Am mai vorbit despre « copiile » lui Vincent van Gogh executate de acesta în perioada 1887-1890 , picturi realizate în timp ce se afla la azilul Saint-Paul din Saint-Rémy-de-Provence ,

Acesta s-a străduit să găsească subiecte noi căutând în acelasi timp să își diversifice stilul și tehnica artistică. Din cele peste 30 de copii ale lucrărilor unor artiști preferați cele mai multe și anume douăzeci și una fiind replici ale unor lucrări ale lui  Jean-François Millet . Van Gogh a avut o relație artistică specială cu Millet .

În loc să copieze, Van Gogh a căutat să traducă subiectele și compoziția prin perspectiva, culoarea și tehnica sa. Sensul spiritual și confortul emoțional au fost exprimate prin simbolism și culoare. Fratele său Theo van Gogh a considerat aceste lucrări printre cele mai bune .

 

Câteva cuvinte despre Jean-Francois Millet

Jean-Francois Millet (1814 –1875) este un pictor realist francez, fondatorul Școlii Barbizon. Este cunoscut pentru tablourile sale reprezentând țărani și scene din viața rurală, Millet a fost probabil cel mai important reprezentant al Școlii Barbizon, fiind preocupat mai ales de portrete, în defavoarea peisajului, la care revine în ultimii ani ai vieții. Compozițiile sale sunt marcate de o nostalgie pentru o vârstă de aur pierdută, clasice din punct de vedere al compoziției, dar saturate de detaliile realiste.

Arta lui Millet, se afirmă sub semnul Școlii Barbizon, a Bibliei și a creației vechilor maeștri. Împreună cu Jean-Baptiste Camille Corot, Théodore Rousseau, Charles-François Daubigny formează grupul Școlii din Barbizon.
Theodore Rousseau, unul din pictorii care au adus faima micii localități, spunea: „Adevăratul program este sentimentul personal, cu alte cuvinte libertatea exprimării sentimentelor”.

La început, deși îl avea ca model pe Poussin nu a avut succès, a fost respins, „alungat” din Salon, nereușind să-și vândă pânzele. În perioada sumbră de repudiere, Millet a creat cele mai valoroase picturi ale sale: „Secerătorii”, „Țăran altoind un copac”, „Îngerul” și altele.

 

Barbizonul a avut o influență remarcabilă în formarea artistică a pictorilor noștri, Grigorescu și Andreescu,

 

Muncitori forestieri/Lecția de broderie

Îngerul/Femeie cu grebla

 

Van Gogh și Millet

 Opera lui Millet, l-a influențat foarte mult pe Van Gogh. El i-a scris lui Theo despre aceste tablouri: „Am început să le fac din neatenție și acum constat că pot învăța de la ele și că îmi oferă un fel de confort. Pensula mea se mișcă apoi printre degete ca un arc peste corzile unei vioare – complet pentru plăcerea mea „.

„ Genul țărănesc ” care l-a influențat foarte mult pe Van Gogh a început în anii 1840 cu lucrările lui Jean-François Millet , Jules Breton și alții. În 1885 Van Gogh a descris pictura țăranilor drept cea mai esențială contribuție la arta modernă . El a descris lucrările lui Millet și Breton cu semnificație religioasă, „ceva de sus”. Referindu-se la pictura țăranilor, Van Gogh i-a scris fratelui său Theo :” Cum voi reuși vreodată să pictez ceea ce iubesc atât de mult? ” 

Muzeul Van Gogh spune despre influența lui Millet asupra lui Van Gogh: „Picturile lui Millet, cu reprezentările lor fără precedent ale țăranilor și muncile lor, marchează un punct de cotitură în arta secolului al XIX-lea. Înainte de Millet, figurile țărănești erau doar unul dintre multele elemente în pitoresc sau nostalgic. scene. În opera lui Millet, bărbații și femeile individuale au devenit eroici și reali.

 

Odihna de dupa-masa  (după Millet)Musée d’Orsay , Paris , Franța

Vorbind în mod specific despre lucrările de după Millet, Van Gogh a explicat că el, „nu se copiază pur și simplu …. Este mai degrabă traducerea într-o altă limbă, cea a culorilor, impresiile clarobscurului și a albului și negrului …

 

Stânga : Van Gogh Semănătorul,  Dreapta : Millet –Semanatorul

Tema l-a obsedat pe Van Gogh; desene, alte replici…din ce în ce mai Van Gogh…

După ce a făcut peste 30 de lucrări ale semănătorului, Van Gogh a explorat simbolismul semănatului: „Nu se așteaptă să obținem din viață ceea ce am învățat deja că nu poate da; mai degrabă, începem să vedem mai clar că viața este un fel de semănat. timp, iar recolta nu este încă aici. „

 

Stanga : Dimineața: Merg la serviciu Muzeul Van Gogh , Amsterdam, Olanda

Dreapta : Dimineața – Cuplu de țărani care merge la muncă Muzeul Ermitaj , Sankt Petersburg , Rusia

Compoziția simplă descrie asprimea vieții lor. Van Gogh a spus despre opera lui Millet, „se pare că au fost pictate cu chiar pământul pe care aveau să-l cultive”.

 

Sfârșitul zilei În această lucrare, fermierul își încheie ziua pe fundalul unui cer de seară. Van Gogh a pictat culori vii de galben și violet în stilul său  unic . În timp ce marchează lucrarea cu propriul stil, el rămâne insa fidel compoziției lui Millet.

 

Secerătorul : Van Gogh a vorbit despre semnificația simbolică a secerătorului: „Căci văd în acest secerător – o figură vagă care luptă ca un diavol în mijlocul căldurii pentru a ajunge la sfârșitul sarcinii sale – văd în el imaginea morții, în sensul că omenirea ar putea fi grâul pe care îl culege. Așa că este – dacă îți place – opusul semănătorului pe care am încercat să-l fac înainte. inundând totul cu o lumină de aur curat „.

 

Noaptea : Lucrarea descrie viața fericită a unei familii rurale: tată, mamă și copil. Aici imaginea pare scăldată în lumină galbenă ca cea a Sfintei Familii . O lampă aruncă umbre lungi de multe culori pe podeaua umilei cabane. Pictura include nuanțe moi de verde și violet. Lucrarea a fost bazată pe o imprimare a lui Millet din seria sa, de patru ori din zi.

Primii pasi : Van Gogh a folosit o fotografie a picturii originale pentru această lucrare. Mai degrabă decât culori vibrante, aici a folosit nuanțe mai fine de galben, verde și albastru. Imaginea îl înfățișează pe tată, care și-a dat jos uneltele, ținându-și brațele întinse pentru primii pași ai copilului său. Mama îndrumă în mod protejat mișcarea copilului.

 

Femeie torcând – Muzeul de Artă din Tel Aviv, Israel …si tot Millet…sau scoala olandeza din care Van Gogh provine…

 

 

 

 

 

 

 

 

Și tablourile lui Van Gogh au avut o viață aventuroasă….

Expertii Muzeului „Van Gogh“ au identificat, după mai bine de 100 de ani, un tablou ce aparţine lui Vincent Van Gogh. Lucrarea, a stat vreme de mai mulţi ani într-un pod norvegian, a fost atribuită în tot acest timp unui alt artist.

Tabloul este intitulat „Apus de soare la Montmajour“ .Copacii, arbuşti şi cerul, sunt conturati cu tuşa groasă, inconfundabilă a lui Van Gogh. De altfel, data la care a fost realizată pictura poate fi certificata cu uşurinţă, deoarece Vincent a descris-o într-o scrisoare adresată fratelui său, Theo, în care preciza că a pictat-o în ziua precedentă – 4 iulie 1888. Demn de retinut ca este prima pânză pictată în întregime a lui Van Gogh descoperită din 1928 până în prezent. 

Axel Rueger, directorul muzeului Van Gogh din Amsterdam a descris descoperirea ca „o experienţă unică în viaţă“ . Rueger a mai spus că muzeul a respins autenticitatea picturii în anii 1990, în parte pentru că nu avea semnătura autorului, dar tehnicile de cercetare noi şi o investigaţie de doi ani i-au convins că autorul este într-adevăr celebrul artist olandez. Experţii muzeului au declarat că pictura a fost autentificată de scrisori, stil şi de materialele folosite, astfel au reuşit să-i traseze istoria.

Pictura a fost inclusă în colecţia „Theo van Gogh“ cu numărul 180, iar acest număr poate fi văzut pe partea din spate a pânzei. Lucrarea a fost vândută în anul 1901.

 

În loc de Epilog…

Vincent Van Gogh a vândut un singur tablou in timp ce era în viaţă. Acum lucrările sale sunt printre cele mai importante creații din istoria picturii, iar în prezent Muzeul „Van Gogh“ din Amsterdam adăposteşte 140 de lucrări ale maestrului olandez, primind anual peste un milion de vizitatori.  

 

Rubrică realizată de Cezar Corâci