Copiile lui Vincent van Gogh formează un grup important de picturi executate de Vincent van Gogh între 1887 și începutul anului 1890. În timp ce se afla la azilul Saint-Paul din Saint-Rémy-de-Provence , Franța, unde Van Gogh s-a retras. Acesta s-a străduit să gaseasca subiecte în lunile reci de iarnă.

Căutând să isi diversifice stilul si tehnica artistica, Van Gogh a realizat mai mult de 30 de copii ale lucrărilor unor artiști preferați. Cele mai multe si anume douăzeci și una dintre lucrări au fost copii după sau inspirate de Jean-François Millet , dar despre relatia speciala a lui Van Gogh cu Millet vom mai vorbi…

În loc să replice, Van Gogh a căutat să traducă subiectele și compoziția prin perspectiva, culoarea și tehnica sa. Sensul spiritual și confortul emoțional au fost exprimate prin simbolism și culoare. Fratele său Theo van Gogh a numit piesele din serie unele dintre cele mai bune lucrări ale sale.

În lunile de iarnă la Saint-Remy, Van Gogh a resimtit o lipsă de subiecte pentru munca sa. Locuind la azilul Saint-Paul, nu avea libertatea de care se bucura ca în trecut de natura ; vremea era prea rece pentru a lucra în aer liber și nu avea acces la modele pentru picturi. Van Gogh a început să copieze unele dintre lucrările sale preferate , care au devenit sursa principală de inspiratie a lucrării sale în lunile de iarnă.

 Pietà (după Delacroix ) marchează începutul unei serii de tablouri realizate de Van Gogh după artiști precum Jean-François Millet , Honoré Daumier și Rembrandt

 Opera lui Millet, l-a influențat foarte mult pe Van Gogh. El i-a scris lui Theo despre aceste tablouri: „Am început să le fac din neatenție și acum constat că pot învăța de la ele și că îmi oferă un fel de confort. Pensula mea se mișcă apoi printre degete ca un arc peste corzile unei vioari – complet pentru plăcerea mea „.

Mai multe lucrări religioase, precum Pietà, au fost incluse în serie, fiind excepții notabile în opera sa . Despre subiect el a scris: „Nu sunt indiferent și gândurile evlavioase mă consolează adesea în suferința mea”.

Muzeul Van Gogh (Amsterdam) afirmă că Van Gogh s-ar fi putut identifica cu Hristos „care a suferit și a fost înțeles greșit”. De asemenea, face referire  la  asemănarea dintre Van Gogh și Hristosul cu barbă roșie din Pietà și Lazăr în replicile după Rembrandt. Cu toate acestea, nu se știe dacă aceasta a fost sau nu intenția lui Van Gogh.

Câteva cuvinte despre Eugene Delacroix

In jurul lui Delacroix(1789-1863) si Ingres se concentrează întreaga mișcare artistica din secolul al XIX-lea. Acesta se inspira din acțiunile diverselor personaje istorice, acțiuni a căror faima a fost transmisa de legende, ori inventata de marii poeți ai veacului. In fond, trecând în revista operele lui Delacroix, constatam o alta forma de umanism, ale cărui limite înglobează nu numai umanismul Renașterii, ci îl completează cu experiențele timpurii modern.

Artistul îl admira pe Michelangelo, pe Caravaggio și pe cei din secolul al XVII-lea, cu exagerările lor naturaliste, cu arta lor bazata pe efecte de contraste.

La 18 ani se hotărăște sa devina pictor și intra în atelierul lui Guerin, care fusese elevul lui David. Guerin nu vrea sa facă din elevii săi niște imitatori și ii incurajează sa se dezvolte conform aptitudinilor fiecăruia. Delacroix poate sa viziteze astfel Luvrul și sa facă copii după toate tablourile care ii plăceau.

In 1822, la Salon, expune primul sau tablou mare, Dante și Virgiliu intrând în infern sau Barca lui Dante. Profesorii aproba tabloul, dar exista și critici acerbe. Tabloul este cumpărat de stat.

Dante si Virgilui în infern

Artistul este silit sa își câștige existenta de foarte tânăr. Subiectele religioase nu erau o precupare a lui Delacroix. Primește totusi câteva comenzi de tablouri religioase, care nu erau chiar pe placul sau. Cu toate acestea….priviti :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pieta nu este un tablou foarte cunoscut. Probabil si faptul ca pictura se gaseste in Nasjonalmuseet for Kunst,Oslo, arhitectură și design, The Fine Art Collections a contribuit la acest fapt. Pictura a fost realizata in anul 1850.

 

Van Gogh si Delacroix

Cum a intrat Van Gogh in posesia unei litorafii a picturii , dupa care s-a inspirit este un fapt mai putin cunoscut. Dar priviti….

 

Tema l-a obsedat pe Van Gogh…Exista si o a doua Pieta a lui VanGogh….

 

Putina lume stie despre prima versiune realizata in 1889 si despre locul in care aceasta se gaseste……Colectia Vaticanului de Artă Religioasă !

Van Gogh a realizat picturile Pietà dupa o litografie a picturii lui Delacroix. Subiectul și compoziția din original rămân, dar Van Gogh aduce propriul stil operei de artă. Despre Pietà, tabloul lui  Delacroix Van Gogh scrie : “ Cadavrul epuizat se află pe pământ, la intrarea într-o peșteră, mâinile ținute în fața lui pe partea stângă, iar femeia se află în spatele ei. Este seara după o furtună și acea siluetă abandonată în haine albastre – hainele libere sunt agitate de vânt – este conturată brusc împotriva unui cer în care plutesc nori violet cu margini aurii. Și ea își întinde brațele goale în fața ei într-un gest larg de disperare și se văd mâinile bune și solide ale unei femei care lucrează. Forma figurii cu hainele sale curgătoare este aproape la fel de largă pe cât de mare. Și fața bărbatului mort este în umbră – dar capul palid al femeii iese în evidență clar împotriva unui nor – un contrast care face ca aceste două capete să pară o floare nuanțată și o floare palidă, aranjate într-o astfel de mod de intensificare reciprocă a efectului. »  Câtă plasticitate și în descrierea în cuvinte !

Dar si mai putina lume stie de ce Van Gogh a realizat a doua pictură care se gaseste in Muzeul Van Gogh din Amsterdam in Olanda

Van Gogh insusi povesteste : „Litografia Delacroix La Pietà, precum și alte câteva, au căzut în uleiurile și vopselele mele și au fost deteriorate. Acest lucru m-a supărat teribil și acum sunt ocupat să o refac pictând-o, după cum veți vedea. „

Deși pătată, litografia a supraviețuit !

Van Gogh, motivat de cartea Imitația lui Hristos, care includea descrierea lui Hristos ca un slujitor suferind, a lucrat la replicile tablourilor Pieta și Bunului samaritean al lui Eugène Delacroix În loc să reprezinte „un Hristos triumfător în slavă”, el l-a descris pe Hristos în cea mai periculoasă și dureroasă perioadă a sa, răstignirea și moartea sa.

Influența lui Delacroix l-a ajutat pe Van Gogh să se dezvolte artistic și să dobândească cunoștințe despre teoria culorilor. Fratelui său Theo i-a scris: „Ceea ce admir atât de mult la Delacroix … este că ne face să simțim viața lucrurilor și expresia mișcării, că își domină absolut culorile”.

 

 Rubrică realizată de Cezar Corâci