Bună ziua, domnule președinte. Întrucât sunteți unul dintre operatorii de turism importanți, am dori să știm de la dvs. care este situația actuală a turismului în România? Atât cel intern cât și, să spunem, excursiile externe.
Păi, din păcate, situația existentă nu este bună. Pe partea de intern sunt foarte puține rezervări, lumea preferă mare, munte dar, de cele mai multe ori, face rezervările direct la hotel pentru că, probabil, doresc mai multe detalii direct de la sursă iar, pe extern, din ce în ce mai greu. Noi am avut deja un prim grup care a plecat, s-a și întors zilele trecute, dar e din ce în ce mai dificil cu biletele de avion, cu faptul că se pot modifica condițiile de intrare și ieșire din diferite țări ceea ce, practic, pe de o parte sperie clienții, pe de altă parte face puțin impredictibilă operațiunea. Iar cu turiștii străini care trebuiau să vină în România, pentru moment, totul este oprit. Erau niște grupe programate dar, datorită situației, s-au amânat probabil pentru la anul. Vedem ce se mai întâmplă. Dar cred că anul acesta nu vor fi prea multe grupe de străini în România.
În privința turismului intern, posibila nedeschidere a restaurantelor cred că este un impediment serios în posibilitatea de a avea grupuri mai mari de turiști și, pe de altă parte, pare o măsură greu de înțeles, pentru că a mânca în diverse locuri și în diverse medii și mai puțin controlate decât într-un restaurant, unde s-au luat niște măsuri de protecție speciale, pare un lucru care nu va rezolva problema pandemiei, dar în mod cert va duce la agravarea situației economice a multor operatori din turism.
Nu sunt specialist să evaluez, hai să spunem, cât de mult ar afecta acest lucru situația pandemiei. Dar pot să spun că neavând restaurante, multe hoteluri sunt încă parțial deschise deci, noi, din acest punct de vedere nu prea avem ce vinde, pentru că un hotel care nu are restaurant, dacă vrei să mergi într-o stațiune, sau dacă vrei să mergi în vacanță, pune multe probleme. Ăsta e unul din motivele pentru care turiștii sunt, oarecum, nu neapărat speriați, mai mult dezorientați pentru că nu știu ce să facă, nu știu la ce să se aștepte. Deci, din acest punct de vedere evident întregul business este afectat.
La fel putem vorbi, dacă vreți, și de partea de Business Travel. Sunt firme care ar dori să facă rezervări, să facă deplasări, pentru că le-o cere business-ul. Dar, pe de o parte, multe țări sunt închise, pe de altă parte, alte țări cer carantină, în momentul intrării în țara respectivă.
Mai făceam și evenimente. Evenimentele, practic, în momentul ăsta sunt terminate, sunt închise. Nu putem să organizăm evenimente decât cu cinci-șase persoane ceea ce este evident imposibil. Și numai pe terase. Or, pe terasă, nu mai este business, nu mai poți să faci o prezentare, nu mai poți să faci, eu știu, o întâlnire de afaceri. Deci, din acest punct de vedere, suntem, evident, din nou, foarte mult afectați. Faptul că nu sunt restaurantele deschise, repet, ne implică oarecum, pentru că nici hotelurile nu pot la regimul normal, cel așteptat de către client.
Ca un simplu consumator de turism, la prima vedere, închiderea restaurantelor m-ar face să nu îmi pun în planul de vacanță decât deplasări foarte scurte, două trei zile având în vedere incertitudinea unui sejur mai lung.
Exact. Asta e una dintre problemele mari. Și, din acest punct de vedere, spuneam, noi nu mai avem ce vinde. Nu mai avem obiectul muncii. Ne străduim, tot încercăm, avem persoane care vin, ne cer sfatul, întotdeauna le dăm ceea ce este în acel moment. Îi sfătuim. Nu pot spune că am rămas fără clienți. Nu pot spune că nu vindem. Dar, comparativ cu ce era înainte, este o diferență foarte, foarte mare.
Și, repet, părerea clienților este… ei nici nu știu ce au de făcut… nu știu ce să facă, nu știu ce să aleagă. Sunt total dezorientați. Asta și pentru faptul că n-au de unde ști ce se va întâmpla, peste o săptămână, peste cinci zile, peste zece zile. Avem rezervări de persoane de anul trecut, că trebuie să meargă în Bulgaria la sfârșitul lunii, sau în august, or bulgarii au, de asemenea, probleme, au o stare de urgență care se tot prelungește. Deci, din păcate, trăim într-o incertitudine totală.
În privința turismului extern, care este posibilitatea de ajutor a turoperatorilor români pentru turiștii care pleacă, evident, printr-o agenție ca a dvs., în diverse țări, în privința unor întâmplări nedorite, de exemplu imposibilitatea de a tranzita o frontieră, sau o eventuală carantină pe teritoriul statului unde s-au deplasat?
Aici noi avem să spunem, un avantaj. Fiind un TMC, Travel Management Company, noi avem, practic, reprezentanți în 80-90 de țări, ceva de genul acesta. Deci, practic, orice client al nostru este și clientul întregii rețele. Dacă se întâmplă ceva, și dacă apar asemenea cazuri, putem ușor aborda partenerii noștri din țara respectivă, astfel încât să poată acorda asistență la fața locului, imediat. În mod evident, din acest punct de vedere. Din alt punct de vedere, noi lucrăm, de asemenea, și cu niște sisteme. Sisteme de rezervări hoteliere. Acele sisteme ne asigură și ele, la rândul lor, asistență locală. Dacă, de exemplu, vrea cineva în Italia, o rezervare. Dacă se întâmplă ceva în Italia, reprezentanții sistemelor respective de acolo, ne pot acorda asistență.
Ăsta este, poate, unul din motivele pentru care turiștii ar trebui să lucreze prin agenții pentru că, pe de o parte, dacă îți faci singur rezervare în Italia, la un hotel, și se întâmplă ceva și, între timp, nu mai poți să ajungi acolo, efectiv banii sunt pierduți. În timp ce dacă o faci printr-un sistem de genul ăsta, dacă ai un motiv anume, gen pandemie, gen forță majoră, să zicem, noi practic recuperăm banii clienților. E o garanție că ai pe cineva care te poate proteja, pe cineva ca să-ți răspundă la un telefon, la orice oră, și ai pe cineva care chiar să-ți dea o mână de ajutor.
Deci, în plus față de protecția consulară care funcționează sau nu funcționează, turismul prin agenții în acest moment asigură turiștilor o protecție suplimentară. Ceea ce înseamnă că acest gen de excursii este preferabil excursiilor individuale, pe care mulți români le făceau în situații normale.
S-a înțeles chestia asta, dar sunt și foarte mulți care doar când au o problemă realizează diferențele.
Înțeleg că nu sunteți nici foarte optimist, dar nici foarte pesimist în ceea ce privește turismul în perioada următoare.
Optimist mi-e greu să fiu, neavând prea multe detalii. Acuma, pesimist, în general… suntem o firmă de 30 de ani, existăm pe piață. Sunt convins că vom face față și acestei probleme, am mai făcut față unor situații tot la fel, limită, și, slavă Domnului, a funcționat. În final sunt convins că vom găsi soluții. Dar, repet, este o situație bineînțeles neașteptată, bineînțeles cu un grad mare de necunoaștere, tocmai de asta, trebuie să ne adaptăm.
Așteptăm cu interes să vedem ce măsuri va lua Guvernul României în perioada următoare, și am dori să vă contactăm, din nou, pentru un punct de vedere legat de aceste măsuri.
Abia aștept, să știți. La revedere și numai de bine.
Interviu realizat de Cezar Corâci