Interferențe balcanice

 

Dragi cititori ai ziarului „Vocea românului”, oameni buni, marți 16 iulie a.c., am participat la un eveniment rar (prin calitate, dimensiune și rafinament), in lumea sorturileartistică a capitalei.

La Galeriile Academiei Române a avut loc vernisajul Expoziției „Interferențe balcanice”, proiect de suflet al doamnei Adina Moldova Țitrea, artist, curator și prieten al pictorilor, pe care o cunoașteți deja ca inițiator al conceptului „arta călătoare”.

În puținul timp pe care îl are la dispoziție am rugat-o să ne ofere câteva date cu caracter general privind cea de a 115-a expoziție pe care a organizat-o.

Am aflat pentru dumneavoastră că este a patra ediție a „interferențelor” și că ideea aducerii laolaltă a unor artiști din spațiul balcanic a apărut și s-a concretizat în urma unor deplasări în Bulgaria și Grecia.

În opinia sa, „identitar și spiritual, suntem o familie”. De aici pornind, a exploatat doar partea care ne-ar putea uni: arta și prietenia. Artă și comunicare. Comunicare și valoare.

Expoziția despre care vorbim va fi deschisă publicului până la sfârșitul acestei luni. Ea reunește 53 de artiști,  din Grecia, Bulgaria și România, care expun 96 de lucrări.

Este un efort notabil să creezi un spațiu de expresie unitar din elemente disparate. Tehnici diverse, materiale diferite. Câte lucrări, atâtea stiluri. Pictură, sculptură, acuarelă, tapiserie. Modul în care au fost organizate presupune, dincolo de efort fizic și emoțional, cunoaștere. Profesionalism. Când treci prin dreptul celor 96 de lucrări, ai impresia că alăturarea lor nu e forțată, că se completează și se pun în valoare unele pe altele. O astfel de realizare presupune implicare, seriozitate și respect față de artiști.

Am trecut de mai multe ori prin fața lucrărilor și vă pot spune că, la un moment dat, autorul rămânea în plan secund. O lucrare te trimitea, vizual și emoțional, la cea de alături. Astfel, „furat de peisaj”, percepeai întregul, nu segmentul.  Dacă te-ar fi întrebat cineva „ce ai văzut?” ai fi raspuns: „o expoziție!”. Aici este meritul celui care a stabilit „arhitectura vizuală”.

Este, dacă vreți, parte din creație. Artă. Doamna Adina Moldova Țitrea a construit o expoziție stabilă. Cu spații, lumini, alternanțe. Astfel, nu ți se pare atipic să vezi un tablou cu interior tradițional (masă, ștergare, instrument muzical arhaic), urmat de altul reprezentând o biserică, apoi un portret (cu elemente specifice) și copaci învechiți de vreme. Nu există elemente de distorsiune în acest spațiu, care „aduce” a expoziție permanentă. Cu oameni, case, curți, câmpuri, biserici și sfinți.

Promovarea noului prezintă întotdeauna riscuri. Curajul de a aduce în fața publicului pictori aflați la început de drum este de apreciat.

În final, ca spectator al acestei radiografii sociale, cu accente de spiritualitate, nu știi ce tablou să alegi: icoanele, sculpturile, acuarelele suave, fluide, senine, pictura în pensulă sau un cuțit, portretele în diverse ipostaze (cu elemente de port autentic definitoriu pentru zonă), clădiri, biserici grădini, poduri. Nu alegi. Te simți acasă. Recunoști elementele identitare care traversează spațiul. Rămâi cu o stare de bine. Pleci din aceasta expoziție ca de la un concert. Zâmbind. Și, normal, aștepți următoarea expoziție, alta provocare, cu atât mai mult cu cât are ca punct de plecare o reușită.

 

Va invitam să vedeți „Interferențe balcanice”. Va urma, la sfârșitul lunii august a.c., expoziția de la Balcic – Bulgaria.

Mulțumim organizatoarei și succes tuturor!

 

 

 

 

 

Mariana David