Renașterii au sosit atunci din Toscana, și anume BenozzoGozzoli și Domenico di Bartolo . Orașele mai mici din regiune au găzduit și altedintre cele mai mari genii ale RenașteriiFra Angelico și, mai târziuLuca Signorelli au fost activi la Orvieto , în timp ce Filippo Lippi și-a petrecut ultima parte a carierei artistice și a existenței sale la Spoleto .

Meritul de a fi scos școala umbriană în afara granițelor regionale aparține celordoi mari artiști din generația următoarePietro Vannucci cunoscut sub numele de il Perugino (Città della Pieve, 1450 – 1523) și Bernardino di Betto cunoscut sub numele de Pinturicchio (Perugia, 1454 1513). Aceștia din urmă au fost autoriiunei reinterpretări a rezultatelor obținute de maeștrii care i-au precedat, în lumina celor mai moderne rezultate ale picturii italiene

Începuturile atât ale lui Perugino ( despre care vom mai vorbi ) cât și ale luiPinturicchio, precum și schimbarea radicală de stil a școlii din Umbria, se regăsesc totuși într-un moment care a marcat o detașare notabilă de experiențeleanterioare, adică a ciclului creat de așa-numitaAtelierul din ’73 . Acest termen indică un grup de artiști din Umbria (inclusiv Pinturicchio și Perugino înșusi, despre care se presupune el a dat direcția lucrărilor) autori ai unui ciclu de opt tabele dedicate Poveștilor lui San Bernardino (Perugia, Galleria Nazionale dell’ Umbria), care a constituit primul exemplu de influență pierfrancescană asuprașcolii locale.

Pinturicchio a pornit mai mult sau mai puțin din aceleași experiențe ca și Perugino, dar arta sa a obținut rezultate complet diferite. Lui Pinturicchio îi lipsea atâtlirismul, cât și acea capacitate de a construi creații solemne , pe care Perugino a fost adesea capabil le demonstrezeIngeniozitatea lui Pinturicchio s-a revărsat încrearea unor lucrări extrem de imaginative caracterizate de un gust pentru decorativitate fără precedent în arta renascentist (Vota Sala delle Sibille, 1492-1494, Roma, Vatican, Palatele Vaticanului, Apartament Borgia). 

Bernardino di Betto Pinturicchio

Pinturicchio , născut Bernardino di Betto (1454–1513), cunoscut și sub numelede Benetto di Biagio sau Sordicchio , a fost un pictor italian întimpul RenașteriiȘi-a dobândit porecla (însemnând „mic pictor”) datorită staturiisale mici și a folosit-o pentru a semna unele dintre operele sale de artă care au fostcreate în secolele XV-lea și XVI-lea.

Scurta biografie. Pinturicchio este fiul lui Benedetto sau Betto di Biagio, din Perugia . În cariera sa, se pare ca a invatat cu pictori perugieni mai puțincunoscuți, precum Bonfigli și Fiorenzo di Lorenzo . Potrivit lui Vasari , Pinturicchio era un asistent plătit al lui Perugino .

Răstignirea cu Sf. Ieronim și Cristofor , ulei pe lemn, Roma

Lucrările școlii renascentiste perugiene sunt foarte asemănătoare și adesea picturile lui Perugino, Pinturicchio, Lo Spagna și ale unui tânăr Rafael pot fi confundate, una cu celălaltaÎn executarea frescelor mari, elevii și asistenții au avut o pondere mare în lucrare, fie în mărirea schiței maestrului la dimensiuneanormală, în transferul desenului pe perete, fie în pictura de fundaluri sau accesorii.

Un eveniment fundamental a contribuit la formarea gustului lui Pinturicchio, șianume descoperirea frescelor antice ale Domus Aurea la Roma: Pinturicchio a fost printre primii artiști care au observat și studiat aceste picturi foarte rare care au venit din Roma imperială și a reușit propună motive decorative antice în arta sa, reprelucrându-le și adaptându-le la gustul modernPinturicchio a excelat întehnica frescei și a fost unul dintre cei mai mari pictori de frescă (adică pictoridedicați picturii în frescă) ai timpului său.

Adormirea Maicii Domnului (1481), Capela Sixtină , desen cu frescă pierdută când a fostdistrusă pentru a face loc Judecății de Apoi a lui Michelangelo

Misiunea sa la Roma, de a decora Capela Sixtină, a fost o experiență plină de învățare de la artiști importanți ai vremii, printre care: Sandro Botticelli , Domenico Ghirlandaio , Pietro Vanucci și Luca Signorelli . Capela Sixtină a fost locul în care se crede Pinturicchio a colaborat într-o oarecaremăsură cu Perugino. Fresca lui Pinturicchio, Adormirea Mariei , executată în1481 pe peretele altar al Capelei Sixtine, a fost distrusă în 1535 pentru a face loc Judecății de Apoi a lui Michelangelo.

Santa Maria del Popolo din Roma. După ce l-a ajutat pe Perugino în frescele sale din Capela Sixtină , Pinturicchio a fost angajat de diverși membri ai familiei Della Rovere pentru a decora Tavanul semi-zeilor din Palazzo dei Penitenzieri , precum și o serie de capele din biserica Santa Maria del Popolo , unde se pare că a lucrat din 1484 până în 1492.

Sfântul Ieronim în deșert , ulei pe panou, 149,8 x 106 cm

Criticul Evelyn March Phillipps spune bazilicaar fi, dacă ar fi rămas cu toatedecorațiunile sale originale, unul dintre cele mai frumoase monumente ale artei luiPintoricchio din Italia. Mai rămân multe, dar multe a fost distruse”.

Cea mai veche dintre lucrările sale cunoscute este un altar al Adorării Păstorilor , în Capela Della Rovere , prima capelă (dinspre vest) la sud, construită de cardinalul Domenico della Rovere . În lunetele de sub boltă, Pinturicchio a pictatmici scene din viața Sfântului Ieronim . Decorul de perete grotesc policrom pe fond galben-auriu a fost probabil inspirat din picturile Domus Aurea și aparținecelei mai vechi și de cea mai înaltă calitate lucrari de acest gen din Roma.

Fresca la Catedrala din Siena care îl înfățișează pe Papa Pius al II-lea

Frescele pe care le-a pictat în Capela Cybo , construită de cardinalul Lorenzo Cybode Mari la începutul secolului al XVI-lea, au fost distruse în 1682, când capela a fost reconstruită de cardinalul Alderano Cybo . Vechea frescăFecioarei și a Pruncului de Pinturicchio a fost desprinsă de perete și trimisă de cardinal la Massa în 1687. Fragmentul a fost refolosit ca altar al Capelei Ducale a Catedralei din Massa . 

A treia capelă de la sud este cea a lui Girolamo Basso della Rovere , nepotul PapeiSixtus al IV -lea și episcop de Recanati . Capela Basso Della Rovere conține un altar frumosMadonna tronată între Patru Sfinți , iar pe latura de est o frescăcompusă foarte nobil cu Adormirea Maicii Domnului . Bolta și lunetele sale sunt bogat decorate cu mici picturi cu Viața Fecioarei , înconjurate de arabescurigrațioase.

Enea Silvio Piccolomini îi prezintă împăratului Frederic al III-lea viitoarea sa mireasă, Eleanora a PortugalieiCatedrala Siena

În Capela Costa , Pinturicchio sau unul dintre ajutoarele săi i-au pictat pe cei patrudoctori latini în lunetele bolții. Cele mai multe dintre aceste fresce sunt considerabil afectate de umezeală și au suferit puțin de la restaurareUltimelepicturi finalizate de Pinturicchio în această biserică se găsesc pe bolta din spatelecorului, unde a pictat fresce decorative, cu linii principale aranjate pentru a se potrivi într-un mod iscusit arhitecturiiÎn centru se află un panouoctogonalÎncoronarea Fecioarei , iar în jurul acestuia sunt medalioane ale celor Patru Evangheliști . Spațiile dintre ele sunt umplute de figuri înclinate ale celor Patru Sibile. Pe fiecare pandantiv este o figură a unuia dintre cei PatruDoctori tronați sub un baldachin în nișăBenzile care separă aceste picturi au arabescuri elaborate pe un fond de aur , iar întregul este pictat cu tușe largi șieficiente, foarte grăitoare când este văzut (cum este cazul) de la o distanțăconsiderabilă dedesubt.

Sursa : Wikipedia

Biblioteca Vaticanului. În 1492, Pinturicchio a fost chemat la Catedrala din Orvieto . El a fost angajat de Papa Alexandru al VI-lea (Borgia) pentru a decora o suită recent finalizată de șase camereApartamentele Borgia din PalatulApostolic al VaticanuluiAceste camere fac acum parte din Biblioteca Vaticanului , iar cinci încă mai păstrează o serie de fresce Pinturicchio. 

Pictorul umbrian a lucrat în aceste încăperi până în jurul anului 1494, ajutat de elevii săi. Abia după moartea Papei Alexandru al VI-lea, Pinturicchio a părăsit Roma pentru Umbria, lăsând o mare parte din lucrările din Roma fie finalizate de Michelangelo si Rafael. 

Celelalte fresce principale ale sale din Roma, care există încă în stare bună, se aflăîn Capela Bufalini din sectorul de sud-vest al Santa Maria in Ara Coeli , executatăprobabil în jurul anilor 1484–1486. Pe peretele altarului este o pictură grandioasăSfântului Bernardino din Siena între alți doi sfinți, încoronați de îngeriîn parteade sus este o figură a lui Hristos într-o mandorlă , înconjurat de muzicieniîngeri; pe peretele din stânga se află o frescă mare cu miracolele săvârșite de Sfântul Bernardino, si include portrete ale membrilor familiei Bufalini .

Bernard de Clairvaux între Ludovic de Toulouse și Antonie de Padova , Capela Bufalini , Santa Maria in Aracoeli , Roma

Un grup de trei femei, figura centrală cu un copil la sân, amintește de grația celeide -a doua epoci de creatielui Rafael . Compoziția grupului principal din jurulsfântului pare fi fost sugerată de pictura lui Giotto cu Sf. Francisc de pe biharulsău care se găsește în Santa Croce din Florența. Pe boltă sunt patru figuri nobile ale evangheliștilor, de obicei atribuite lui Luca Signorelli , dar ca și restul frescelor din această capelă, cel mai probabil sunt pictate de Pinturicchio. Pe boltasacristiei Santa Cecilia in Trastevere, Pinturicchio l-a pictat pe „Atotputerniculînconjurat de EvangheliştiÎn timpul unei vizite la Orvieto în 1496, Pinturicchio a pictat încă două figuri ale doctorilor latini în corul DomuluiAcum, ca și restullucrării sale la Orvieto, aceste figuri sunt aproape distrusePentru acestea a primitcincizeci de ducați de aur. În Umbria, capodopera sa este Capela Baglioni din biserica S. Maria Maggiore din Spello .

Dintre picturile sale pe panouri, următoarele sunt cele mai importante. Un altar pentru S. Maria de’ Fossi la Perugia, pictat în 1496–1498, acum mutat în galeriaorașului, înfățișeazăMadona întronată între sfinți , pictată foarteamanuntitaripile retabloului au figuri în picioare ale Sf. Augustin și Sf. Ieronimiar partea centrala are picturi în miniatură cu Buna Vestire șiEvangheliști

Un alt retablou fin, asemănător ca delicatețe si detaliu, și probabil pictat cam înaceeași perioadă, este cel din catedrala San Severino – Madona tronată privește înjos, spre donatorul îngenunchiatÎn frumusețea feței și a expresiei, îngerii din laterale amintesc de maniera lui Lorenzo di Credi sau Da Vinci .

Galeria Vaticanului are cel mai mare dintre panourile lui Pinturicchio – ÎncoronareaFecioarei, cu apostolii și alți sfinți dedesubtPrintre sfinții îngenunchiați apar maimulte portrete bine executateFecioara, care îngenunchează la picioarele luiHristos pentru a-și primi coroana, este o figură de mare tandrețe și frumusețe, iargrupul inferior este compus cu mare pricepere și har în aranjament.

Nașterea Domnului , la Collegiata di Santa Maria Maggiore, Spello , Italia

În 1504, a proiectat un panou de mozaic pentru Catedrala din Siena : PovesteaFortunei sau Dealul Virtuții . Aceasta a fost executată de Paolo Mannucci în 1506. În partea de sus a panoului, o reprezentare simbolică a Cunoașterii îi palmavictoriei lui Socrate .

Portretul unui băiat , Gemäldegalerie Alte Meister

Azi lucrarile lui Pinturicchio se gasesc in multe din marile muzee ale lumii : Muzeul Ashmolean (Universitatea din Oxford), Biblioteca Ambrosiana (Milan), Muzeul de Artă Cleveland , Institutul de Artă Courtauld (Londra), Muzeul de Artă Denver , Muzeul Fitzwilliam (Universitatea). din Cambridge), Muzeul de Artă din Honolulu , Luvru , Muzeul de Arte Frumoase, Boston , Galeria Națională , Londra, Palazzo Ruspoli (Roma), Muzeul de Artă din Philadelphia , Pinacoteca Ambrosiana (Milano),Muzeul de Artă al Universității Princeton, Muzeul de Artă Walters din Baltimore, Muzeele Vaticanului și Muzeul de Arte Frumoase (Budapest) .

In saptamanile urmatoare vom vorbi si despre alti mari artisti ai scolii din Umbria, care a format cei mai mari artisti ai Renasterii italiene.

 

Rubrica realizata de Cezar Coraci