Se spune despre Albert Marquet (1875 – 1947) ca a fost un pictor francez , asociat cu mișcarea fovistă . A fost unul dintre primii pictori Fovi și un prieten de-o viață al lui Henri Matisse . Marquet a pictat ulterior într-un stil mai naturalist, în primul rând peisaje, dar și mai multe portrete și, între 1910 și 1914, mai multe picturi de nud feminin.(Wikipedia)

Câteva date biografice

Marquet s-a născut în 1875 la Bordeaux . În 1890 s-a mutat la Paris pentru a participa la École des Arts Decoratifs , unde l-a cunoscut pe Henri Matisse . Au fost colegi de cameră și s-au influențat unul pe celălalt. Marquet a început studiile în 1892 la École des Beaux-Arts sub conducerea lui Gustave Moreau , un artist simbolist care a fost adeptul tradiției romantice a lui Eugène Delacroix .

În acești ani, Marquet a expus picturi la Salon des Indépendants . Deși nu a vândut multe tablouri, comunitatea artistică din Paris a devenit conștientă de valoarea operei sale.

Compozițiile sale timpurii au fost caracterizate printr-o abordare fovă clară și picturală , în care avea un control fin al desenului și era obsedat de lumină, nu numai intensificând cele mai puternice tonuri, ci și văzându-le pe cele mai slabe în termeni coloristici de exceptie.

Marquet și Matisse pictau deja împreună în culori pure, încă din 1898 în Arcueil și la Grădinile Luxemburg, în ceea ce urma să fie numit ulterior stilul Fov. Poate ca aceasta este singura caracteristica cu adevarat fova a picturilor lui Marquet.

 

În 1905 a expus la Salon d’Automne  unde picturile sale au fost puse laolaltă cu cele ale lui Henri Matisse , Maurice de Vlaminck , André Derain , Othon Friesz , Georges Rouault , Raoul Dufy , Henri Manguin , Georges Braque , Louis Valtat , Georges Dufrénoy și Jean Puy . 

the-port-of-marseliles-1904

the-port-of-saint-tropez-1905

village-cafe-1900

Consternați de colorarea intensă din aceste picturi, criticii au reacționat numind artiștii „Fauves”(Fovi), adică fiarele sălbatice.

Deși Marquet a pictat cu fovii  ani de zile, el a folosit culori mai puțin strălucitoare și violente decât ai celorlalti și a folosind tonuri mai puțin intense realizate prin amestecarea culorilor complementare, întotdeauna ca culori și niciodată ca griuri.

 

Marquet a pictat ulterior într-un stil mai naturalist, în primul rând peisajele.  La sfârșitul anului 1907 a rămas la Paris și s-a dedicat, împreună cu Matisse, unei serii de vederi ale orașului.

Diferența fundamentală dintre cei doi este că, în timp ce Matisse a folosit culori puternice, Marquet a favorizat galbenurile gri, violeturile gri sau albastrurile. Negrul a fost folosit de obicei ca un contrast violent cu culorile deschise pentru forme precum trunchiurile copacilor goi sau persoanele desenate caligrafic contrastate cu străzile și trotuarele foarte ușoare, adesea galbene sau portocalii. O altă diferență este că Marquet a folosit o aproximare a perspectivei tradiționale , deși culorile și compozițiile sale, desenul, s-au referit în mod constant la dreptunghi și au tăiat planul cu caligrafia lor. Despre Matisse vom vorbi în curând…

bay-of-naples-1908

 

le-havre-1911

a-horse-in-marseille-1916

 

Din 1907 până la moartea sa, Marquet a alternat între a lucra în studioul său din Paris și multe părți ale coastei europene și din Africa de Nord în Algeria și în Tunisia . În călătoriile sale a pictat marea și navele, dar și luminile și viața animată a orașului, în special orașele de pe malul apei, precum Alger.

Printre orașele europene, Marquet a rămas impresionat în special de Napoli și Veneția, unde a pictat marea și bărcile, accentuând lumina peste apă.

 

A folosit o tehnică care nu seamănă cu cea a impresioniștilor , pictând apa ca o zonă mare de ton simplu, care a ținut planul suprafeței apei fără perspectivă , din care navele se ridică într-un plan diferit. Vederile sale asupra lagunei din Veneția fac acest lucru foarte economic. Apa rămâne într-un unghi drept față de planul din imagine, iar navele mari plutesc ușor, cu reflecțiile lor exact tonul corect pentru a proiecta spațiul necesar. Culoarea lui seamănă mult cu Matisse din anii 1920. Contrastele sale de culori vii descriu valurile mării cu desene simple care însoțesc tonurile de culoare exact observate, oferind o scenă cu mișcare placidă.

În timpul călătoriilor sale în Germania și Suedia a pictat subiectele pe care le prefera de obicei: vedere la râu și la mare, porturi și nave, dar și peisaje urbane. De-a lungul carierei sale, el s-a întors adesea la aceleași subiecte, chiar și ani mai târziu, înregistrând subtile diferențe de lumină.

 

Spre deosebire de Matisse, nu există perioade evidente de schimbare în opera sa. Fiind unul dintre cei mai apropiați prieteni ai lui Matisse, au discutat despre munca celuilalt cu cea mai mare deschidere. Moartea lui Marquet a fost neașteptată și bruscă, dintr-un atac de vezică biliară și a descoperit ulterior cancer , pentru care în acel moment nu exista terapie. A murit la La Frette-sur-Seine , la 14 iunie 1947.

Sursa : Wikipedia

port-of-marseilles-1916

A pictat si câteva portrete, iar între 1910 și 1914 a pictat o serie de nuduri . Dar este cunoscut mai ales pentru numeroasele sale peisaje.

Femeia blonda -1919- Centre Georges Pompidou

 

Deși remarcă faptul că Marquet este considerat în mod convențional ca un pictor minor, pictorul englez John McLean se numără printre cei care consideră că „sentimentul său pentru culoare, luminozitatea sau întunericul și saturația acesteia, greutatea sa, este nimic mai puțin decât uluitor”. 

A fost sau nu Marquet un fov ? Culori violente, lipsa perspectivei ? Sa privim din nou picturile…Nu pot sa va arat mai bine cat de fine sunt trecerile de culoare…Personal l-am descoperit de Marquet la Muzeul Hermitaj in Sankt Petersburg. Am avut ocazia sa privesc picturile de la 20 cm si nu am vazut detaliile sau pensulatia…

Nu vreau sa sustin ca Marquet nu este un pictor fov. Prieten si partener al lui Matisse si a altor fovi a fost desigur influentat, dar Marquet este Marquet ! In opinia mea un mare colorist …specialist prin a crea perspectiva prin culoare…peisajele sale au o adancime data de lumina galbena sau de violeturi nobile. Si intotdeauna lumina ! Nu foloseste multe culori intr-un peisaj…bogatia de nuante foarte fine , treceri aproape imposibil de observat de la un ton de culoare la altul dau perspectiva si adancime in aproape toate peisajele.

In opinia mea Marquet este unic intre fovi ! Si un mare maestru al picturii universale…

 

Un articol realizat de Cezar Corâci