Stiti ce legatura este intre acesti mari compozitori si interpreti de muzica clasica ? Toti aveau un prieten comun…toti sunt contemporani  cu perioada de maxima inflorire a culturii ruse : muzica, literatura, arte plastice…

 

Acestia sunt : Anton Rubenstein , Modest Moussorgsky , Alexander Glazunov , Mihail Glinka  ,  Alexander Borodin

 

Toate aceste portrete se gasesc intr-un sigur muzeu… Galeria de Stat Tretiakov

Va reamintiti ca am spus atunci ca lucrari ale marilor artisti plastici rusi se gasesc la Galeria de Stat Tretiakov care este un muzeu în Moscova fondat în 1856 de colecționarul de artă Pavel Tretiakov, care a cumpărat opere ale artiștilor ruși contemporani cu scopul de a crea o colecție care a crescut până la dimensiunile unui muzeu.În 1892 Tretiakov a prezentat națiunii ruse colecția sa, deja faimoasă, compusă din aproximativ 2.000 opere de artă (1.362 picturi, 526 schițe și 9 sculpturi).

Iata un alt portret minunat al fondatorului galeriei Pavel Tretiakov al aceluiasi pictor

Va reamintiti deasemenea ca vorbind despre pictura rusa am citat un sondaj din iulie 2017 realizat de VTSIOM,in care Aivazovsky s-a clasat pe primul loc ca cel mai apreciat artist, 27% dintre respondenți l-au numit favorit, înaintea lui Ivan Shishkin (26%) și Ilya Repin (16%)

Am spus atunci ca vom vorbi despre toti cei 3 mari artisti amintiti mai sus…Azi…Ilya Repin. De la sentimentul naturii lui Siskin si Aivazovsky la realism…

 

Ilya Repin

Ilia Yefimovich Repin (1844-1930) a fost un pictor realist rus . A fost unul dintre cei mai renumiți artiști ruși ai secolului al XIX-lea; poziția sa în lumea artei era comparabilă cu cea a lui Lev Tolstoi în literatură. Lucrările sale majore includ Barge Haulers on the Volga (1873),Procesiune religioasă în provincia Kursk (1880-1883), Ivan cel Groaznic și fiul său Ivan (1885); și Replica cazacilor din Zaporozhi (1880–1891). De asemenea, este cunoscut pentru portretele revelatoare pe care le-a făcut cu principalele personalități literare și artistice ruse ale vremii sale, printre care Mihail Glinka , Modest Mussorgski și mai ales Lev Tolstoi , cu care a avut o lungă prietenie.

Viata si opera.

Educatia. Repin s-a născut la 24 iulie 1844 în orașul Chuguyev , în guvernoratul Harkov a Imperiului Rus , în inima regiunii istorice Sloboda Ucraina . Tatăl său, Yefim Vasilyevich Repin (1804—1894) a servit în Regimentul Uhlan al Armatei Imperiale Ruse . A luptat în războiul ruso-persan (1826–1828) , în războiul ruso-turc (1828–29) și în campania maghiară (1849) . Când tatăl său s-a retras din armată, după douăzeci și șapte de ani de serviciu, a devenit un negustor itinerant care vinde cai. Tatăl său era cazac de origine, În creatia sa ulterioară, Repin s-a bazat pe originile sale pentru subiect în lucrări precum Cazacii din Zaporojhe scriind o replică sultanului turc .

Răspunsul cazacilor din Zaporozhi către sultanul Mehmed al IV-lea – Muzeul de Stat al Rusiei din Sankt Petersburg

Mama lui Repin, Tatiana Stepanovna Repina (n. Bocharova) (1811—1880), a fost fiica unui soldat dintr-un regiment de cazaci local . Avea legături de familie cu nobili și ofițeri; soții Repin aveau șase copii și erau moderat înstăriți.  În copilărie, Repin a fost educat la școala locală unde preda mama sa.  Mama lui l-a introdus în literatura rusă prin lecturi ale lui Pușkin și Lermontov .

În 1855, la vârsta de unsprezece ani, a fost înscris la o școală militară locală pentru a studia topografia și topografia militară.  A preferat arta topografiei, iar când avea treisprezece ani, tatăl său l-a înscris în atelierul lui Ivan Bunakov, pictor de icoane . A restaurat icoane vechi și a pictat portrete ale unor notabili locali. La vârsta de șaisprezece ani, pe măsură ce talentul său a devenit evident, a devenit membru al unei cooperative de artiști, Societatea pentru Încurajarea Artiștilor, cu care a călătorit prin provincia Voronezh pentru a picta icoane și picturi murale.

Repin avea ambiții mult mai mari. În octombrie 1863 a concurat pentru admiterea la Academia Imperială de Arte din capitala, Sankt Petersburg . A eșuat la prima încercare, dar a perseverat, a închiriat o cameră mică în oraș și a urmat cursuri de desen academic. În ianuarie 1864 a reușit și i s-a permis, fără taxă, să participe la cursuri.

Studenți care studiază pentru un examen la Academia de Arte -Muzeul de Stat al Rusiei

La academie l-a cunoscut pe pictorul Ivan Kramskoi , care i-a devenit profesor și mentor.  Când Kramskoi a fondat prima uniune independentă a artiștilor ruși, Repin a devenit membru. În 1869, a primit o medalie de aur de clasa a doua pentru pictura sa Iov și frații săi .  L-a cunoscut pe influentul critic Vladimir Stasov și a pictat un portret al Verei Shevtsova, viitoarea sa soție.

 

În 1870, împreună cu alți doi artiști, Repin a călătorit pe râul Volga pentru a schița peisaje și studii ale transportatorilor de barjeCasa Repin din Toliatti și Muzeul Repin de pe Volga comemorează această vizită). Când s-a întors la Sankt Petersburg, calitatea desenelor sale de barcagii din Volga i-a adus un contract de la Marele Duce Vladimir Alexandrovici pentru o pictură la scară largă pe acest subiect.

Pictura, Barge Haulers on the Volga a fost finalizată în 1873. În anul următor, el a primit o medalie de aur de primă clasă pentru pictura sa Învierea fiicei lui Iair 

„Furtuna pe Volga” – Muzeul de Stat al Rusiei

Învierea fiicei lui Iair 

În mai 1872 s-a căsătorit cu Vera Alexeievna Shevtsova. (1855-1917). Ea i s-a alăturat în călătoriile sale, inclusiv în călătoria Samara , unde s-a născut primul lor copil, Vera. Au mai avut trei copii; Nadia, Yuri și Tatyana. Căsătoria a fost dificilă, deoarece Repin a avut numeroase aventuri, în timp ce Vera avea grijă de copii. Au fost căsătoriți timp de cincisprezece ani.

Într-o scrisoare din 1872 către Stașov, Repin scria: „Acum țăranul este judecătorul și deci este necesar să-i reprezint interesele. Acesta este exact lucrul pentru mine, din moment ce eu sunt, după cum știți, țăran, fiul unui soldat pensionar care a servit douăzeci și șapte de ani grei în armata lui Nicolae I.”  În 1873, Repin a călătorit împreună cu familia în Italia și Franța. A doua sa fiică, Nadezhda, s-a născut în 1874.

Tabloul „Transportatorii de șlepuri din Volga”, prezentat la Expoziția Internațională de la Viena, i-a adus prima sa recunoastere internațională. 

Transportatori de șlepuri pe Volga – Muzeul Rusiei , Sankt Petersburg

 

De asemenea, a câștigat o bursă de la Academia de Arte Frumoase care i-a permis să facă un turneu prelungit de câteva luni în Austria, apoi Italia și, în final, în 1873, la Paris. A închiriat un apartament în Montmartre la 13 rue Veron și o mică garsonieră la mansardă ,la numărul 31 de pe aceeași stradă.

 

A petrecut doi ani la Paris și Normandia, văzând primele expoziții impresioniste și învățând tehnicile picturii în aer liber. 

In cei doi ani la Paris. și-a descris subiecții ca fiind „principalele tipuri de parizieni, în cele mai tipice cadre”. El a pictat piețele stradale și bulevardele din Paris, și mai ales fețele și costumele variate ale parizienilor de fiecare clasă. Principala sa lucrare rusă creată la Paris a fost „Sadko” (1876), o alegorie mistică a unui regat submarin, care includea elemente de Art Nouveau . I-a dat tinerei eroine un chip rusesc, înconjurat de un decor ciudat și exotic. El i-a scris prietenului său Stasov: „Această idee descrie situația mea actuală și, poate, situația întregii arte noastre rusești”.  În 1876, pictura lui Sadko i-a câștigat un loc la Academia Rusă de Arte Frumoase.

„Sadko în Regatul submarin”-Muzeul Rus, Sankt Petersburg

A fost la Paris în aprilie 1874, când a avut loc prima expoziție impresionistă . În 1875, i-a scris lui Stasov despre „Libertatea „impresionaliștilor”, Manet, Monet și ceilalți și veridicitatea lor infantilă”.  În 1876 a pictat un portret al soției sale Vera în stilul exact al portretului lui Berthe Morisot de Édouard Manet . ca un omagiu adus lui Manet si Morisot .  Deși admira unele tehnici impresioniste, în special reprezentările lor de lumină și culoare, el a simțit că lucrările lor nu aveau scop moral sau social, factori cheie în propria sa artă. 

Urmând ideile impresioniștilor, a petrecut două luni la Veules-les-Roses, în Normandia , pictând peisaje în aer liber. În 1874–1876 a contribuit la Salonul de la Paris.

Un vânzător de noutăți la Paris – Galeria Tretiakov

Zidul Cimitirului Pere Lachaise care comemorează Comuna din Paris – Galeria Tretiakov

O cafenea din Paris – Muzeul de artă avangardă, Moscova

În 1876 i-a scris secretarului academiei de arte din Rusia: „Mi-ai spus să nu devin „francificat”. Ce spui? Visez doar să mă întorc în Rusia și să lucrez serios. Dar Parisul a fost de mare utilitate. pentru mine, nu se poate nega”. 

Ivan Shishkin

Repin sa întors în Rusia în 1876. Fiul său, Iuri, sa născut în anul următor. S-a mutat la Moscova în acel an și a produs o mare varietate de lucrări, inclusiv portrete ale pictorilor Arkhip Kuindzhi și Ivan Shishkin .

S-a implicat în „Wanderers” , o mișcare artistică fondată la Sankt Petersburg în 1863. Stilul Wanderers a fost hotărât realist, patriotic și angajat politic, hotărât să rupă de modelele clasice și să creeze o artă specific rusă.  A implicat nu numai pictori, ci sculptori, scriitori și compozitori.

 

Repin a creat o serie de lucrări istorice majore, inclusiv Procesiunea religioasă din guvernoratul Kursk (1883), care a fost prezentată la cea de-a 12-a expoziție anuală a Rătăcitorilor. Era remarcabil atât pentru mulțimea extraordinară de figuri realiste, inclusiv polițiști obștești, călugări obosiți, copii și cerșetori, fiecare exprimând o personalitate vie. De asemenea, a experimentat efectele luminii solare în aer liber, aparent influențate de impresioniști și de studiile sale în aer liber din Franța.

Procesiune religioasă în provincia Kursk – Galeria Tretiakov , Moscova

 

Următoarea sa lucrare majoră din această perioadă a fost Ivan cel Groaznic și fiul său Ivan .

 Ivan cel Groaznic și fiul său – Galeria Tretiakov

Acest tablou, înfățișând țarul, cu fața plină de groază, imediat după ce și-a ucis fiul cu sceptrul său într-o furie dementă a provocat scandal. Unii critici au văzut-o ca pe o critică voalată a țaruluiAlexandru al III-lea , care a suprimat cu brutalitate opoziția după o tentativă de asasinat eșuată. A fost atacată și de facțiunea mai estetică a Wanderers, care o considera exagerat de senzaționalistă. A fost vandalizata de două ori și, în cele din urmă, la cererea țarului, a fost scos din expozitie. Țarul și-a reconsiderat ulterior decizia, iar tabloul a fost în sfârșit repus la vedere.

Sursa biografiei : Wikipedia

Repin și Tolstoi. În 1880, Lev Tolstoi a venit la micul studio al lui Repin de pe strada Bolșoi Trubny din Moscova pentru a se prezenta. Aceasta s-a dezvoltat într-o prietenie între pictorul în vârstă de 36 de ani și scriitorul în vârstă de 52 de ani, care a durat treizeci de ani până la moartea lui Tolstoi în 1910. Repin l-a vizitat în mod regulat pe Tolstoi la reședința sa din Moscova și moșia sa de la Yasnaya Polyana.

Portretul lui Tolstoi

Stanga: Tolstoi citind sub un copac în pădure – Galeria Tretiakov Moscova ; Dreapta :Tolstoi scriind la Yasnaya Polyana, Casa Pușkin 

A pictat o serie de portrete ale lui Tolstoi în haine țărănești, lucrând și citind sub un copac la Yasnaya Polyana Tolstoi a scris despre o vizită a lui Repin din 1887: „Repin a venit să mă vadă și a pictat un portret frumos. Îl apreciez din ce în ce mai mult; el este o persoană plină de viață, care se apropie de lumina la care aspirăm toți, inclusiv noi, bieții păcătoși.”

Portretul lui Tolstoi cu puțin timp înainte de moartea sa

Ultima sa călătorie pentru a-l vedea pe Tolstoi la Yasnaya Polyana a fost în 1907, când Tolstoi avea 79 de ani. În ciuda vârstei sale, Tolstoi a mers călare cu Repin, a arat câmpuri, a curățat cărările de tufiș, a făcut drumeții prin mediul rural timp de nouă ore în timp ce discuta despre filozofie și morală. Portretele lui Repin ale lui Tolstoi în haine de țară au fost expuse pe scară largă și au contribuit la construirea imaginii legendare a lui Tolstoi.

Repin și compozitori ruși . Repin a fost un mare portretist. Pe lângă portretele lui Tolstoi și ale scriitorilor ruși, Repin a pictat portrete ale marilor compozitori ruși ai timpului său, imaginile sale, precum picturile sale cu Tolstoi și alți scriitori, au devenit parte integrantă a imaginii acestor compozitori. Ati vazut deja aceste portrete. Portretul lui Modest Moussorgsky a fost deosebit de faimos. Compozitorul suferea de alcoolism și depresie. Repin l-a pictat în patru ședințe, începând cu patru zile înainte de moartea sa. Când Moussorgsky a murit, Repin a folosit veniturile din vânzarea picturii pentru a ridica un monument compozitorului. 

Portretul lui Mihail Glinka , compozitorul operei „ Ruslan și Ludmilla ” (1887) a fost o lucrare neobișnuită pentru Repin. a fost pictat după moartea lui Glinka; Repin nu l-a întâlnit niciodată și pe baza desenelor și a amintirilor altora. Alți compozitori pictați de Repin au inclus Alexander Glazunovl, care tocmai finalizase opera lui Borodin „Prințul Igor”, și Anton Rubenstein , fondatorul Conservatorului de Muzică din Sankt Petersburg.

 

 

Stimați cititori,

Am plăcerea să Vă invit la lansarea cărții mele “Convorbiri despre Artă cu Cezar Corâci, vol.2”

 

 

 

 

Rubrică realizată de Cezar Corâci