Domnule președinte Hagiu unul dintre domeniile cele mai afectate în acest moment este cel al Transporturilor de mărfuri și de persoane deși, în mod paradoxal, ele sunt vitale inclusiv pentru ieșirea din această criză pe care o traversează omenirea. Ce ne puteți spune despre ceea ce se întâmplă, atât cu transportul de mărfuri din alte țări, mărfuri absolut necesare, cât și cu persoanele blocate, probabil inclusiv șoferii dvs. de pe transportul european, care au rămas în diverse țări europene?
Problemele trebuiesc segmentate pentru că dacă soluțiile, să spunem, cuprind absolut toate întreprinderile mici și mijlocii, adică 90% din transporturile rutiere de mărfuri și pasageri, la capitolul probleme discutăm segmentat. Și avem așa: La transportul internațional de pasageri, o scădere a fluxurilor de pasageri de peste 85% . Este direct afectat încă din urmă cu trei săptămâni, când au început anulările de rezervări , blocajele și toate celelalte aspecte ce țin de restricții, interdicții, izolare, carantină. În momentul de față avem câteva zeci de autocare rămase între liniile de frontieră, între Austria și Ungaria, între Ungaria și România, între Italia și Slovenia, între Slovenia și Ungaria. Pasagerii acestor autocare, șoferii acestor autocare, așteaptă de la noi soluții dar este aproape imposibil să le dăm alternative corecte în contextul în care, de la un minut la altul, situația în țările vecine se schimbă. Dacă discutăm despre transportul intern de pasageri, aici fluxurile au scăzut cu aproximativ 70%. Am solicitat oferirea de libertate firmelor de transport interjudețean, pentru ca ele să aleagă ce curse mai mențin sau nu, pentru această perioadă. La fel se întâmplă și la transportul județean, unde volumele nu au scăzut atât de drastic, sunt reduceri ale fluxurilor cam de 50%, estimate de noi din comunicarea cu operatorii de transport. La transportul de marfă au fost zile grele, sute de camioane care trebuiau aduse în România, mii de mesaje, telefoane între noi, Ministerul Transporturilor, unde s-a constituit o celulă de criză cu implicarea directă a ministrului, a Direcției de transporturi, a tuturor celorlalte autorități din subordine, o celulă de criză prin care să transmitem și să recepționăm informații în timp real, pe care să le dirijăm mai departe prin grupurile noastre de informare către transportatori. Legat de situațiile în frontieră: transportul de marfă trebuie să beneficieze la nivel european, printr-o decizie comună a tuturor țărilor UE, de coridoare libere, bine așezate pe harta Europei, astfel încât să acopere toată nevoia de mobilitate a mărfurilor, în special a celor care sunt de strictă necesitate. Ne referim la alimente, la produse medicale, la medicamente, tot ce ține, să spunem, de intervenția zilnică atât a instituțiilor, cât și de coșul zilnic al românilor. Despre aceste coridoare se va vorbi mâine, într-o intervenție comună la nivelul Comisiei Europene. Și sperăm că după ora 18 mâine seară, statele UE să înțeleagă că e important, mai ales pentru cei aflați la granița estică a Europei, să nu se întrerupă lanțurile de aprovizionare. Eu sper ca și transportul de pasageri să fie permis măcar pentru repatrierea românilor aflați în Europa. Avem șoferi detașați la firme din Europa care petrec de ceva zile bune în cabina camioanelor, sunt în staționare între frontiere sau prinși prin parcări, așa cum avem și transportatori români aflați în aceeași situație. De ei nu s-a mai ocupat nimeni și nu mă refer la autoritățile române cât la acelea din țările unde ei sunt cantonați, în ”autoizolare”, să spunem, în cabina vehicolului.
Am văzut că s-a emis un comunicat în care se recomandă tuturor românilor aflați în alte țări să se întoarcă în România. Cum să se întoarcă? Care sunt demersurile pe care le face MAE? Pentru că e o problemă la nivel de state…
Evident. Sunt disfuncționalități mari în ceea ce privește comunicarea. Îi spui românului să se repatrieze dar, în același timp el își cumpără bilete la trei companii aeriene, sau la tren, sau la autocar, dar nu poate beneficia de aceste mijloace de transport numai din cauza faptului că acum sunt listate și se pt face rezervări, iar peste o jumătate de oră sunt anulate cursele. Avem în transportul aerian o situație la fel de gravă ca și în transportul rutier internațional, transportul aerian românesc este la pământ, sunt companii aeriene care nu știm dacă mai supraviețuiesc o săptămână sau două. Dar și soluții. Am propus un set de măsuri în comun cu cei din transportul aerian, cu cei din HORECA, cu cei din industria de evenimente, care au fost transmise Guvernului și Ministerului Economiei, Ministerului Muncii. A fost transmis un set de măsuri care vizează pe de o parte plata urgentă a tuturor arieratelor, a tuturor sumelor datorate de stat către companiile mici și mijlocii din aceste sectoare de activitate, pe de altă parte sprijin în perioada de intrare în șomaj tehnic a angajaților. De ce e soluția șomajului tehnic cu sprijin din partea statului mai bună decât șomajul, e lesne de înțeles. În șomaj tehnic angajatul rămâne alături de firmă și poate fi ulterior din nou integrat în activitate, pe când dacă intră în șomaj, există riscul ca acel angajat să nu mai existe. Noi trebuie să menținem companiile la foc mic, pentru că după ce va trece această nebunie va fi nevoie de transporturi.
Vă mulțumim și vă rugăm să ne țineți la curent și în zilele următoare cu demersurile pe care le faceți în situația actuală.
N.R.
Ulterior discuției cu Augustin Hagiu, am primit la redacție solicitări de sprijin din partea șoferilor de camioane, angajați la firme românești și detașați în cadrul firmelor europene de transport, care au fost abandonați prin Europa.
Astfel, aceștia nu pot lua un mijloc de transport către România întrucât transportul de persoane este blocat la granițele Germaniei, Austriei și Ungariei.
Singura posibilitate ar fi pe cale aeriană, dar biletele au depășit deja 1000 de euro/persoană.
Citește comunicat MAE la https://vocearomanului.ro/comunicat-de-presa-privind-acordarea-de-asistenta-cetatenilor-romani-din-strainatate-in-context-covid-19/